O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Klesá význam vlastního webu v marketingu na internetu?

29.11.2008

Snižují servery jako Facebook, Twitter nebo YouTube význam vlastního webu a search marketingu v mixu internetového marketingu?

Upozorňuji, že tento článek je hlavně úvahou – nejsem si stoprocentně jist závěry, které v něm uvádím. Rád bych hlavně znal názory vás, čtenářů. Do kontextu článku mi také hezky zapadá, že jsem začal psát krátké odborné zprávy a odkazy na Twitter (viz levý sloupec, můžete se přihlásit k odběru).

Mám pocit, že v poslední době již leckdy můžete dělat úspěšný marketing na internetu, aniž byste k tomu museli mít úspěšný vlastní web. Asi se to zatím týká převážně zahraničí, ale u nás se to nejspíše později také projeví.

Zjednodušeně řečeno, ještě tak 4–5 let dozadu to bylo tak, že jste měli vlastní web, pro ten jste dělali SEO, sháněli odkazy pro návštěvnost, psali články na těch pár zajímavých webů a účastnili se na nějakém tom diskusním fóru (víc možností ani moc nebylo).

Dnes jsou ale uživatelé internetu stále pokročilejší, tráví na něm čím dál tím víc času, a také pomocí něj řeší více reálných problémů než dříve. Existuje také daleko více serverů, které uspokojují tyto pokročilejší potřeby uživatelů, a ti je pro své zásadní potřeby využívají již častěji než vyhledávače. A to je zásadní posun! Uvedu pár příkladů:

  • Videa se vyhledávají na YouTube, prezentace na SlideShare. Fotky se hledají na Flickru, geograficky na Google Maps nebo třeba na Trekearth.
  • Lidé získávají informace, přátele (a kdo ví co ještě) na Facebooku, MySpace, tráví tam spoustu času.
  • Když se lidé někam chystají vyrazit, získávají informace na TripAdvisoru a objednávají na Expedii.
  • Pro informace sleduje hodně lidí Twitter, kde existuje celá komunita mikroblogů.
  • Na prodávání věcí na internetu již není třeba vlastní e-shop, dá se klidně využít Aukro, eBay nebo Amazon.
  • Články se čtou v agregátorech, ve čtečkách, v mobilech. Weby se mezi sebou kombinují, přebírají svůj obsah – pomocí RSS, gadgetů, API, Creative Commons licencí…
  • Již brzy se možná ještě více rozšíří nákupní sítě typu Google Product Search nebo Heureka.cz.

Doufám, že mě nebudete brát v komentářích za slovo, samozřejmě výše uvedená tvrzení neplatí za všech okolností a pro všecny (ale tím můžete negovat skoro cokoliv). K čemu se chci ale dostat:

  1. Na internetu již jsou velmi silné servery pro určité oblasti zájmu, které se díky své silné značky staly velmi málo závislé na vyhledávačích – lidé na ně chodí hlavně přímo, a ne přes vyhledávač. Zajímavě o tom nedávno psal Marek Prokop v článku Blíží se konec dobrodružného objevování internetu?
  2. Ohromně se v poslední době také rozšířila paleta zábavních a různých praktických serverů, na kterých lidé tráví čas a řeší pomocí nich nudu nebo své problémy. Internet je užitečnější.
  3. Pravděpodobně postupně nastává situace, kdy lidé budou trávit čas na méně webech než v minulosti, zato jim budou věnovat tohoto času daleko více než v minulosti a nebudou je již tak rádi opouštět.

    My se s tím musíme spíše smířit, než doufat v opak, a využívat k marketingu (či propagaci) přímo tyto servery – neupínat se již tolik k odtažení uživatele k sobě, ale být s ním v interakci přímo v jeho prostředí. Ano, řeč je o všech těch vlastních kanálech na YouTube, firemních fotkách na Flickru, profilech na Facebooku a Twitteru, aktivní komunikaci v sociálních sítích.

Ve „starém světě“ trávili lidé mnohem více času ve vyhledávačích, a zde tedy bylo hlavní bitevní pole, kde se získávali zákazníci. V novém světě již ale vyhledávače nejsou tak zásadní (i když úplně určitě nevymizí), lidé dávají svou pozornost jiným, a bitevní pole se tím logicky přesouvá – třeba na servery, o kterých jsem psal výše. A zde se bude bojovat jinými prostředky :-) Nebo ne?

Samozřejmě, to o čem zde píšu, je hlavně trend a hudba budoucnosti, a to i pro zahraniční internet. Náš internet je zatím oběma nohama ve „starém světě“.

12 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Dero | 29.11.2008, 21.14

Dobrá úvaha, Martine. Do značné míry souhlasím s myšlenkou, že se prezentace subjektu podnikajícícho na internetu decentralizuje – a domnívám se, že tento trend ještě chvilku vydrží.

Tento „long tail“ prezentačních příležitostí pokládám za obrovské pole působnosti pro propagaci konkrétních spotřebních výrobků. Co se služeb týče, tam vnímám dvě roviny.

