O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Uživatelé si písmo na vašem webu nezvětšují

13.2.2007

Nespoléhejte se na to, že si někdo bude zvětšovat písmo na vašem webu. I když uživatelé obvykle ví, jak se to dělá, téměř nikdy si písmo nezvětší. Proč by také měli?

Často se říká, že byste měli umožnit uživateli zvětšit písmo na stránce – nepoužívat tedy pro určení jeho velikosti pixely a počítat s touto možností v layoutu stránky. Mnoha tvůrcům stránek ale slouží toto pravidlo jako alibi – výchozí písmo na stránce udělají velmi malé, ale omlouvají si to tím, že si ho přece může každý zvětšit.

To je ale špatná domněnka! Ani v jednom uživatelském testování z těch, která jsem prováděl, si uživatel sám nezvětšil písmo, i když by mu to leckdy opravdu pomohlo (např. pokud měl slabší zrak a písmo na stránce bylo malé). Často se při uživatelských testování i ptám lidí, jestli si umí v prohlížeči zvětšit písmo – mnoho z nich tuto funkci zná, po kratším váhání ji dovede najít v menu prohlížeče, ale ještě jsem se nesetkal s uživatelem, který ji někdy sám od sebe použil.

Mentální model z Wordu

Když uživatele žádám o zvětšení písma na stránce, často se mě ptají, jestli myslím na celé stránce. Používají totiž pro web mentální model z Wordu, kde je možné zvětšit písmo jen v úseku textu.

Uživatelé často řeší zvětšení písma i zkopírováním textu do Wordu. Měli byste si tedy dávat pozor, aby se text na vaší stránce dal snadno kopírovat – je to důležité i pro tisk stránek.

Uživatelé raději podstupují nepohodlí, než by něco měnili. Platí zde totiž známá poučka použitelnosti: Můžete uživatelům nabízet mnoho možností přizpůsobení vzhledu a chování webu (personalizace), ale výchozí varianta musí být vždy velmi dobře odladěná a použitelná.

Výchozí hodnoty jsou pro použitelnost klíčové, protože drtivá většina uživatelů je nikdy nezmění. A velikost písma je právě takovou výchozí hodnotou. Zní to přece i logicky – proč by měl uživatel stránky napravovat vaši chybu?

A jaký je závěr? Umožňujte zvětšovat písmo na vaší stránce, je to důležité pro určité skupiny hendikepovaných uživatelů (tedy z hlediska přístupnosti). Nespoléhejte se ale na to, že si kdokoliv z běžných uživatelů písmo na vašem webu zvětší, a udělejte ho již v základu dostatečně velké.

36 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Ivo Toman | 13.2.2007, 12.28

Já osobně si písmo zvětšuji dle potřeby pouhým ctrl+otočení kolečkem myši, nicméně chápu že většina obyčejných lidí to ani nezná natož aby to používala.

Pokud ovšem nabídnu na stránce přímo zvětšení písma kliknutím, tak z vlastní zkušenosti vím, že to lidé využívají.

2. Pavel Růžička | 13.2.2007, 12.30

> Umožňujte zvětšovat písmo na vaší stránce, je to důležité pro určité skupiny hendikepovaných uživatelů

Myslím, že je to důležité nejen pro "určité skupiny hendikepovaných" - řada lidí má trvale nastavenu jinou (větší) velikost písma, než je střední, a proto si myslím je také dobré umožňovat změnu velikosti písma.

To totiž chce také mít design v podobě, která se nerozsype jen kvůli tomu, že někdo nemá nastavenou předpokládanou střední velikost písma.
Umožním-li změnu velikosti písma, automaticky tím vlastně řeším stav, kdy si sice uživatel velikost písma nemění, ale má trvale nastavenu jinou velikost než výchozí.

3. dgx | 13.2.2007, 12.44

> Zní to přece i logicky – proč by měl uživatel stránky napravovat vaši chybu?

Ano, když už někde musím zvětšovat písmo (například zde o 10%, při psaní komentáře o 20%, pozn. v Opeře ;-) ), považuju to za "opravování" chyby. Tedy adekvátně bych vůbec neočekával, že běžný uživatel bude dělat totéž.

