O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Životní fáze návrháře

2.1.2008

Nedávno jsem si uvědomil, že asi všichni návrháři a tvůrci webů, softwaru a dalších věcí si procházejí dvěma základními fázemi v přístupu k použitelnosti a svému produktu vůbec. Najdete se v nich?

Fáze 1: „Aby to ty lidi pochopili“

Pokud jste v této fázi, tak už víte, že je důležité, aby se váš web (aplikace) uživatelům snadno používal.

  • Snažíte se psát srozumitelné názvy prvků,
  • informace, které spolu souvisejí, uzavíráte do nadřazených prvků,
  • píšete vysvětlující textíky,
  • vytváříte logické struktury,

Pokud někomu na vašem webu (aplikaci) něco chybí, tak to tam doplníte, chcete vyjít vstříc svým zákazníkům. Váš produkt je již pravděpodobně celkem rozsáhlý a nezaujatý pozorovatel by řekl, že možná i složitý a místy nepřehledný. Vy ale máte dobrý pocit, myslíte že děláte pro použitelnost maximum.

Fáze 2: Škrtání

Tvůrci, návrháři a produktoví manažeři, kteří se nacházejí ve druhé fázi, jsou obvykle méně spokojení než ti z první skupiny. Zjistili totiž, že web nebo aplikace s opravdu dobrou user experience se dá vytvořit jen odebíráním funkcionality, odebíráním množství prezentovaných informací.

Druhou věcí, kterou si lidé v druhé fázi uvědomují, je, že práce na použitelnosti ve skutečnosti nikdy nekončí odškrtnutím nějaké kolonky, ale že se vrací s každou změnou v produktu, že se dá použitelnost neustále zvyšovat díky novým informacím o uživatelích. Často jsou v této skupině ti, kteří již přišli do styku s uživateli, např. při uživatelském testování.

Druhá fáze je hlavně

  • o neustálém kompromisu – „když tohle odeberu, tak to bude více přehledné a jednoduché, ale zase to tam někomu bude chybět, co je tedy důležitější?“
  • o neustálém učení se o potřebách uživatelů, jejich prioritách.

Často v této souvislosti píšu o 37signals a jejich jednoduchých produktech, z nichž je asi nejznámější systém pro týmovou spolupráci Basecamp (ten sám využívám). Zkoušel jsem i další podobné systémy, ale ty často spolupráci spíše komplikují než podporují. (Pokud by byl zájem, mohu se v nějakém dalším spotu zaměřit na konkrétní místa, kde Basecamp překonává své konkurenty v použitelnosti.)

Jak dobře škrtat

Je to možná už filozofická domněnka, ale podle mě mají jednoduché věci vždy největší úspěch a nejdelší trvání. Vytvořit jednoduchou věc ale není vůbec jednoduché. Musíte k tomu znát důležitost jejích jednotlivých vlastností, a zaobírat se pouze těmi s nejvyšším poměrem důležitost/cena.

Důležitost může být dána třeba tím, kolik uživatelů ve skutečnosti využije určitou funkcionalitu, jak budou vnímat její přínos (toto není to samé jako jaký je její reálný přínos!). Proti důležitosti stojí, kolik lidí bude z dané funkcionality pouze zmateno a jak nákladné je funkcionalitu vytvořit.

K dosažení jednoduchosti je tedy potřeba spíše dobrých manažerských rozhodnutí, udržení jejich konzistence v delším časovém období, neustálé určování priorit. Odměnou ale může být, že vytvoříte s daleko nižšími náklady něco, co bude obsahovat méně funkcionality a informací, a přesto bude lépe uspokojovat uživatele, než konkurence. A to stojí za to, nebo ne?

13 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Hellish | 2.1.2008, 19.09

Díky Martine

Vystihl jsi to přesně tak jak to cítím, ale neuměl jsem to takhle pěkně definovat.

Nejčastěji se setkávám s tímto dialogem:
"Já bych to tam nedával. Využije to zanedbatelné množství uživatelů a zbytečně to znepřehlední design"
"Jak znepřehlední? Kdo nebude chtít, nemusí to používat..."

2. Pavel Šindelka | 2.1.2008, 22.51

Moc pěkně napsané, honba za maximem funkcí je jeden z nejčastějších problémů, se kterým se setkávám a tento článek mi pomohl zformulovat argumenty. Oblast "škrtání" a zeštíhlování aplikací podle mě obecně není moc zmapovaná a je často neprávem opomíjená. Nebo znáte nějaké pěkné zdroje a články?

3. Mirek | 2.1.2008, 23.25

Ono to zjednodušovaní souvisí podle mého i s jiným úhlem pohledu, než samotou použitelností. Jde o jasnost tématického zaměření. O to, co je to hlavní a co je už je jen přidaná hodnota. Vlastně jde o to, jak co nejúspornějšími prostředky vystihnout i cele obsáhnout dané téma. Jednoznačně a stručně.

4. optimalista | 3.1.2008, 0.32

Taky souhlasim, hold vse se musi zvazit a ne zbrkle nahazet vse co jde.. jen me tak napadlo kdyz se na tom tak pekne zhodujete jestli seskrtavani praktikujete i v jinych oblastech nez desing? Presneji v osobnim zivote. Je to osobni otazka, ale tak dobre pro zamysleni..

