ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
26.10.2005
Globální navigace ztrácí svůj význam, protože se s ní uživatelé nechtějí zabývat (a díky vyhledávačům také často nemusí). Nejdůležitějšími navigačními prvky jsou lokální a kontextová navigace. Globální navigace má ale i dnes své opodstatnění: uživatelé se k ní například uchylují, když se na webu ztratí.
Jared Spool napsal na UIE.com velmi zajímavý příspěvek o nepotřebnosti globální navigace, který stojí za to rozvést.
Základní myšlenkou je, že globální navigace nemá na webu zdaleka takový význam, jaký se jí přikládá. Mohou za to následující důvody:
Protože mají uživatelé před sebou především svůj cíl, upřednostňují jednoznačně lokální (v rámci určité tématické sekce) a kontextovou navigaci. Ty jim nabízí témata, která jsou blízko jejich cílům a očekáváním. Uživatelé nechtějí studovat globální navigaci, která obsahuje často velmi obecné a rozdílné položky.
Globální navigace nabízí pouze statické dělení obsahu webu podle různých témat, nerespektuje úkoly uživatele (které jdou často napříč tématickou strukturou). Proto by na webu měli být uživatelé vedeni hlavně pomocí alternativních cest, které reprezentují jejich nejběžnější úkoly a jsou podporovány právě kontextovou a lokální navigací.
Pokud si chce člověk koupit notebook a přes vyhledávač přijde do sekce vašeho internetového obchodu, kde notebooky prodáváte, tak ho vůbec nezajímá, že prodáváte v jiných sekcích také klávesnice a myši. Zajímá ho, že si může omezit výběr notebooků podle cenových relací (to je lokální navigace). Když si potom jeden z notebooků vybere a bude potřebovat brašnu a myš, nebude se chtít probírat dlouhým menu vašeho počítačového obchodu. Proto uvítá, když najde v kontextovém menu brašnu vhodnou pro daný typ notebooku a nejběžnější myš. Jiný příklad bychom mohli najít pro web, který prodává služby, nebo pro informační web, ale podstata je vždy stejná: globální navigace nehraje klíčovou roli.
Globální navigace má ale i za dnešních podmínek své opodstatnění:
Globální navigace podle mě není nejdůležitějším navigačním prvkem, a proto by jí neměl být věnován hlavní díl pozornosti při návrhu struktury webu. I tak je ale globální navigace nutnou součástí webu. Účelem tohoto příspěvku bylo poukázat na to, že není tak důležitá, jak by se mohlo zdát.
Upozornění na závěr: Postřehy z tohoto příspěvku samozřejmě neplatí pro každý web a každý projekt. Vždy musíte zvažovat všechny okolnosti a navrhnout web tak, jak si myslíte, že to v konkrétním případě bude nejlepší.
Výborný článok, úplne súhlasím so zhrnutím - globálna navigácia je potrebná avšak nemala by byť najdôležitejším navigačným prvkom. Užívateľ by mal mať stále možnosť využiť globálnu navigáciu v prípade, že sa na danej stránke úplne stratí.
Myslím, že hlavným dôvodom prečo sa kontextová alebo lokálna navigácia nevyužíva častejšie je jej náročnosť. Vyžaduje veľa skúsenosti ju správne zakomponovať do stránky.
Martin, máš nejaké príklady kvalitne zakomponovanej kontextovej/lokálnej navigácie? Som si istý, že som ich pár videl, ale momentálne si neviem spomenúť na žiaden web.
(o minútu neskôr...)
Myslím, že Amazon.com má výbornú kontextovú navigáciu.
2. David Špinar | 26.10.2005, 9.51
Matine, dobrý článek, ale IMHO to, co popisuješ, vlastně není vůbec nic nového a ve skutečnosti to vychází přímo z podstaty globální vs. lokální navigace.
Globální navigace reprezentuje zkrátka hlavní body informační architektury a umožňuje uživateli vstoupit do nějaké konkrétní hierarchické větve a umožňuje mu kdykoliv přeskočit z jedné větve do druhé.
Lokální a kontextová navigace zase slouží k postupu v rámci dané větve k žádanému cíli.
