Nákup zákazníka se dá ztratit v poslední minutě – zbytečnou chybou v UX

Nakupoval jsem na Sconto.cz. Při objednání jsem zadal klasicky dopravu, platební metodu, adresu.

Sconto má jako poslední krok „Souhrn objednávky“ – a tam se mi nedařilo objednávku odeslat, ačkoliv všechno vypadalo v pořádku:

Problém byl v checkboxu na souhlas s obchodními podmínkami a zpracováním osobních údajů:

  • Vypadal jako zaškrtnutý, ale přitom zaškrnutý nebyl a bylo potřeba na něj kliknout.
  • Když jsem checkbox nezaškrtnul, tak jedno z tlačítek na odeslání objednávky bylo v neaktivním stavu. S těmito neaktivními stavy je vždycky potíž, protože pro uživatele je těžké zjistit, co mají udělat aby tlačítko „zaktivnili“.
  • Zkusil jsem objednávku odeslat druhým tlačítkem, které aktivní bylo, ale jen se mi znovu načetla ta samá obrazovka – bez jakékoliv chybové hlášky. Chybová hláška by mi nejspíš pomohla se ze situace dostat.

Velmi by mě zajímalo % odchodů zákazníků z této obrazovky. Tipoval bych, že se jedná o desítky procent ztraceného obratu, jen na této jedné UX chybě – kterou by navíc dokázalo odhalit jednoduché testování použitelnosti s uživateli.

(Samozřejmě, může to být také tak, že o chybě ve Scontu vědí, jen trvá její oprava, to se v napnutých prioritách taky často děje. Mým cílem nebylo někoho hanit, spíš mi to přišlo jako zajímavý příklad.)

Přišel vám tento článek užitečný? Nepropásněte další:

… nebo mě sledujte na LinkedIn či X