1/ Každodenní služby mají do značné míry povahu výrobku. Je jedno, jestli mě sveze taxikář A nebo taxikář B, takže pokud mi utkví v hlavě jméno taxikáře B, jedu s ním.

2/ Potřebuju-li někoho výjimečného, třeba konzultanta použitelnosti webu, tak se budu řídit stejnými faktory jako už se lidé mnoho let řídí. Google, články, web, reference, známosti. Právě do toho posledního faktoru mohou promlouvat v určité míře komunitní weby, nejsem si ale jistý, jak moc se projevují a jaký je trend.

2. Marty | 29.11.2008, 21.36

Samozřejmě jako vždy se to liší případ od případu. Plánuji teď jeden exp. s firemní stránkou na Facebooku, tak uvidíme, nakolik se neinternetová služba prosadí mezi odborným publikem.

V novém světě již ale vyhledávače nejsou tak zásadní (i když úplně určitě nevymizí)

To už je ale minimálně na příští desítku let IMHO nepravděpodobné, když valná většina uživatelů kolem mě píše do Seznamu „firmy.cz“.

3. Martin Snížek | 29.11.2008, 21.39

ad 2) Je určitě pravda, že u nás je to opravdu hudba budoucnosti. Ten nárůst ale nejspíš nebude pozvolný – dnešní generace teenagerů v ČR už dost splňuje to, co jsem napsal o pokročilých uživatelích internetu, třeba běžně používají Facebook. Jakmile se dostanou do produktivního věku, může přijít značný skok v pokročilosti internetové populace.

4. Marek Prokop | 30.11.2008, 0.42

Ahoj Marine,

díky za odkaz, ale tématu se víc týká můj článek http://www.sovavsiti.cz/…i-nenalezeno a komentáře k němu počínaje čtvrtým.

V zásadě s tebou souhlasím až na pár drobností:

  1. Možnosti v zahraničí jsou možná o něco širší než u nás, ale proč by se v ČR mělo jednat o hudbu daleké budoucnosti? Samozřejmě, ČR je menší než třeba USA, takže tu bude různé komunitní služby vždy využívat mnohem méně lidí. Konkurenční pozice českých subjektů vůči sobě navzájem je ale plně srovnatelná.
  2. IMHO děláš příliš ostré dělítko mezi vlastní webem a něčím jiným. Tento blog je tvůj vlastní, že ano? Kdyby sis ho založil třeba na Blogspotu, bude taky tvůj vlastní? Asi tako ano. A když si ho založíš třeba na Flickru (tj. ke každému článku přidáš nějakou náhodnou fotku, ale jinak to bude normální blog), tak už tvůj vlastní nebude? Tvůj profil na Twitteru taky není tvůj? Atd.

Jinak moc hezký článek.

5. Emil Hampejs | 30.11.2008, 4.00

Je to tak! Internet se stává představitelným světem. Obslužná místa jsou stabilní, stabilně na pevných adresách, jejichž kvalita je dostačující. Lidé vědí, kam jít pro určitou informaci, kde se pobavit, kam něco uložit nebo napsat, kde něco vyhledat. Vyhledávač se tedy stává místem, jednou z adres, se stejnou hodnotou, jakou mají ostatní specializované stránky. Lidem bylo umožněno prolomit problém „jedné“ spásné adresy. A když už toto umí, brzy začnou (budou chtít) ještě víc využívat možnosti provázaností používaných webů (služeb). Tak mě napadají možné názvy služeb: adContent, adPeople, adExperiences, adEvents, adMovements, … :)

Mám takové podobenství: > „Dříve byla v obci jedna železniční zastávka, pak několik autobusových a teď skoro každý jezdí vlastním autem.“

6. Jiri Maly | 30.11.2008, 19.12

Martine,

srovnejte nejnavštěvovanější weby letos: http://www.comscore.com/…/release.asp?… (Google, Yahoo, Microsoft, AOL, Fox, eBay) a v roce 2003: http://www.comscore.com/…/release.asp?… (MSN, Yahoo, AOL, eBay, Google – každý američan tehdy znal aol, weather.com, ebay, amazon, cnet, monster, … )

Nemyslím si, že doba před čtyřmi roky bylo jen SEO a nic jiného nebylo smysluplného. Naopak za těch pár let se „search“ stal ještě silnějším.

Spíš bych v těch médiích co popisujete viděl posun ve formátech. Pár let nazpátek bylo mnohem méně formátů, soustředěných k několika hlavním vlastníkům. Dnes je formátů výrazně více a jsou výrazněji propojeny. Takže dříve weby byly do značné míry izolované (proto i nejnavštěvo­vanější weby měly o tolik větší náskok), dnes jsou vazby mnohem těsnější. Rozdíl je, že hlavní vazbou už není jen elementární zpětný odkaz, ale propojení formátů, aplikací chcete-li.

