O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Zlepšete nákupní proces na svém webu

18.4.2006

Nákupní proces, tedy postup od přidání zboží do košíku po dokončení objednávky, má pro internetový obchod stejný význam jako útočník pro fotbalový tým: zásadním způsobem rozhoduje o celkovém úspěchu a konverzních schopnostech webu. Pojďme se podívat, jak nákupní proces na webu vyladit.

Již z marketingu je známo, že pokud člověk něco kupuje, je nadprůměrně obezřetný – všechno si radši ještě dvakrát rozmyslí, než vydá peníze, a pokud narazí na sebemenší pochybnost, raději nákup neuskuteční.

Na internetu se nám k tomu přidává ještě ten problém, že nemůžeme se zákazníkem přímo komunikovat a reagovat na jeho pochybnosti. Musíme být proto při nákupním procesu na webu daleko více obezřetní, přesvědčiví a citliví než v normálním světě. Dnes se podíváme jak konkrétně na to.

Přidávání zboží do košíku

Košík musí být košík

Nákupní košík musíte pojmenovat nákupní košík, ne jinak – jedná se o konvenci, na kterou jsou uživatelé zvyklí. Toto místo vůbec není vhodné pro vaši kreativitu či pokus o odlišení se od ostatních.

Nákupní košík také musí být odkazován z každé stránky webu. Pokud pro něj použijete nějakou ikonu, musí na ní být zobrazen drátěný košík známý z hypermarketů.

Zboží se do košíku přidává

Na stránce produktu by mělo být jasně vidět tlačítko s textem Přidat do košíku (či podobným textem). Špatně je použít tlačítko s textem Koupit či Objednat, protože tento text vytváří v uživateli dojem, že bude muset hned zaplatit a objednat, že nebude moct pokračovat v nákupu.

Po přidání do košíku

Když uživatel přidá zboží do košíku, musíte zobrazit dostatečně výraznou hlášku, která přidání zboží potvrdí. V této hlášce může být i krátká informace o tom, že uživatel může objednat zboží ze stránky košíku.

Stránka, na kterou se uživatel dostane po přidání zboží do košíku, by měla být naprosto speciální – není nutné zobrazovat pokaždé celý obsah košíku a není logické zobrazit znovu stránku produktu (když už si ho uživatel koupil). Naopak se tato stránka výborně hodí pro nabídnutí produktů, které s tím právě přidaným souvisejí – mohou to být příslušenství, podobné produkty nebo třeba produkty, které jsou s tím aktuálním často kupované společně. Na této stránce byste měli uvést také odkazy na kategorie zboží a produktové skupiny, ve kterých se přidaný produkt nachází.

Pokud produkt není dostupný

Pokud produkt není dostupný, informujte o tom uživatele hned na stránce tohoto produktu, ne až při objednávání.

Stránka košíku

Tabulka se zbožím by měla být použitelná

Tabulky se zbožím v košíku jsou často nepřehledné a velmi špatně použitelné. Snažte se proto ukazovat jen důležité informace (leccos můžete odkrývat dynamicky javascriptem) a zvýrazňovat ty nejdůležitější.

Umožněte také odstranit zboží z košíku pomocí tlačítka či odkazu, ne jen nastavením počtu na 0.

Umožněte odložit nákup vybraného zboží

Je možné, že uživatel chce aktuálně koupit jen některé věci, které má v košíku, a nákup ostatních nechat na jindy. Měli byste mu v tom vyjít vstříc a umožnit odložení nákupu vybraného zboží z košíku.

Ke každému produktu v košíku dejte fotku a odkaz

Odkaz na stránku produktu je důležitý ve chvíli, kdy si chce uživatel zkontrolovat, že kupuje správný produkt. Fotky na webu obecně vzbuzují důvěru a tím pádem zvyšují konverzní poměr.

Fotky a odkazy by se u produktů měly nacházet i v průběhu celého objednávacího procesu.

Objednávací proces

Jak asi tušíte, tato fáze je ze všech nejnáročnější a uživatel je v ní nejvíce náchylný k zamítnutí či odložení objednávky. Obecně se proto vyplatí co nejvíc testovat výsledky různých verzí objednávacího procesu, protože u každého webu se tento proces liší a často rozhodují nepředvídatelné maličkosti.

Navigace

Celý objednávací proces rozdělte do několika stránek a do horní části všech stránek umístěte navigaci objednávacím procesem zahrnující čísla a názvy všech stránek procesu. Vždy označte stránku procesu, na které se uživatel právě nachází.

