ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
14.9.2006
Pokud na webu prodáváte nějaký produkt (kurz, zájezd nebo třeba pračku), obvykle potřebujete na jeho stránce zveřejnit spoustu informací. Otázka je, jestli je umístit všechny pod sebe do jednoho sloupce, nebo využít sloupců víc.
Často se designéři v tomto případě rozhodnou pro více sloupců – chtějí dát vysokou prioritu všem informacím na stránce, chtějí, aby toho co nejvíc bylo vidět hned nahoře. Zapomínají ale, že uživatel nedaruje kvůli tomu stránce víc pozornosti ani času. Často mu potom stránka přijde nepřehledná a přečte si jen jeden nejvýraznější sloupec (pak radši buď uteče, nebo rovnou nakoupí).
Osobně jsem spíše pro využití jednoho sloupce a umístění všech informací pod sebe, v pořadí podle priorit – tento přístup využívá i Amazon. Má to následující výhody:
Uživatelská testování, kterých jsem se zúčastnil, odhalila, že postranní sloupce na stránkách produktů často uživatelé přehlížejí, ačkoliv by je informace v nich uvedené velmi zajímaly (jak jsme zjistili z dotazů). Naopak věnují dost pozornosti hlavnímu sloupci s informacemi, kde očekávají všechno důležité, co se produktu týká.
A co si myslíte vy, jaké je vhodnější uspořádání?
1. Marcel Simonides | 14.9.2006, 8.40
Myslím, že je lepší vše dát pod sebe, nebo využít záložky (základní údaje, technické údaje, fotogalerie výrobku, apod.) - ale zde již velmi záleží na grafickém zpracování, aby záložky uživatel vůbec našel.
2. Jiří Bureš | 14.9.2006, 9.12
Informace strukturovaně pod sebe do hlavní oblasti stránky. Hodně sloupců s informacemi stejné úrovně = chaos.
3. Jiří Bureš | 14.9.2006, 9.13
Martine, ten rámeček s textem "Komentář byl úspěšně přidán, děkuji za váš čas!" je hezký a docela užitečný. Přidám si proto ještě jeden komentář, abych si to užil :-) Sorry za OT.
4. Vít Dlouhý | 14.9.2006, 9.28
Mluví se o hlavní stránce eshop, anebo o výpisu nějaké rubriky?
Vypsat na úvodní stránce zboží např. do dvou sloupců je dle mého názoru vhodné, návštěvník tak uvidí při načtení stránky nad "ohybem" místo např. 2 produktů hned 4, což je žádoucí a vhodné využití cenného prostoru úvodní stránky a neplatí zde zmíněný argument, že "Uživatel se nemusí rozhodovat, jaký sloupec bude číst první.", protože úvodní stránku číst nebude, spíš si ji proskenuje očima a následně bude proklikávat kategorie, nebo použije fulltext. Úvodní stránka je výkladní skříň a je třeba ji *vhodným* způsobem využít.
Styl vypisování však ovlivňují další faktory. Pokud mám k produktu na vypisování dlouhý perex a řadu dalších informací, raději použiji vypisování pod sebe (viz např. Eruditus.cz), pokud mám ale jen název, pár slov a cenu, pak využiji sloupce - je to logické využívání prostoru, na základě individuálních požadavků, proto se dle mého názoru tato otázka nedá obecně zodpovědět.
V případě rubriky je pak jistě nejlepší volbou nabídnout buď obrázkové vypisování (ať už dle situace pod sebe, nebo do sloupců) a tabulkový výpis, ten dokáže ušetřit hodně místa.
5. Petr | 14.9.2006, 10.08
Mne nejvic vyhovuji javascriptove zalozky, takze zobrazeni konkretni zalozky nevyzaduje reload, je to rychle a skzr DOM manipulaci se to snadno vyrobi ze stranky kde je vse pod sebou.
6. Jakub Vrána | 14.9.2006, 11.28
Pokud je informací v jednotlivých částech málo, pak může dát vytvoření hezkých nadpisů, které by stránku nerozsekaly na úzké nudle, poměrně pracné. Jako možné řešení vidím rozdělení informací do dvou stejně výrazných sloupců, s tím by lidé myslím nemuseli mít takový problém jako s jedním výrazným a dalšími nevýraznými sloupci.
7. karel petruchno | 14.9.2006, 12.57
Vice sloupcove zobrazeni je krom printovych materialu nesmirne obtizne navrhnout tak, aby splnila vsechny cile, ktere na uzivatele kladem.
Je treba si uvedomit, ze narozdil od printu je webo stranka vnimana sekvencne, cili blok textu po blogu. Print vnimame jako celek, cili rozhodnuti, kam nasmeruji pozornost je daleko snazsi.