4. Martin | 13.2.2007, 12.53

1. Když si lidé písmo nezvětšují, proč jim tedy dávat tuto možnost a neudělat písmo fixní? Už jsem se mnohokrát setkal s uživateli, kteří měli omylem nastaveno příliš velké písmo a neuměli ho zmenšit.

2. "Ani v jednom uživatelském testování z těch, která jsem prováděl, si uživatel sám nezvětšil písmo" - jen takové bezduché plácnutí nemá žádnou informační hodnotu. Jaký byl vzorek uživatelů a jejich počet?

5. yderf | 13.2.2007, 13.05

Zdravím, a čo si myslíte o tom, ak priamo na stránke sú, nazvime to tlačítka, na zväčšenie písma? Konkrétne najčastejšie sa používajú tri veľkosti písmena A - po kliknutí na vybranú veľkosť sa písmo zväčší (povedzme Javascriptom, resp. prepnutím celého štýlu). Samozrejme predpokladám situáciu, že je to na stránke vhodným spôsobom užívateľovi oznámené.

Totiž vidím trošku problém v "dostatočne veľkom fixnom písme". Na akom rozlíšení? Pokiaľ viem, jednotka em nerieši problém s rozlíšeniami. Stránky si pozerám pri rozlíšení 1280x1024, niekedy na 1600x1200 - vtedy je písmo naozaj veľmi malé, aj keď je na 1024x768 veľké dostatočne.

6. Martin Snížek | 13.2.2007, 13.08

ad komentář #4:

Co se týče prvního bodu, doporučuji si ještě jednou a pozorněji přečíst článek. Co se týče druhého bodu, je to závěr z mnoha uživatelských testů, které jsem dělal, nějak blíže se mi to shrnovat nechce. Buď mi věřte, nebo nevěřte :-)

7. Martin Snížek | 13.2.2007, 13.11

ad komentář #5:

Když přímo na stránku dáte tlačítka na zvětšení písma, asi to bude používat víc lidí, určite ale ne většina (pokud tomu nedáte neadekvátní vizuální prioritu).

S rozlišením zase tolik nevím - ale přijde mi, že když někdo používá vyšší rozlišení, tak má všechno na monitoru menší, takže mu to nejspíše nedělá problém.

8. Martin | 13.2.2007, 13.19

"blíže se mi to shrnovat nechce". Ehm, to je takový problém napsat, zda těch testů bylo přibližně pět, deset, padesát, sto, pět set nebo tisíc?

Tady nejde o to, zda věřím ři nevěřím (rád bych věřil), ale o to, zda je ten závěr vůbec relevantní.

9. Martin Snížek | 13.2.2007, 13.23

ad [8] Uživatelských testování jsem dělal kolem 10, takže asi tak.

10. Catch | 13.2.2007, 13.30

Tak ja si zvetsuji pismo temer porad :) Nosim bryle a hur vidim. Mala pismenka se mi ctou hodne spatne. Take nechci byt zrakem nalepeny na monitoru. Vetsinou si zvetsuji pismo az do monstrosznich rozmeru :))) Hold se to tak lepe cte. Kort na nekterych blozich kde ma pisatel mini pismenka. Co se uzivatelu tyce tak si myslim, ze hodne lidi nema o teto moznosti ani tuseni. Napriklad u nas ve firme bych se vsadil, ze tuto moznost nezna nikdo :)))

11. Borek | 13.2.2007, 13.37

Pozor: změna velikosti písma je daleko složitější operace než Ctrl+kolečko myši, protože po prohlédnutí stránky a opuštění webu je potřeba písmo zase zmenšit. No a to už je například pro mě tak náročná myšlenková operace, že se radši nahnu blíž k monitoru :)

12. lední brtník | 13.2.2007, 13.56

uživatel normálního prohlížeče když tuto vlastnost objeví (ctrl+/-), ji občas na špatně psaných stránkách použije.
většina uživatelů s msie si může akorát chuchnout - jsou rádi když se jim to podaří vrátit zpět.

13. lední brtník | 13.2.2007, 13.58

[11] navíc při zavření tabu nemají problém že by jim to ovlivnilo nastavení celého prohlížeče. uživatelé msie si můžou opět chuchnout.