Pomocí této navigace by mělo být možné se pohybovat v objednávacím procesu dozadu i poté zpět dopředu. Vždy by mělo být také možné bez problémů použít tlačítko Zpět (zde je třeba dávat pozor hlavně na odesílání formulářů metodou POST, vždy je nutné ho řešit přesměrováním na cílovou stránku).

Na každé stránce by také mělo být dostatečně zvýrazněné tlačítko pro pokračování do další fáze objednání. Je třeba si uvědomit, že se jedná o nejdůležitější navigační prvek v objednávacím procesu.

Odstraňte překážky

  • Odstraňte všechny prvky stránek, které nejsou při objednávacím procesu potřeba. Jedná se zejména o navigaci obchodem (stačí pouze odkaz pro návrat do obchodu), reklamu a další zbytečné součásti. Vyplatí se celý proces projít a použití každého prvku si dobře rozmyslet.
  • Nevyžadujte registraci. Pouze při zadání osobních údajů uživatele upozorněte, že se může přihlásit, pokud už v obchodě někdy nakupoval. Registrace by měla vzniknout pouze jako vedlejší produkt objednávky – jako uživatelské jméno by měl být použit e-mail a heslo by mělo být strojově vygenerováno (s možností ho později změnit). Přihlašovací údaje oznamte uživateli na konci objednávky a také mu je pošlete v potvrzovacím e-mailu.
  • Požadujte jen nezbytné údaje. Třeba číslo faxu nebo rodné číslo nezbytné nejsou.
  • Pokud používáte při objednávce šifrovaný přenos (https), předem uživatele upozorněte, aby nebyl zbytečně překvapen žádostí prohlížeče o schválení certifikátu. Šifrovaný přenos můžete také dobře prezentovat jako svoji výhodu oproti konkurenci – lidé mají z počítačové bezpečnosti v dnešní době strach.
  • Dávejte si pozor na slevové kupóny. Jedna případová studie ukazuje, že jejich použití snížilo konverzní poměr z 4,6 % na 0,47 %. Většina lidí je zkrátka nemá a když na webu vidí, že je možné je získat, vzbudí to v nich takovou pochybnost, že nenakoupí. Tento problém je ale asi dost ovlivněný konkrétním obchodem a oborem, proto je potřeba ho vždy posoudit individuálně a především všechno pečlivě měřit.

Poskytujte všechny informace

Hlavně na internetu je důležitá absolutní informační otevřenost. Informace, které neuvádíte, mohou v uživatelích vzbudit neopodstatněné podezření. Následují informace, které byste měli uvádět v průběhu objednávacího procesu:

Úplná cena

Uvádějte cenu bez daně, cenu s daní (ta by měla být více zvýrazněna, pokud zboží nekupuje plátce DPH), celkovou cenu všeho objednaného zboží, cenu dopravy a celkovou cenu dodávky.

Všechny potřebné informace samozřejmě získáte až v průběhu objednávacího procesu, vždy byste ale měli uvádět cenu na základě všech informací, které v danou chvíli máte. Platí také, že uživatel by neměl být nucen zadávat údaje pro dopravu a platbu dříve, než zná celkovou cenu dodávky. Celková cena je součástí rozhodování zákazníka, jestli koupit nebo ne.

Kontaktní údaje

Uveďte telefonní číslo podpory zákazníků, e-mailovou adresu, fax, kontaktní formulář. Pokud můžete, uveďte i fotku prodavače s jeho kontaktními údaji.

Často se zapomíná na to, že byste měli zajistit také včasné, relevantní a příjemné reakce na telefony, e-maily a jiné formy kontaktování.

Údaje o firmě

Uvádějte jméno, právní formu, adresu, IČO a DIČ firmy, která za internetovým obchodem stojí.

Potvrzení třetích stran

Uvádějte jména a loga firem poskytujících kreditní karty či úvěry (samozřejmě pokud s nimi spolupracujete) a dále jména a loga organizací sdružujících obchodníky či nějakým způsobem potvrzujících jejich kvalitu. Hodí se také uvést vyjádření spokojeného zákazníka ohledně kvalitních služeb, kterých se mu u vás dostalo. Uveďte také jakékoliv další informace, které mohou zvýšit důvěryhodnost vaší firmy.