Web neni zobrazen ve stejne velikosti pro kazdeno, coz je dano navrhem stranky, ale hlavne rozlisenim, ktere uzivatel disponuje. Coz je take pritezujici okolnost
Pokud jsou sloupce delsi dejme tomu vice jak 1000px, pak se hure hleda kontext, kterym zacina a jakou ma mit dulezotost. Proc? Protoze jeho pocatek casto odskrolujeme pri sledovani jinych informaci na strance.
Netyka se to naopak kratkych sloupcu. Tam take velmi zalezi jakou sirku bude na strance mit vuci ostatnim informacnim blokum.
Cili pouziti vice sloupcu neni nic pro ti nicemu, ale zde plati vice nez jidne "2x mer, 1x rez"
8. Martin Michálek | 14.9.2006, 17.47
Martine, postranní sloupce uživatelé přehlížejí proto, že na většině webů se do nich bohužel umísťuje neužitečná vata, tak aby web vypadal "plný".
Nemyslím, že by šlo obecně říci, zda řazení obsahu vedle sebe či pod sebou je lepší. Amazon je IMHO v řazení pod sebou extrém, jelikož jednotlivé prvky na stránku flákají skoro bez ladu a skladu, a asi bych se jím neinspiroval.
Určitě není vhodné dávat do dvou sloupců vedle sebe dva texty, kde chcete, aby je uživatel prošel. Například ovšem kombinace textu v jednom sloupci a obrázků v druhém sloupci bude rozhodně působit lépe než celý plovoucí Amazon.
9. aa | 14.9.2006, 19.10
ano
Osobně bych si z Amazonu také nebral moc příklad, mě jeho řazení rozhdoně nevyhovuje...
11. Vít Dlouhý | 14.9.2006, 22.17
ad Amazon: Amazon je dáván za vzor minimálně už od dob famózní knihy Steva Kruga. Od té doby se ale Amazon ještě víc rozrostl, redesignoval (např. tolik opěvované záložky de facto zmizely) a zdaleka už není pomyslným etalonem použitelného eshopu.
Osobně mám moc rád jednotlivé obchody Mall.cz, jako zákazník se v nich vždy rychle zorientuji.
12. David Hama | 15.9.2006, 0.43
Dle mého názoru je jeden hlavní sloupec nejlepší, do postraních sloupců, bych vložil nějaké odkazy, recenze, detailnější informace nebo podobné produkty a taky tu vatu...jak už tady někdo předesílal.
Osobně ale si nejsem jistý, zda hromadit ty nejdůležitější informace úplně nahoru. Z vlastní zkušenosti vím, že když přijdu na neznámý web, který vypadá, že obsahuje přehršel informací, tak okamžitě sroluju kolečkem tak o půl až celou stránku dolů, abych se vyhnul nudným úvodům. Asi to je nějaký reflex, stejně tak i totiž občas čtu knihy...
Praktikuje to tak i více lidí, co jsem si všiml třeba v i-net kavárnách.
Nicméně dobrej point k zamyšlení.
13. mekele | 15.9.2006, 8.02
Ja mam rad, kdyz ji muzu mit vedle sebe, ale je take dulezite mit jit obcas pod sebou..
14. Alex | 15.9.2006, 20.44
Chci vidět rámeček. :)
15. kjn | 16.9.2006, 8.06
Taky ramecek :)
16. Jacqueline | 16.9.2006, 23.19
Jsem všemi deseti pro rámeček
Možná by byl pro strukturu vhodný 3 - 4 sloupcový layout, kde levý by byl navigace, další 2 by mohly být nějak obarvené sloupce s relevantním obsahem a třeba pravý sloupec by mohl obsahovat související odkazy. Pěkně to má např. Symbio:
http://www.symbio.cz/nase-reseni.html
P.S. Tak já to tedy s tím rámečkem taky zkusím ;-)
JJ, nejlepší řešeni je dle mě, jak už tu psal Jirka - vice sloupcovy layout, ale levy pro menu, prostredni pro obsah a tam vse pod sebe a treti nejake souvisejci zboží případně nějaké akční nabídky atd.
19. Tomáš Halada | 23.10.2006, 8.28
Taktez se priklanim k jednomu hlavnimu sloupci, plus po jedne strane menu, pripadne po druhe strane souvisejici veci, odkazy atd.
Rozdeleni hlavniho obsahu do podstranek je podle me vyborne reseni, mnohdy je mi milejsi si prekliknout na zalozku fotogalerie, nez rolovat kamsi dolu za parametry produktu. Zatim javascriptove zalozky osobne moc nepouzivam, ale kvuli prakticnosti o nich velmi vazne uvazuji.
Vlevo hlavní text, vpravo sloupec s menu. Případný obrázek který má upoutat pozornost do levého horního rohu.
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.