Jenže, jak můžeš říct, která je důležitější? Já bych se to neodvážil. Nejdůležitější je, aby na webu byly oba typy, byly jasné a srozumitelné a chovaly se konzistentně.
Říct, že lokální navigace je důležitější než globální, je jako říct, že v nákupním centru jsou důležitější dveře do zkušebních kabinek než výtahy mezi jednotlivým patry. IMHO je stejně důležité obojí.
3. lumpik | 26.10.2005, 13.22
Mě nevadí, že v článku není nic nového. Vždyť vše již bylo někdy někde použito.
Je to jako na školeních managementu. Člověku připadá, že to všechno zná, ale jakoby si to dříve neuvědomoval. Pomáhá to uvědomit si známé a přitom málo zřejmé skutečnosti. A taky to pomůže dostat věci do souvislostí.
Třeba mně to pomohlo si uvědomit, že také častěji po přečtení článku hledám kontextovou navigaci než tu globální. Ale kdybych teď dělal stránky tak podle různých pouček o použitelnosti se budu věnovat navigaci, ale té globální. Kontextovou si nechám jen jako takovou třešničku na dortu. A ono by to vlastně klidně mohlo být obráceně.
4. Hellish | 26.10.2005, 13.29
Ten článek není nic jiného, než detailnější analýza potřeb jedné skupiny uživatelů - většinou těch, kteří přicházejí z vyhledávačů za konrétní informací.
I když by se možná dalo říct, že jich je většina, pořád tu ještě jsou ostatní, kterých je pořád pěkná řádka. Vykašlat se na globální navigaci by bylo dost nerozumné.
Podle mě by mohlo být řešením následující:
- Nechat statickou globální navigaci
- Pokud rozpoznám, co má uživatel v úmyslu (na základě toho, na jaké hledané slovo ke mě přišel z vyhledávače, nebo podle toho, jak se po webu pohybuje atd.) pokusím se mu jeho cestu usnadnit tím, že mu zobrzazím speciální nabídku, která odhaduje uživatelovy požadavky (kontextový typ navigace).
Na druhou stranu, o něco podobného se již dávno pokusil Microsoft. Jistě si vzpomínáte na pana Sponku. Ten se také snažil rozpoznat, co má uživatel v úmyslu a nabízel mu pomoc. Osobně neznám nikoho, kdo by tu službu ocenil, naopak byla každému protivná...
Takže uvidíme, jak se kontextový typ navigace do budoucna vyvine...
5. Martin Snížek | 26.10.2005, 16.30
[2] Těžiště tohoto příspěvku je v míře. Neříkám "vyhoďte globální navigaci oknem", pouze upozorňuju, že není už tak důležitá jako dřív a že svůj význam stále ztrácí. Nezpochybňuju role, které má při práci uživatele, pouze říkám, že je pro uživatele daleko důležitější lokální a kontextová navigace, tzn. že po těch hlavních uzlech IA nepřeskakuje uživatel zdaleka tak často, jak by se mohlo zdát.
Nepřijde mi ani, že to tak bylo vždycky, podle mě to souvisí hlavně s tím, jak lidé stále více umí používat vyhledávače. A nejsou to jen domněnky -- když se podíváš na ten odkazovaný text Jareda Spoola (jak se tohle skloňuje?), tak tam mnoho lidí podává jasné důkazy založené na statistikách a testováních.
Znát míru důležitosti je třeba např. v tom případě, když tvoříme IA nového webu -- většinou není dostatek času, a proto se vyplatí soustředit více na to důležitější, což je v tomto případě lokální a kontextová navigace.
[4] Ale vždyť přece není třeba rušit globální navigaci, to nikdo nechce. A kontextová navigace je běžnou součástí kvalitnějších webů, ta se přece nedělá kvůli uživatelům z vyhledávačů.
A k tomu panu Sponkovi -- byl bych hodně opatrný na slovo "každému" :-) Mně třeba v Excelu často pomohl, ale taky z toho nemůžu usuzovat, jestli byl tento koncept úspěšný.
6. David Špinar | 26.10.2005, 16.39
Martin napsal: "Těžiště tohoto příspěvku je v míře. Neříkám "vyhoďte globální navigaci oknem", pouze upozorňuju, že není už tak důležitá jako dřív a že svůj význam stále ztrácí."