Jistoty

  • Upozorněte uživatele na možnost vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodů.
  • Uveďte předpokládaný termín dodání.
  • Vytáhněte důležité informace z vašich obchodních, reklamačních a dodacích podmínek a uveďte je také (pokud tam není nic podobně zajímavého jako 14denní lhůta pro vrácení, nic nevytahujte). Uveďte také odkazy na všechny tyto podmínky – měly by se otevírat po předchozím upozornění do nového okna (aby uživatel neztratil objednávku).
  • Uveďte odkaz na informace o ochraně osobních údajů.
  • Uveďte záruky, které se na kupované zboží vztahují.

Přesvědčovací argumenty

Uveďte výhody nákupu u vás a vyjádření spokojených zákazníků, pokud dávají ve vašem oboru smysl.

Další tipy

  • Dejte uživatelům na výběr co nejvíc platebních a dopravních možností.
  • Nenuťte lidi vyplňovat jakékoliv údaje dvakrát či vícekrát. Daňové přiznání již jistě mají za sebou a neplánují si ho zrovna u vás připomínat. Týká se to hlavně platebních a doručovacích údajů, ty jsou často shodné.

Po objednání

Po finálním odeslání objednávky informujte uživatele o dalším postupu a pošlete mu potvrzovací e-mail se shrnutím objednávky. Dobrý nápad je také zpřístupnit zákazníkovi klientskou sekci obchodu, kde může sledovat stav svých objednávek.

A pokud celý svůj obchod odladíte podle tohoto článku:

  • Můžete zkusit kontaktovat lidi, kteří ve vašem obchodě nedokončili objednávku, ptát se jich na jejich problémy a pomáhat jim. Přijdete tím na další možností vylepšení.
  • Můžete pomocí A/B testování neustále zkoušet různé varianty nákupního procesu a dále ho optimalizovat. V úvahu přichází hlavně odstraňování a doplňování různých informací, zkracování nákupního procesu do menšího počtu kroků, upravování vizuálních priorit prvků a další kroky – určitě toho sami spoustu vymyslíte.

Další informace

30 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. pmasarik | 18.4.2006, 8.34

Super článok...

Akurát som dorobil jeden menší e-shop a presne tieto informácie na nete chýbajú, všetky som ich vyhladával pracne kade-tade.

Po prečítaní musím konštatovať, že sa mi to podarilo urobiť cca presne podľa článku.

Ladenie objednávkového procesu bolo to najhoršie na celej tvorbe, stále sa našiel niekto kto si neprečítal krátky návod a vypísal alebo klikol na niečo na čo nemal klikať.

Môj postup ladenia bol jednoduchý, posadil som za PC celú rodinu a kázal som im objednávať, ak som zaznamenal nejaký zádrhel pri nejakom kroku tak som to prerobil.

2. spyros | 18.4.2006, 9.01

V poslednej dobe ma tento web isto najlepsi pomer poctu kvality a obsahu clankov z ceskych a slovenskych sajtov. Cudujem sa, ze zadarmo :-)

3. Anton Piták | 18.4.2006, 9.34

Martin, naozaj dobrý článok. Trochu síce vyfukol môj zámer pripraviť takýto článok, ale aspoň nemusím písať a odkážem na Teba :)

Napriek tomu by som na jeden bod upozornil ... v časti "Po přidání do košíku" s tým ponúknutím ďalších produktov to môže byť aj dosť kontraproduktívne, pretože kupujúci, ktorý prišiel niečo kúpiť môže "naďabiť" na ďalšie zaujímavé doplnky či produkty.

Tento pôvodne rozhodnutý zákazník zrazu znejistí, pretože nájde nečo, čo by tiež chcel, ale nemá práve teraz na to peniaze a tak smutný nenakúpi ani to, čo pôvodne nakúpiť chcel a odloží nákup na neskôr. Neskôr ho už ale môže urobiť na úplne inom e-shope.

Preto je potrebné veľmi opatrne voliť koncept ponúkania ďalších produktov, niekedy je menej skutočne viac. Je potrebné skúsiť spoznať svojho zákazníka, zistiť, aká je priemerná objednávka a čo všetko v sebe obsahuje a podľa toho voliť či nevoliť ponuku ďalších produktov.

Často práve prehnaná snaha ponúknuť čo najviac ďalších produktov vedie k zlyhaniu nákupného procesu.