14. SuE | 13.2.2007, 14.43

Asi se budu opakovat, ale co už, berte to jako konzistenci názorů :-)

Taky hůř vidím, ale písmo, pokud není vyloženě pidi, zvětšuju většinou jen když je to serif (a to pak hodně), nebo když je malý kontrast.

V každém IE LZE zvětšit písmo, i když je v pixelech. Když už nějakému slepejšovi ukazuju, jak to udělat, tak mu ukážu taky volbu nástroje/možnosti/usnadnění/ignorovat velikost písma - a pak už má všude písmo stejně velké, jak si nastaví.

Ale většinou, pokud je někdo opravdu slepejš a BFU, tak si to hodí na rozlišení 800*600 i na 17" monitoru, protože je pro něho malé na obrazovce všechno (vím o několika takových případech - ti lidi neřeší zvlášť prohlížeč, ti řeší, aby viděli na excel a word a ikonky ...)

To, že uživatelé nezvětšují písmo, je známo i z jiných testů, někde jsem to četla, bude-li zájem, dohledám ten anglický článek.

Jestliže víme, že běžní uživatelé písmo nezvětšují, a víme, že když je to opravdu potřeba, tak to zvětšit lze ve všech prohlížečích, i když je to definované v pixelech, proč zavrhujeme pixely pro definici písma? Samozřejmě za předpokladu, že výchozí velikost písma bude slušná

15. Petr Tichý | 13.2.2007, 14.59

Doplním o nedávnou drobnou diskuzi na webtest.sk, kde se našli lidé, kteří přispěli svojí zkušeností nebo alespoň zkušeností z blízkého okolí.

http://webtest.sk/agentura-amalka/

16. MzK | 13.2.2007, 15.39

Nechápu, setkal jsem se opačným efektem. Kamarádky si postupně nastavila 3 velikosti písma na stránce a pak si nechala 2. možnost, protože jí nejvíce vyhovovala. I já se měmím písmo kolečkem myši podle potřeby.

17. David | 13.2.2007, 15.46

Strašně se omlouvám, nechci být hnidopichem, ale nemohu si na Vašich stránkách zvětšit písmo.

V tom já vidím problém. Ono naučit se používat Ctrl+kolečko myši není zas až taková věda, jako naučit všechny webmastery umožňovat písmo na svých stránkách zvětšovat či zmenšovat.

Důsledkem toho všeho je, že dnešní moderní prohlížeče implementují lupu/zoom celé stránky.

18. Johanka | 13.2.2007, 15.58

Nevím, jak reprezentativní vzorek uživatelů byl v průzkumu použit, já například si vždy, když se chystám číst delší text na webu, písmo zvětším.

19. Martin Snížek | 13.2.2007, 16.12

"Nevím, jak reprezentativní vzorek uživatelů byl v průzkumu použit, já například si vždy, když se chystám číst delší text na webu, písmo zvětším."

Často se tu v komentářích setkávám s tím, že si lidé tvořící stránky myslí, že se běžní uživatelé chovají jako oni a nezdravě ze svých vlastních zkušeností usuzují na všechny.

Z jedné zkušenosti, navíc pocházející od pokročilého uživatele (vás) se ale nic takového vyvozovat nedá.

20. Ošklivý sup | 13.2.2007, 18.25

Článek docela zajímavý, ale ta první polovina nějak ulítla úplně jinam. Z té první části mám dojem, že nemá cenu umožňovat zvětšovat písmo, protože to je k ničemu. Druhá část to horko těžko zachraňuje a vysvětluje. Bál bych se lidí co odpadnou po první polovině :)

Co se týče argumentů:
Uživatelské testování se dělá na minimálním vzorku lidí (5-8?), protože cílem je najít chyby na webu a vychází z předpokladu že chybu stačí aby našel jeden uživatel, ne všichni.
To že uživatelé nezvětšují písmo, není chyba webu a ani není cílem (pokud se nepletu) to při takovém testování zjistit. K závěru, že uživatelé nezvětšují písmo se tedy asi težko dá dojít při tomhle testování na pár lidech (z těch cca 80 lidí vemte lidi, kteří mají problém s malým písmem a písmo by zvětšit potřebovali, vemte s průnikem lidí, kteří ví jak písmo zvětšit a neudělali to. Schválně kolik takových lidí asi bylo/být mohlo). Aspoň podle mého.