7. Martin Kopta | 30.11.2008, 20.53

Ke tvému třetímu bodu, Martine,

napadlo mě argumentovat společně s Chrisem Andersonem tím, že jako uživatelé Internetu máme několik málo zájmů, jež nás spojují a které uspokojujeme prostřednictvím několika málo obecně známých míst na internetu. Vedle toho ale máme nespočet zájmů, kterými se od sebe lišíme a pro které budeme hledat to nejlépe padnoucí místo, o jehož existenci nejspíš lidé jiných zájmů vůbec nemají potuchy.

Weby jako eBay, Slideshare nebo Facebook mohou fungovat jako hlava uspokojující naše středoproudé zájmy, tak i díky naší vlastní jedinečné síti společenských vazeb jako cesta k dlouhému chvostu našich různorodých zájmů.

Takže ano, můžeš se obejít bez vlastního webu, ale neodvozoval bych z toho, že lidé přestanou hledat.

Podle dat comScore ze srpna 2007 (80,9 hledání na uživatele) a srpna 2008 (80,7 hledání na uživatele) to nevypadá na sestupný trend v používání vyhledavačů.

8. Radim Hasalík | 30.11.2008, 21.37

To je velmi zajímavá myšlenka. Znamená to, že v budoucnu budu lákat placenou reklamou třeba z Facebooku na stránku s produktem a budu se snažit vytvořit co největší komunitu. Růst komunity následně způsobí, že se budou přidávat další a další uživatelé. A následně bude potřeba s vybranou komunitou dále pracovat: pomocí diskuse upozorňovat na zajímavé akce apod.

Nedávno jsem takto na Facebooku objevil jednu restauraci, která mne zaujala tím, že její majitel nechával přes Facebook hlasovat o tom, zda má být nekuřácká.

9. Martin Snížek | 30.11.2008, 22.17

[4] Možnosti v zahraničí jsou možná o něco širší než u nás, ale proč by se v ČR mělo jednat o hudbu daleké budoucnosti?

Protože u nás podle mě nezaostává jen internet, ale také ta pokročilost uživatelů. V zahraničí už dnes řeší masa lidí přes internet věci, které u nás ne.

[4] IMHO děláš příliš ostré dělítko mezi vlastní webem a něčím jiným.

Ano, to dělám. Na tvém příkladu je hezky vidět, jak to splývá, a jak nakonec bude vlastně jedno, kam dávám svůj obsah, jen když se dostane k uživatelům :-)

[6] srovnejte nejnavštěvovanější weby letos

Já podobné statistiky pročítám jen okrajově – jak říkal Churchill, „nevěřím statistice, kterou si sám nezfalšuji“ :-) Čím agregátnější nějaká data jsou, tím více způsoby se dají vykládat, a tím více je jejich správná interpretace vzdálená od té obecně prezentované (IMHO).

[6] Spíš bych v těch médiích co popisujete viděl posun ve formátech.

Tam je určitě také velký posun. Mně jde ale o ten posun v tom, kde uživatelé tráví čas. A jestliže to před těmi čtyřmi lety byl z velké části Google, tak dnes je to ze stejné části Facebook. A to je pro vývoj online marketingu IMHO to hlavní.

Search marketing je dnes určitě pořád v centru dění, ale je to hlavně tím, že zatím existuje pouze pár opravdu silných online značek (mimo portálů). To se ale nejspíš dost změní.

[7] Podle dat comScore ze srpna 2007 (80,9 hledání na uživatele) a srpna 2008 (80,7 hledání na uživatele) to nevypadá na sestupný trend v používání vyhledavačů.

Já bych řekl, že to úplně nepopírá mojí myšlenku. Lidé jsou pokročilejšími uživateli, proto tráví na internetu více času ( → pokládají více dotazů) a zároveň umí pokládat sofistikovanější dotazy ( → položí jich více). Zároveň už ale nehledají některé základní služby a informace, protože pro ně mají své poskytovatele. (Celkově tedy nula od nuly pojde.)

Jinak, vyhledávání bude určitě i v budoucnu velmi důležité, ale již nebude platit tolik, že vyhledávače mají ohromnou moc proslavit i zničit firmu. Spíše se bude jednat o ten long tail, tedy to, co ještě nemá uživatel podchyceno nějakým svým poskytovatelem.

10. Roman Appeltauer | 1.12.2008, 10.51

Význam je pořád stejný, ale otevírají se „nové“ možnosti, vznikají nové uličky, kterými uživatelé často chodí, a ve kterých je možné je účinně oslovit.

Spíš je to celé o tom, že si někteří ortodoxní online tvůrci a marketéři teprve teď uvědomují, že to celé není jen o jejich webu, ale o jejich marketingu mimo web. Tudíž se mění poměr peněz investovaných do samotného webu, ve prospěch aktivní propagace jinde.

11. Dero | 1.12.2008, 13.36

Martine, nechtěls v devítce u sofistikovaných dotazů napsat „položí jich méně“? :o)

12. Martin Snížek | 1.12.2008, 20.36

ad 11) Nechtěl :-) Předpokládám, že když umí člověk lépe hledat, tak se dokáže pátrat po určité věci více různými dotazy, místo toho aby se na věc vykašlal nebo proklikával 10 stránek výsledků.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2023.   ISSN 1802-2103.