Ale tento článok je skutočne na výbornu s hviezdičkou ;-)

4. Dero | 18.4.2006, 10.13

Přínosné a výborně napsané, díky, Martine.

5. Ondřej Pohorský | 18.4.2006, 12.22

Skvělé, výborný článek.

6. Jan Brašna | 18.4.2006, 14.40

Shoudou náhod jsem před pár dny četl něco podobného v angličtině, ale Ty tady místo vágního povídání předkládáš více konkrétních informací i s příklady, dobrá práce.

V poslední době jsem se několikrát setkal s eliminací ostatní navigace v objednávkovém procesu, musím říci, že mě to trochu mate - myslím si, že i zde by alespoň hlavní navigace měla být konzistentní.

K některým bodům je potřeba přidat trochu "rezervu" - těžko můžeš čas od času zobrazit celkovou cenu vč. dopravy před tím, než Ti uživatel zadá dodací adresu (pokud nepočítáš, že obchod je CZ-only).

Stejně tak je někdy nutnost registraci vyžadovat (pro např. předchozí schválení účtu, stanovení cenové hladiny, ...), mám na mysli především B2B/velkoobchody a podobné.

Ad slevové kupony - jak už jsme se bavili minulý týden, možná by nebylo od věci je nechávat zadávat na "akční" URL, která bude na onom kuponu a nebude se jinak přimíchávat do normálního objednávacího procesu.

OT: Trošku se mi hůře reaguje, pokud nad komentáři nevidím původní článek, je to záměr? ;)

7. Cr | 18.4.2006, 14.50

Taky nebude na škodu mít obchod bez češtinářských chyb. ("... 14-tidenní lhůta pro vrácení")

8. Bystro | 18.4.2006, 15.09

Pekný článok, ale rád by som oponoval k tomuto výroku: "Špatně je použít tlačítko s textem Koupit či Objednat"
Máme za sebou niekoľko úspešných e-shopov, a tlačítko Objednať sa nám v praxi velmi osvedčilo. Existuje na to niekolko dôvodov:
1. ludia na Slovensku (a v Čechách tiež) sú viac zvyknutí OBJEDNÁVAŤ, nie pridávať do košíkov. Vyplýva to z tradície katalógových spoločností, kde objednávate oblečenie alebo iný tovar. Rovnako si objednávate predplatné časopisu, alebo veci z TV Shopu. Nepridávate do košíkov - to je čisto internetový výraz, ktorý je navyše preložený z angličtiny. V našich končinách sa jednoducho viac Objednáva. Je to jednoznačnejší výraz, jasný aj neskúsenému človeku, ktorý sedí za e-shopom prvý krát, a nevie ako funguje nejaký "Košík"! V tomto prípade skutočnosť, že sa po kliknutí na Objednať dostanete do Košíka nie je dôležitejšia. Stačí ak do Košika vložite veľké tlačítko Pokračovať v nákupe.
2. rovnako je dôležité, aby išlo o TLAČÍTKO, ikonka alebo odkaz je chybná, pretože nezdôrazňuje akciu. Tlačítko s dlhým textom "Pridať do košíka" je ťažšie na skenovanie ako rýchle a jasné "Objednať". Viete si predstaviť, ako 50 ročný menej skúsený surfer, ktorý používa internet hlavne na e-mail, pridáva do košíka? Ja si viem predstaviť ako niečo "Objednáva z internetu"...
3. veľmi sa nám tiež osvedčilo dávať objednávkový formulár priamo na stránku produktu - pokiaľ ide o e-shop, kde je predpoklad, že klienti objednávajú jednu položku, napríklad zájazd... Vtedy je vhodné Košík úplne vynechať...

9. Martin Snížek | 18.4.2006, 15.46

Díky za pochvaly. :-) K vašim komentářům:

[6] Ono obecně hodně věcí je v tom diskutabilních a závislých na oboru a obchodu, třeba ta globální navigace. Těžko o tom obecně diskutovat, v konkrétním případě se to musí vyzkoušet.

S těmi slevovými kupony to je jedna možnost, ale zase závislá na situaci, oboru a obchodu.

K tomu OT: Předpokládám, že články jsou delší, proto jsem nechtěl cpát komentáře na jednu stránku.

[7] Nebyl jsem si jistý jak to napsat a nemoh jsem to najít, takže to dopadlo takhle. :-) Ale už je to opraveno.