Jojo, v tom se určitě shodneme. Jen se mi nelíbí ten příliš eufemistický nadpis "Smrt globální navigace". To evokuje myšlenku, že se pomalu překonává a za chvíli už jí nebude potřeba. A s tím já souhlasit nemohu. Jak jsem napsal. Oba navigační mechanismy (globální i lokální) mají svůj význam.
A ještě jeden argument. Je sice pravda, že čím dál více lidí přichází na web z vyhledávačů a nechodí na titulku přímo. Jenže nezapomeň, že i mnoho z těch, kteří přijdou z vyhledávače, přijdou na titulku.
7. Martin Snížek | 26.10.2005, 17.37
[6] ad nadpis > To je asi pravda, ale mně se tak líbil ;-) Nemoh jsem ho nepoužít.
ad vyhledávače a titulka > Pokud to dobře chápu, tak myslíš z vyhledávače přímo na titulku. Tady si ale myslím, že by uživateli měly mj. být nabídnuty hlavní navigační cesty, respektive jejich vstupní body. Samozřejmě, že pro některé sekce a některé uživatele je typická globální navigace, ale stejně myslím, že dobře zvládnutými cestami a upoutávkami na hlavní obsah (a taky informačním designem úvodní stránky) se dost potlačí použití globální navigace.
8. David Špinar | 26.10.2005, 18.17
Martin napsal: "Tady si ale myslím, že by uživateli měly mj. být nabídnuty hlavní navigační cesty, respektive jejich vstupní body."
Ano, a právě ty hlavní vstupní body jsou přece globální navigací. Nebo mi něco uchází?
9. Daniel Steigerwald | 26.10.2005, 18.26
Kdokoliv kdo má pocit, že zde publikované informace "nejsou nic nového" by si měl zkusit zaregistrovat předmět pomocí nového IS VŠE. Hrůza a děs... co se dá pořídit za 16 miliónů (a to není zdaleka konečná částka)
10. Hellish | 27.10.2005, 11.39
[5] "...Ale vždyť přece není třeba rušit globální navigaci, to nikdo nechce..."
No to právě z toho vašeho článku není úplně zřejmé a nadpis tomu také moc nepřidává. Ač jste to tak asi nemyslel, z vašeho článku se dá vyčíst něco jako: "Globální navigace poražena! Přichází nový modernější způsob navigace!"
11. Martin Snížek | 27.10.2005, 14.03
[8] Hlavní vstupní body imho nemusí být totožné s globální navigací. Mohou to být např. služby ukryté jenom v jedné z hlavních sekcí, přičemž ostatní sekce mají nižší prioritu. Globální navigace je někdy příliš statická na kvalitní uživatelský prožitek ;-)
[9] Tak to se určitě shodnem, u isisu se v podstatě slovo "použitelnost" vůbec nedá vyslovit.
[10] Ve shrnutí ale přece jasně píšu, že globální navigace je stále nutnou součástí webu. Ale uznávám, že ten nadpis není ideální, jak v komentářích zjišťuju :-)
12. Anton Piták | 27.10.2005, 16.34
Súhlasim s Davidom Špinarom. V prvom rade, globálna navigácia má úplne iný význam, než lokálna, a kontextová navigácia ma v tomto smere ešte rozdielnejší význam. A spolu tvoria dobre použiteľný web.
Dobrá globálna navigácia dáva návštevnikovi nástroj, ako sa rýchlo orientovať v tom, čo na webe nájde, je zároveň "nápovedou". Dobrá lokálna a kontextová nápoveda vie doviesť návštevníka k cieľu, k cieľu oboch strán - užívateľ nájde, čo potrebuje, majiteľ webu dosiahne akciu, objednávku.
Článok Jareda Spoola je síce zaujímavy, ale písany trochu nahorúco. Rovnako tak by sme mohli nájsť kvantum argumentov prečo vymiera niečo iné, nielen globálna navigácia. Ja by som to celé formuloval ináč: kontextová nápoveda napomáha rýchlejšiemu dosiahnutiu cieľa. Nijak ale neuberá na význame globálnej navigácie.