Uživatelského testu jsem se zůčastnil dvakrát (jako tester). Ani jednou mě nenapadlo si písmo zvětšit (ikdyž na dotaz jsem například odpověděl že písmo je podle mne zbytečně malé). Důvodem je to, že mám plnou hlavu různých úkolů, většinou mám něco nalézt a k tomu nepotřebuji číst celou stránku, stačí nadpisy a menu či podobně.

A přesto si písmo pravidelně zvětšuji a to nemám problémy se zrakem. Prostě po x hodinách sedění a práce u počítače denně mám ke konci už potřebu články zvětšit na pořádnou velikost a číst je tak ve větším pohodlí. A myslím si, že podobných lidí, kteří nejsou nijak hendikepovaný a písmo si přesto zvětšují je čím dál více, klidně bych tipnul že víc než těch handikepovaných uživatelů...

21. Jarda Malina | 13.2.2007, 22.45

"...zvětšit písmo – mnoho z nich tuto funkci zná..."

Martine, o tom, že běžní uživatelé v browseru písmo nezvětšují, nemůže být pochyb, ale to tvé "mnoho" mi opravdu nesedí... - podklady pro to nepotřebuju ;), závěr je tak jako tak stejný (ledaže by v tom byla zkušenost že "to většinou nejde").

22. Hans | 13.2.2007, 23.21

Já ti nevim, ale když narazim na stránku, která není ke čtení, tak mi v Opeře stačí Ctrl+prostřední čudlík myši a mám velikost písma, jakou potřebuju. Dělám to dost často. Asi jsem ta výjimka, která potvrzuje ono tvé pravidlo... :-)

23. ok | 14.2.2007, 5.40

Souhlasim s tim, ze zmena velikosti pisma by se mela urcite umoznovat. V soucasnosti ale mnoho webu pouziva k rozvrzeni stranky css misto tabulek. Zvetseni, ci zmenseni velikosti textu pak dokaze celou stranku "rozhodit" tak jak je ukazano na http://www.longtailgroup.com/k … sc:tableless_layout_problem . Zajimalo by me, jak se tento problem da vyresit bez pouziti tabulek.

24. VfB | 14.2.2007, 7.28

já myslím, že je špatně zvolený nadpis, mělo by tam být spíše "BFU si písmo nezvětšují" protože nepoužívají pro prohlížení webu prohlížeč ale MSIE, který má zvětšování písma špatně vyřešené
naopak uživatelé s moderními prohlížeči (gecko based) si často písmo zvětšují, protže jsou zvyklí na špatně napsané (MSIE optimalizované) weby a navíc je to tak snadné (CTRL + +) a uživatelé Opery, která neumí zvětšovat písmo (což je její hlavní nevýhoda) zase často používají funkci zoom

25. Trupik | 14.2.2007, 8.26

Taky používám Operu a písmo si zvětšuji prakticky před každým čtením delšího textu. Prostě se pohodlně posadím a opřu se do křesla, monito mám potom poměrně daleko od očí, tak si nazoomuju stránku, jak potřebuju.

Opera taky umožňuje nastavit minimální velikost písma (defaultně na 10px).

26. VfB | 14.2.2007, 12.43

[25] ale to si nezvětšuješ písmo ale celou stránku, což není to samé, protože se tím "rozpixlují" obrázky

27. Petr Tichý | 14.2.2007, 17.59

Opera svojí funkcí zoom sice "rozpixeluje" obrázky ale daleko větší množství webů to "ustojí", kdežto když si v FF zvětšíte pouze písmo, tak se Vám může často stát, že se rozhodí layout. (jak bylo řečeno výše)

reakce na #23:
Kvalitně "napsaný" web vydrží zvětšení písma. (tedy alespoň do smysluplné úrovně) Samozřejmě bez tabulek ale za pomocí CSS layoutu.

28. longin | 14.2.2007, 18.54

ty neco mektej, pismo jsem si musel zvetsit ve ff 4x abych precetl tu nekontrastni sracku v menu ...

29. Petr Tichý | 14.2.2007, 20.05

2 longin:

To bylo na koho?