[8] Pěkný postřeh. To tlačítko Objednat je také diskutabilní, možný je i váš pohled. Jinak že by to mělo být tlačítko, to je také dobré připomenout, i když to beru jako obecný princip použitelnosti webu: odkaz evokuje stránku, tlačítko funkci.

10. llook | 18.4.2006, 16.49

U toho košíku mě napadá ještě jedna alternativa. Objednávka. Místo neologického "přidat do košíku" nebo zavádějícího "objednat" by mohlo přicházet v úvahu "přidat do objednávky".

Osobně mi košík v souvislosti s e-shopy připadá dostatečně zažitý, nicméně nejsem "50 ročný slovák".

Obě varianty mi připadají prakticky stejně vstřícné, pokud k nim přidáme wtf odkaz (takovéto "Co to je?").

11. Martin Snížek | 18.4.2006, 17.06

[10] V té souvislosti mě napadá ještě jedna věc, kterou často zmiňuje Marek Prokop: pokud někdo neví, co je na webu nákupní košík, je pravděpodobně tak málo zkušený, že si u nás tak jako tak nic nekoupí (protože vůbec na internetu nenakupuje) - bude za něj nakupovat třeba jeho syn. Tím pádem nemá smysl se těmito extrémy zabývat.

12. Hellish | 18.4.2006, 17.24

Opravdu pěkné shrnutí. Výborně!

Zrovna děláme ve firmě testování použitelnosti jednoho eshopu a z vlastní zkušenosti mohu všechny zmiňované body potvrdit.

13. Bystro | 18.4.2006, 17.52

[11] Pozor! Taký človek ale môže dokázať niečo OBJEDNAŤ, nemyslíte? Ak spravíme proces objednania dostatočne jednoduchý, ako napríklad objednanie predplatného časopisu... kde defakto ide len o vyplnenie a zaslanie formulára poštou (nejde o to isté aj pri e-shope?). Ľudia sú rôzny, a myšlienka použiteľnosti je pripraviť web tak, aby ho vedela používať čo najväčsia väčsina. Ak väčšina dokáže rozlúštiť "OBJEDNANIE" ale už nie "Pridanie do košíka", prečo tento tvar nepoužiť? Ako majiteľ e-shopu by som sa nerád ochudobňoval o akýchkoľvek zákazníkov, ani o 50 ročných surferov, ktorých na môj e-shop nasmeroval známy takouto vetou: "Počuj, choď na Koleso.com, tam si ľahko OBJEDNÁŠ lacné pneumatiky, fakt odporúčam!".....

Ešte ma napadol jeden argument - Objednanie vo mne evokuje jasné spojenie so zaslaním Objednávky poštou. O to práve pri e-shopoch ide. Ked si niečo Objednám, príde mi to poštou. Toto je zažité, myslím si...

No už by som to uzavrel, aby ste ma neobvinili, že som zameraný na Objednávky :)

14. pmasarik | 18.4.2006, 18.43

Nikde sa nepíše o zakomponovaní poštovného rátaného podľa váhy balíka. Prečo by som mal platiť paušálne poštovné pri objednávke jedného CD a niekto si objedná TV a zaplatí tolko čo ja.

Čo si o tom myslíte?

Ja som sa do toho pustil a každý si zaplatí len toľko kolko jeho balík bude vážiť. Keby mala Slovenská pošta nejaký online cenník, tak by som to urobil aj automatické, ale ceny sa chvala-bohu nemenia tak často.
Ak je obchod velký tak by to bolo asi problematické všetko vážiť ale ked niekto píše o produkte toto by nemal byť až taký problém...

15. jAMIE | 18.4.2006, 21.32

Fakt precizní shrnutí! Musím říct, že jsem uspěl téměř ve všech bodech (některé drobnosti chybí), ale stejně se najdou i tací, kteří raději objednají přes telefon napsaný v hlavičce. :-)

16. Marek Prokop | 18.4.2006, 22.18

Výborné shrnutí, Martine, ale proto tento komentář nepíšu. Píšu ho proto, že mne zaskočila nedůvěra některých kolegů v nákupní košík. Nedůvěra, která IMHO pramení z určitého nepochopení.

Rozdíl mezi košíkem a objednávkou se zřejmě některým zdá nepříliš podstatný, a pokud jde o srozumitelnost, kloní se dokonce k objednávce. Jenže podle mého názoru je ten rozdíl propastný a košík vyhrává na celé čáře. Důvod je prostý.

