Airbnb zatřáslo svým novým přístupem k rozvoji produktů a struktuře firmy produktovou komunitou. CEO Brian Chesky popsal změny nedávno v Lenny’s podcastu. 6 myšlenek, které mi přišly nejvíc inspirativní:
1) Product Manager je nově zodpovědný i za product marketing – jak se nová funkcionalita dostane k zákazníkům, jaká bude komunikace. Brian má velmi dobrý point v tom, že příběh který chceme říct zákazníkům, by měl být na začátku uvažování o nové funkcionalitě, tedy patří pod PM.
2) Inovace soustředí Airbnb hlavně do dvou velkých product releasů ročně. V nich se snaží o silný příběh, který řeší důležitý zákaznický problém. Není zde dělení na jednotlivé produktové oblasti. Každý release má být jako „další díl v TV show“.
Tento přístup je hodně rozdílný než dnes časté inkrementální zlepšování produktu a „malé novinky několikrát do měsíce“. Je pravda a Brian to zmiňuje sám, že u inkrementálního přístupu je pro zákazníka těžké říct, co se vlastně za poslední rok změnilo, vize je tam hůře viditelná.
3) A/B testování – dřív dělali v Airbnb spoustu a/b testů, řídili se výsledky, postupovali iterativně, tedy jak se to „má podle best practices dělat“. Brian ale k tomu říká skvělou věc, která mi taky dlouho ležela v hlavě. Dá se vůbec složitá zákaznická zkušenost takhle rozdělit?
Brianovo přirovnání: zařizujete si byt a a/b testovali byste různé pohovky – jaká by vedla k nejvíce času v obýváku. Pohovka ale souvisí s konferenčním stolkem, lampou, kobercem. Když změníte cokoliv z těchto komponent, změní se i „výsledek“ pohovky (v podcastu čas 18:52).
4) Product Manageři často ve firmách dělají i project management, což není vždy optimální (navíc když jim přibyl marketing). V Airbnb tuto zodpovědnost dali dedikovaným a patřičně kvalifikovaným Program Managerům (na tuto pozici také přešli někteří produkťáci).
5) Každý manažer je expert na svou oblast a má za ni zodpovědnost. Např. Head of Design řídí design, až potom designéry. Nestačí, aby byl jen mentorem, people managerem. „Leaders are in the details.“ (v podcastu čas 26:28)
6) Zrušili divize s rozdílnými cíli. Příklad – tým pro hosty a tým pro hostitele, který každý měl své metriky za kterými šel. Zjistili, že každý problém který v Airbnb řeší, souvisí s hostem i hostitelem, nelze ho zařadit jen pod jednu část.
Mají jen jeden tým Product, jeden tým Marketing, jeden tým Design. Celá firma se organizuje za půlročními releasy a jednou roadmapou (která se průběžně mění). Brian Chesky chápe svojí roli i jako Chief Product Officer a je v potřebném detailu, dělá sám product reviews.
Úvaha: Celé Airbnb se vrátilo víc ke startupovému, rychlejšímu uspořádání, jako spousta tech firem v dnešní době. Otázka je, jestli lze takto firmu strukturovat a řídit, když by na jejím vrcholu nebyl jeden z founderů, ale najatý CEO. Každopádně ale inspirace spoustu!
A na závěr ještě jedna bonusová inspirace od Briana Cheskyho:
Když chcete zrychlit firmu, zrychlete rozhodování.
Diskuse k tomuto článku je možná na LinkedIn. Budu rád, když připojíte své zkušenosti, pohledy nebo otázky!