30. Vlastimil Svoboda | 15.2.2007, 10.08

Mohu-li přidat poznatek z vlastních zkušeností, tak typická věta uživatele X v testech zní: "..., ale špatně se mi to čte, doma to mám všechno mnohem větší."

Přičemž průměrným uživatelem X rozumím muže ve věku 45 let a výše. Pečlivou detektivní prací pak většinou vychází na světlo pravda o tom, že mají ve svém IE nastavenu větší velikost písma jako default hodnotu.

A ještě jsme přišli na to, že ženy luští - luští - luští a muži luští-nadávají-luští.

31. pixy | 16.2.2007, 22.29

Záleží hodně na browseru a na tom, jak (ne)snadno jakou změnu umžňuje udělat. Určitě by bylo zajímavé porovnání stejné množiny stránek na skupině uživatelů s IE a třeba se Safari. V browseru, kde je v záhlaví okna všeho všudy pět srozumitelných tlačítek Zpět, Vpřed, Zmenšit písmo, Zvětšit písmo a Stop/Reload je to tak snadné, že se to přímo nabízí - takže si troufám tvrdit, že stený test s uživateli Safari by dopadl výrazně jinak. ;)

32. VfB | 17.2.2007, 18.49

[32] na Mac-ku má MSIE tlačítka na zvětšování ( zmenšování písma na hlavním toolbaru "prohlížeče", rozumím tomu správně? já mysle, že JESPR v Windows a OsX vypadá téměř stejně, potom bych i připustil, že si uživatelé písmo zvětší, což pochybuji že udělá uživatel s IE na Windows, kde je tato funkce pečlivě ukrytá v menu

33. pixy | 18.2.2007, 19.04

Na Macu žádné IE už dlouho neexistuje. Mluvím o prohlížeči Safari. A ano, tam jsou tlačítka na zmenšení/zvětšení písma přímo z instalace na "hlavním toolbaru", pěkně na očích a po ruce.

34. Jarek Jesenský | 31.5.2007, 22.39

Možná vás bude zajímat názor již vcelku slušné skupiny 536 unikátních uživatelů magazínu gsm4U.cz na otázku <a style="text-decoration: line-through;" href="http://www.gsm4u.cz/ankety.php?anketaID=226" rel="nofollow">Měníte si velikost písma webových stránek v prohlížeči?</a>.

35. Razer | 7.6.2007, 14.38

Tvořím stránky a na jednu stranu mě článek uklidnil, protože jsem při testování v IE 6 zjistil, že se mi písmo nezvětšuje, jenom roztahujou řádky, asi to bude tím že sem definoval písmo v pixelech.

Ve FF se všechno zvětšuje a zmenšuje jak má, ale rozhazuje mi to grafiku, layout jakotakovej naštěstí drží. A nějak vůbec netuším co s tím.

V opeře se zase místo písma zvětšuje a zmenšuje celá stránka což by bylo až tak nejlepší kdyby se při tom úplně nehorázně neprojevila komprese té grafiky - vypadá to ošklivě.

A to jsem si myslel jak to mám po téhle stránce vyřešené... Co sem koukal tak tenhle problém má více webů, ty profesionální kupodivu ne :)

Jinak já osobně si písmo nezvětšuju ani nezmenšuju ze stejného důvodu jak už někdo uváděl někdo tady v komentářích, na další stránce musím totiž zase zmenšovat a to je otrava.

36. Michal Franěk | 3.10.2007, 8.23

Je nepochybné, že vzorek testerů z deseti uživatelských testování rozhodně reprezentativní nebyl. Navíc, pokud testovali stránky, které byly dobře udělané, nutnost změny písma je asi opravdu netrápila.
O to se ale nemá smysl přít, existuje skupina lidí, kteří jsou zvyklí na změnu písma - buď proto, že špatně vidí, nebo mají rozlišeni 1440x900 na 12ti palcovém displayi svého notebooku a nebo jen musí mít všechno "po svém".
Souhlasím se závěrem článku, písmo má být adekvátně veliké s možností měnit jeho velikost. Co mě však zajímá je onen "mentální model z Wordu" pravděpodobně něco takového používáme na našich stránkách - v patičce je možnost vybrat si ze 4 velikostí, které afektují pouze obsahový rámec. Jaký na tohle řešení máte názor?

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2023.   ISSN 1802-2103.