Slova "objednávka" či "objednat" jsou velmi obecná a abstraktní. Naznačují účel, nikoli postup. Nezkušený uživatel, kterým tu někteří operují, sice už asi mnohokrát něco objednal, pokaždé to ale znamenalo něco trochu jiného a probíhalo to asi dost odlišně. Konkrétně na webu navíc přidání do košíku není totéž jako objednání, jak už Martin správně v článku napsal.

Košík je naproti tomu geniální funkční metafora. Nenaznačuje jenom účel, ale dokonale popisuje i celý proces. Přestože náš modelový nezkušený uživatel nikdy nenakupoval na webu, tisíckrát již nakupoval v samoobsluze, tisíckrát si něco vložil do košíku, tisíckrát s ním došel k pokladně a za obsah košíku zaplatil. Nyní je poprvé v e-shopu a ejhle, ono to funguje úplně stejně a jmenuje se to úplně stejně. V tom je genialita té metafory -- bez jakéhokoli vysvětlování a návodů každý hned pochopí, jak to funguje -- a byl by velký hřích tak vynikající metaforu nevyužít, nota bene když je celý web tak jako tak plný metafor, kterým všichni rozumí, aniž by si je vůbec uvědomali (záložky, stránkování, formuláře, tlačítka, diskusní fóra atd.).

Nezpochybňuji, že existují uživatelé, kteří budou mít ke košíku nedůvěru. Nejde o to, že by nepochopili, jak košík funguje. To pochopí. Nemusí tomu ale věřit a mohou se trápit otázkami, zda ten e-shopový košík opravdu funguje stejně jako košík v supermarketu. Jenže takoví uživatelé budou velmi nedůvěřiví, a zřejmě dokonce ještě nedůvěřivější, i k objednávce.

Ostatně to, že metafora košíku perfektně funguje, dokázali už dávno Američané. V době, kdy košík masově a spontánně přijali, byla jejich internetová populace mnohem méně počítačově vzdělaná než jsou dnešní Češi a Slováci.

17. Cr | 19.4.2006, 17.00

[9] Eee, jenže ono by to AFAIK mělo být "14denní".
Viz http://typomil.com/typofilos/2 … /zakaz-vstupu-do-18-ti-let/ -- takže pořád ještě špatně :-).

18. Eliška Walterová | 19.4.2006, 18.50

Proč si myslíte, že je špatné využití v buttonu slovo Koupit nebo Objednat? Co Vás k tomu přivedlo?

19. Frko | 20.4.2006, 6.57

Veľmi prínosný článok, tak trochu zmenil a napravil pohľad na môj nový e-shop na ktorom pracujem.

Podľa môjho názoru je "Nákupný Košík" vhodnejší, presne pre to o čom píše [16] Marek Prokop.

[14] Ja sa chystám každý jeden produkt zvážiť a vytvoriť nejaký kvocient :-) Dá to síce prácu, no môže to znížiť cenu. To my na internete predsa chceme! Mať výhodu nad kamenným obchodom a konkurenciou. Nepotrebujeme sa nabaliť za pár mesiacov, radšej mať veľa vracajúcich sa klientov.

Ďakujem za cenné postrehy.

20. Michal | 20.4.2006, 7.07

Pěkně jsem se zapotil při vytváříení architektury webu internetové cestovní agentury, aby byl pro nakupující maximálně pohodlný - http://www.holidayportal.cz. Zajímalo by mě kritické oko vás kolegů kde je prostor pro zlepšení - jedno vím určitě, chybí mi tam košík :-)

21. crackonosh | 20.4.2006, 10.00

Martine, myslím si, že máte dobrá témata, promyšlené a inspirující názory, ale bohužel vám to často kazí ta trochu podivná čeština, jakou používáte. Některé věci jsou jen otázkou citlivosti přístupu - formulace "pojďme se podívat" je přinejmenším dosti nelogická, ale více mi vadí třebas věta "...daleko více obezřetní, přesvědčivý a citliví", kde nejenže slovo přesvědčivý je v jiném rodu než slova obezřetní a citliví (MY), ale i formulace je hodně krkolomná a poloamerická.

Také bych opravdu ocenil, kdybyste šetřil tučným písmem, text na mě totiž vizuálně působí dosti pouťově. Asi jste zastáncem názoru, že důležité části je třeba zvýrazňovat za každou cenu, ale čeho je moc, toho je příliš - třetina vytučněného textu mě spíše odpuzuje.