5. Mirek | 3.1.2008, 8.13

Seškrtávání v osobním životě ... jo jo, je docela výživné si sám sobě alespoň občas položit otázku, nakolik má můj život opravdu šťávu a kolik z času každého dne mi zaberou tanečky zaměřené jen na efekt (jedno jestli vnější nebo vnitřní), nebo únik před realitou. Ale takovéto úvahy můžou vést lehce na scestí ... nejsme přeci jednoduché jednoúčelové racionální stroje ... a snaha o zkonstruování nějakého lidského ideálu může být vlastně také snahou uniknout před skutečností :o)))

6. Cirda | 3.1.2008, 9.29

Zajímavý téma. Normálně by mně vživotě asi ani nenapadlo. Připadá mi přirozené škrtat to co je špatné. Nejjednodužší je asi se řídit zásadou: "Co je jednoduché je dobré a co je jednodužší je ještě lepší". To platí asi všude.
V osobním životě se taky vyplatí škrtat s tím naprosto souhlasím.

7. Hellish | 3.1.2008, 10.57

Ještě bych doplnil informaci, že škrtání je "dvouúrovňové"

1. úroveň je škrtání samotných funkcí - to je ta jednodušší úroveň. Není zas tak obtížné rozhodnout se, jestli daná funkce je nebo není důležitá pro uživatele.

2. úroveň je škrtání v implementaci dané funkce - to je mnohem obtížnější. Každou funkčnost můžete implementovat různými způsoby. Zde je těžší najít kompromis, protože prakticky škrtáte vlastnosti nějaké funkce, o které jste se v první úrovni rozhodli, že je pro uživatele důležitá

8. Roman Ožana | 3.1.2008, 11.01

V jednoduchosti je fascinující krása. Se vším co jsi napsal souhlasím. Getting Real (od 37Signals) bych předepsal jako povinnou četbu už na základní webdesignerské :)

9. Martin Snížek | 3.1.2008, 11.41

[1] "Jak znepřehlední? Kdo nebude chtít, nemusí to používat..."

Tak tohle znám taky dobře :-) Je poměrně těžké to v tuto chvíli vyargumentovat, protože musíte vykreslit takový ten globálnější dlouhodobější pohled na věc, což je v diskusi o konkrétních detailech složité.

[2] "Oblast "škrtání" a zeštíhlování aplikací podle mě obecně není moc zmapovaná a je často neprávem opomíjená. Nebo znáte nějaké pěkné zdroje a články?"

Máte pravdu. Zdroje a články na to určitě jsou, ale hlavně je to o zkušenostech, vlastní komunikaci s uživateli. Dobrá metoda je vytvořit si takový negativní příklad -- třeba konkurenta, jehož podoby rozhodně nechcete dosáhnout. Napsat si třeba i vlastnosti, kterých se chcete vyvarovat.

[4] "jestli seskrtavani praktikujete i v jinych oblastech nez desing? Presneji v osobnim zivote."

Dobrý podnět. Snažím se o to, ale upřímně je to daleko náročnější než seškrátávání na nějakém webu :-)

10. Horník | 4.1.2008, 19.33

Výborný článek. Z vlastní zkušenosti bych rád dodal, že k docílení jednoduchosti je mimo jiné podstatné aspekty nutná také veliká dávka odvahy.

11. Jirka | 8.1.2008, 0.43

Martine, tobě připadá BaseCamp opravdu dobrý, nebo ho vyzdvihuješ jen z hlediska použitelnosti rozhraní (bez ohledu na reálné možnosti jeho nasazení/využití)?
BaseCamp je totiž IMHO aplikace, která nesplňuje základní požadavky na funkce, které jsou pro alespoň trochu efektivní řízení projektů nezbytné.
Vlastně mi nepřijde ani jako výjimečný příklad vypilované použitelnosti, takže si rád přečtu tvůj příští spot :-)

12. Dan | 8.1.2008, 22.17

Absolutne vystizne. Je hrozne tezke oprostit se od pocitu, ze aplikace musi obsahovat vsechno, protoze to lide tak urcite chteji. Dik za clanek.

13. Martin Snížek | 16.1.2008, 20.35

ad [11] Přijde mi dobrý a užitečný, v H1.cz ho používáme a jsme spokojeni. Je ale třeba dávat pozor na to, že to není žádný klasický systém pro řízení projektů, ale spíše groupware - slouží primárně pro komunikaci. V tomto se nám osvědčuje, protože komunikace je pro nás primární.

Navíc je jednoduchý, takže nemají s jeho používáním problém klienti, nemusí se ho nijak učit. Mnoho z našich klientů si dokonce pořídilo vlastní basecamp a jeden klient i používá náš basecamp pro svou vlastní potřebu :-) Nás zase basecamp ovlivňuje v tom, že se snažíme pracovat vždy co nejjednodušeji, bez zbytečné byrokracie.

Co se týče použitelnosti Basecampu - vždy je to potřeba ověřovat pomocí testování, ale pokud mohu soudit na základě své zkušenosti s uživatelským testováním webů, tak je na tom Basecamp hodně dobře. Hlavně je vidět, že ho tvořili výborní designéři.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2019.   ISSN 1802-2103.