13. Mabl Ekek | 28.10.2005, 0.19
1. Globální navigace je často abecedním seznamem webu
2. U oblíbeného webu alzasoft.cz (na ten opravdu vstupuji co nejkratší cestou - buď přímo natipování adresy nebo pomocí suggest funkce browseru nebo pomocí bookmarků)a pak postupuji pokud si chci vytvořit přehled o nabídce v daném segmentu (větev globální navigace) a následně spíše filtruji informace na to co se mi zdá vhodné (ale až na základě toho co najdu v dané větvi globální navigace).
3. Původní autor píše navíc spíše o pathbaru než o globální navigaci a hlavně ten web na kterým to ukazuje to je celkem nedodělané - 404 error při postupování o větev víš apd.
4. Okecávání něčeho na blogu není nic co by souviselo s moderními technologiemi a s IA už vůbec. Doporučuji autorovi dále psát o něčem než o ničem. toto se mi zdá právě o tom druhém
5. Elementy IA jsou celkem pružné a určitě mají vždy své opodstatnění - v námi používaném CMS Plone se na na design díváme právě jako na soustavu již předdefinovaných elementů - viz http://plone.org/documentation … l/where-is-what/whereiswhat
6. Vaše kecy k mému příspěvku mi posílejte do mailu, odmítám bez RSS a jiných push technologií na tomto webu se vracet k tomuto článku - ticho považuji za souhlas
7. Raději čtete welldone :-)
8. Pokud se někdo v ČR považuje za IA experta, uvítám jeho CV v mailu
[13] zrejme kvoli dopytu v bode (8) ste nepostrehli standardne linkovane RSS zdroje tohto webu. Poziadavka z (6) bola vyriesena pred jej vyslovenim. ;-)
(2) suhlasim, to je navigacia pre vernych a pravidelnych klientov.
(7) tam sa nikdy o IA nikto nic nedozvie. ale je mozne to chapat ako link "mam menej ako 18 rokov" z pornowebu na mickeymouse.com
Pokial mozno, neposielajte mi do mailu obchodnu ponuku ;-)
15. Vojtěch Kohout | 31.10.2005, 14.55
Ahoj Martine :),
bezva článek. Jeden takový můj postřeh... Osobně si na webu, který má dobře propracovanou globální navigaci, připadám poněkud víc "jako doma". Podle mě, tj. na základě svých uživatelských zkušeností, totiž dobrá globální navigace funguje vcelku dobře i jako stručná mapa webu. A třeba já osobně se mnohem líp cítím na stránkách, kde si o nich dokáži bleskově vytvořit představu jako o nějakém "celku". Navíc si u webu, který mě skutečně zaujme, často následně procházím globální navigaci, abych měl představu, co tam všechno mají a co hezkého bych tam třeba ještě mohl najít... A když se mi tu představu podaří vytvořit, mám z toho dobrý pocit. Zkrátka se tam pak cítím jako doma :). Inu a právě onu představu se mi z kontextové navigace většinou vytvořit nedaří...
Proto si myslím, že globální navigace ztrácí na významu opravdu především v situaci, kdy se člověk na nějaký web dostane z vyhledávače a hledá něco "extrémně" konkrétního. Osobně ale na webu nehledám jenom "extrémně" konkrétní věci. Bylo by zajímavé prozkoumat, kolik informací z netu si ve skutečnosti člověk odnese cíleně. Například... Jednou jsem hledal... Už ani nevím co, načež jsem v nějakém komentáři našel zmínku o LaTeXu, o kterém jsem do té doby nevěděl v zhola nic. Nicméně onen jediný příspěvek mě natolik zaujal, že jsem se do LaTeXu pustil po hlavě a i se v něm lecos naučil. Takže jsem si v důsledku z toho webu odnesl něco, pro co jsem tam vůbec nešel, ale co pro mě stejně mělo velký užitek. A podobně to myslím funguje i s globální navigací. Nicméně s článkem souhlasím, tohle je jenom takový postřeh :).
16. petr | 24.7.2006, 13.56
[2] Co znamená IMHO? Ivana Má Hezké Oči? Používat zkratku bez vysvětlení, to bych od odborníka na přístupnost nečekal :-)
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.