Jaký je zdravý poměr počtu vývojářů a product managerů?

Při své práci v digitálních firmách jsem se setkal s různě velkými produktovými týmy – někde bylo hodně vývojářů na jednoho produkťáka, někde naopak bylo hodně produktových kapacit. Jaký je ideální poměr, abychom došli k co nejlepšímu produktu?

Jedno univerzální číslo, optimální pro každý tým, nejspíše neexistuje. Začít ale můžeme s často doporučovaným poměrem 5-8 vývojářů na jednoho product managera (PM). A pojďme rozebrat, jaké faktory tento poměr ovlivňují:

  • Seniorita vývojářů v týmu. Zkušenější vývojáři typicky nepotřebují tolik koordinace, tak rozsáhlé zadání, hodně věcí si vyřeší sami – tím pádem nepotřebují tolik kapacity product managera a poměr vývojářů může být vyšší. Seniorním vývojářem může být i Engineering manager týmu, který také přebírá část kompetencí PM.
  • Profese zastoupené v týmu – součástí produktového týmu jsou kromě PM a vývojářů často také designer (ubere pracnost přípravy zadání), product owner (řeší product managerovi detaily a koordinaci), datový analytik (připravuje analýzy dat), QA (testuje vyvíjenou funkcionalitu). Všechny tyto profese rozšiřují produkťákovi kapacitu a vedou k tomu, že tým může zvládnout i více vývojářů.
  • Technické produktové oblasti, které se zaměřují na interní služby a systémy (které třeba podporují jiné produktové oblasti) – typicky si tu vývojáři častěji připravují zadání samostatně, není potřebná taková produktová kapacita.
  • Do poměru počítáme hlavně vývojáře, kteří vyvíjí novou funcionalitu. Kapacita, která se soustředí na provoz stávajících systémů, se sem nepočítá, nebo jen okrajově.

Co když je vývojářů na produkťáka moc

Zažil jsem firmy, kde bylo 15-20 vývojářů na jednoho PM – typicky jsou to startupy, kterým se podaří vyrůst, ten jeden produkťák je jejich první a kladou důraz hlavně na nábor do vývoje.

PM je v takovém prostředí permanentně pod časovým tlakem – připravuje zadání, odpovídá na otázky vývojářů, má meetingy. Hlavním cílem často je, aby žádný vývojář nestál bez práce, tj. aby vždy bylo dost zadání v pipeline.

Řekli byste si, „tak si prostě mákne, na tom není nic špatného.“ Na první pohled ne, když odhlédneme od přepracovanosti produkťáka. Dlouhodobě je na tom ale hodně špatného pro firmu – chybí totiž prostor pro nadhled, strategii, kvalitní prioritizaci, naslouchání zákazníkům i lidem ve firmě. Sice se tedy vyvíjí spousta věcí, ale ty často neřeší ty opravdu podstatné problémy, někdy u velkých tasků chybí reálný přínos pro zákazníka, produktový vývoj je v reaktivním módu.

Co když je vývojářů málo

Asi tušíte, že 2-3 vývojáři na PM také nebudou to pravé ořechové. Obvykle jsou v takovém týmu dobře zpracované plány, strategie, ale pomalá exekuce.

Když už se taková situace vyskytne (např. kvůli postupnému hiringu), doporučil bych PM zaměřit svoji pozornost na:

  • Zlepšování zákaznického insightu – strávit víc času v rozhovorech se zákazníky, v datech a následně vylepšováním produktové strategie. Nízká vývojová kapacita tak může mít maximální efekt pro firmu.
  • Maximální usnadnění práce vývojářům – příprava podrobnějšího zadání, aktivní komunikaci s vývojem, rychlé odstraňování překážek.

To je za mě k tématu vše. Budu rád za vaše zkušenosti a doplnění k tématu! Pište prosím do diskuse na Linkedin.

Přišel vám tento článek užitečný? Nepropásněte další:

… nebo mě sledujte na LinkedIn či X