Snad mě za těch několik poznáměk nebude nikdo pranýřovat.

22. Leo | 20.4.2006, 12.10

"Můžete zkusit kontaktovat lidi, kteří ve vašem obchodě nedokončili objednávku, ptát se jich na jejich problémy a pomáhat jim. Přijdete tím na další možností vylepšení."

To bych nedelal. Osobne bych v roli zakaznika mel pocit, ze me nekdo smiruje a vnucuje se, asi jako nahaneci nekterych restauraci a obchodu v Turecku. Pokud objednavku odeslu tak mam o vase sluzby (zbozi) zajem, jinak je to jen moje vec co jsem si kde vyplnoval... Leo

23. Martin Snížek | 20.4.2006, 12.21

[20] Na kritiku stránek jsou jiná fóra, tohle je diskuse k článku, sem to prosím nepište.

[21] Pranýřovat vás určitě nebudu, už dlouho jsem čekal, až si někdo všimne. :-) Na články a spoty na svém webu nemám tolik času, kolik by si zasluhovaly - nemůžu si dovolit ladit češtinu třeba dvě hodiny, i když by to bylo pěkné. To jsem ochoten dělat jen u komerčních copywritingových zakázek, u odborných textů se držím toho, že pokud tomu čtenáři rozumí, tak je to v pohodě. Zkrátka jsou ty texty výsledkem určitého kompromisu, který ale musí dělat asi každý trochu vytíženější člověk.

Co se týče amerikanismů: asi se tomu u oboru neubráním, drtivou většinu odborných textů čtu v angličtině.

K tučnému písmu: já zvýrazňuji ta místa v textu, která jsou záchytnými body - jde mi o to, abyste mohl text jen očima projet a začíst se pouze do toho, co vás zaujme.

[22] Ale přece byste se při tvorbě webu nerozhodoval podle něčeho tak nevypovidajícího a nerelevantního, jako je vaše vlastní nákupní chování. ;-)

24. Bystro | 20.4.2006, 22.31

[16] Proti takému argumentu sa ťažko argumentuje :) Každopádne ďakujem za hodnotnú diskusiu, budeme testovať tlačítko "Pridať do košíka", a necháme prehovoriť čísla... Možno sem neskôr napíšem, k čomu sme dospeli.

25. Leo | 21.4.2006, 21.17

"Ale přece byste se při tvorbě webu nerozhodoval podle něčeho tak nevypovidajícího a nerelevantního, jako je vaše vlastní nákupní chování. ;-)"

A vite ze ano? Leo

26. dusoft | 22.4.2006, 1.08

Ja by som len upozornil na nutnost pridrziavat sa narodnych / jazykovych zvyklosti.

Ano, v slovencine a cestine moze byt vuraz "nakupiny kosik" zauzivany. V anglictine na druhej strane shopping bag znamena vrchol nepouzitelnosti a treba preto vyhradne pouzivat pojem "shopping cart" s ikonkou vozika. Nemam teraz vyskum po ruke, ale az 85% uzivatelov hladalo "cart".

27. PaBi3 | 24.4.2006, 14.47

[22] Súhlasím. Ja by som to vyriešil tak, že v tom prvom emaily čo zákazník dostane po objednávke by som dodal text, ktorý by obsahoval otázky, či mu niečo nerobilo problémy pri nákupe alebo či mu nie je do teraz niečo nejasné a tak pod.

28. dgx | 25.4.2006, 2.45

[26] to je spíš dáno tím, že američan řekne "shopping cart" a brit použije "basket"

29. Filip "filer" Likavčan | 5.9.2006, 20.07

Vytvoriť automaticku registraciu na konci objednavky moze byt potencialne bezpectnostne riziko. Ak si to pouzivatel nevsimne a nevsimne si ani vyzvu na zmenu hesla v dosleho e-maile (pripadne nema zaujem menit heslo) pripadne odchytenie e-mailu umozni utocnikovi lahko ziskat jeho osobne udaje. Cize ten bod o automatickej registracii by som doplnil o poskytnutie moznosti vytvorit taku registraciu s tym, ze standardne by bola moznost nezaskrtnuta.

30. Martin Snížek | 5.9.2006, 20.29

[29] To je zbytečná paranoia. Zaškrtávání registrace by to zbytečně dělalo složitější.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2021.   ISSN 1802-2103.