O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Jak redesignovat rozsáhlý web?

24.11.2006

Troufli byste si na redesign rozsáhlého webu s příjmem v řádech desítek miliónů korun ročně? (Redesignem myslím vytvoření nového webu.) Co kdyby se po redesignu drasticky zhoršily výsledky webu, i když vy jste novou verzi navrhli podle svého nejlepšího přesvědčení?

Historie ukazuje, že podobné případy se stávají. Problém je v tom, že rozsáhlý web už do značné míry žije svým vlastním životem:

  • Po uživatelské stránce – často ani nevíte, proč má ten web vlastně úspěch. Uživatelé na něm mohou chodit cestami, které vás nenapadnou, jsou pro ně podstatné informace, kterým vy nepřisuzujete prioritu. Pokud má web silnou značku a velká část uživatelů na něj již nepřichází poprvé, pravděpodobně si již mnoho z nich zvyklo na některé nelogičnosti webu v ovládání a naučilo se je obcházet. Mnoho věcí se od prvního vytvoření na webu také z určitých důvodů změnilo – v té špatné verzi webu je tedy zakódováno mnoho znalostí o zvycích a požadavcích uživatelů, konkurenci atd.
  • Po technologické stránce – velké weby obvykle nasávají informace z různých externích zdrojů, využívají aplikace třetích stran a všechno to integrují do sebe a předkládají uživatelům. Jsou součástí dosti složitého (a často ne zrovna logického) soukolí, ve kterém se každé kolečko musí měnit jen velmi opatrně – a nejspíš se to stejně neobejde bez mnoha chyb.

Problém tedy je, že rozsáhlý web, jeho procesy a cesty uživatelů na něm už dovedete těžko nějak komplexně popsat (a bez toho asi neuděláte dobrý nový web). Co má ale dělat vlastník takového webu, pokud ví, že je na něm hodně věcí uděláno špatně? Pokud je web rozsáhlý, má nezanedbatelné výsledky a zároveň není udělán naprosto špatně (např. po stránce základní struktury), jsou nejlepším řešením postupné změny:

  1. Vybrat si vždy určitou sekci, funkci či sadu souvisejících stránek.
  2. Poznat, jak jsou používány – pomocí nástroje pro analýzu návštěvnosti a mluvením se správnými lidmi.
  3. Stanovit si metriky, pomocí kterých se budou posuzovat účinky změn (např. počet objednávek, poměr dokončených a nedokončených objednávek, častost průchodu ze třetí do čtvrté fáze objednávkového procesu – záleží vždy na stránkách, které chcete předělat).
  4. Pečlivě je navrhnout nově.
  5. Udělat patřičné změny na webu.
  6. Sledovat pomocí metrik a analýz návštěvnosti, jaké účinky mají změny.
  7. Pokud je situace horší než před změnami, nasadit předchozí verzi stránek. Pokud se situace zlepšila, je možné dále odlaďovat tyto stránky (především na základě analýzy návštěvnosti) nebo začít se změnami dalších stránek.

Tímto způsobem jste schopni izolovat účinky jednotlivých změn, můžete se snadněji vrátit ke starší verzi stránek, můžete se hned zaměřit na ta nejdůležitější místa webu a více se do problému ponoříte. Kompletním redesignem vyhodíte do koše mnoho zkušeností a znalostí o cílové skupině, které jste během provozování webu získali.

Kompletní redesign je vhodný u webů, které jsou udělány od základu špatně, již značně zastaraly (tak, že by postupné změny musely být příliš zásadní) nebo jsou jejich výsledky zanedbatelné. (U nás se častěji setkáváme s touto možností.)

7 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Tomáš Halada | 24.11.2006, 8.31

Může však být na překážku, jak skombinovat původní a nové technologie, to někdy může být nepřekonatelný problém.

2. Vlastimil Svoboda | 24.11.2006, 10.16

Souhlasím s [1].

Metoda "postupného přerodu" nemusí fungovat v případě zásadnější změny. Příkladem může být malý e-shop, který během dvou let vyroste tak, že je nutné vyměnit jeho aplikaci za mnohem robustnější řešení. Změnit strukturu a design tak, aby vyhovoval objemu nabízeného zboží apod.

Při podobných akcích se nám osvědčil postup "Amazon". Tento shop běžně praktikuje postupné uvolňování nových funkcí (či zásadních zásahů) pro stále větší skupinu uživatelů. Např. novou navigaci (ta vlastně dělá Amazon tím, čím je) mohli několik tydnů používat pouze uživatelé Firefoxu. Teprve poté, co se aplikace osvědčí a odladí, dochází k překlopení na novou verzi.

Nevýhodou je však paralelní provoz dvou verzí.

3. Lukáš Gavenda | 24.11.2006, 14.43

Osobně jsem se již v minulosti setkal s "redesignem" velmi rozsáhlé aplikace a volil jsem postup, že jsem si v klidu celou aplikaci naprogramoval a vytvořil pro ni grafiku.
Poté jsme ji cca týden ve 4 lidech testovali, přičemž se postupně ladily bugy a jakmile jsme dospěli k závěru, že je vše OK, tak se to nahodilo online "pro všechny".
Přechod proběhnul bez problému a výrazně se s novou verzí zvýšila i návštěvnost.

4. Šimon Grimmich | 26.11.2006, 13.21

V krajních případech může být dobrým řešením vytvoření nového webu na zelené louce, nová doména, nová značka. A následný provoz dvou webů.

5. Peter Stetiar | 3.12.2006, 20.24

Mne sa viacej pozdava myslienka dualneho systemu. Vytvori sa nova verzia, ktora sa uzivatelom spristupni ako betaverzia a uzivatelia sa budu moct sami rozhodnut, ktoru verziu pouziju. Ak bude mat nova verzia uspech a bude ju pouzivat coraz viac ludi, tak je pripravena na spustenie do ostrej prevadzky. Tymto sposobom sa da aj odladit velke mnozstvo drobnych chyb, na ktore pride az bezny uzivatel.

6. Robin | 15.12.2006, 16.18

Nabízí se přísloví "Nespravuj, co není rozbité" Mne osobně, když chodím na nějaký web pravidelně, jsem zvyklý na určité "cesty" tak mne maximálně vytočí když je "redesignován" což ve většině případů znamená že polovina věcí na které jsem byl zvyklý funguje jinak (špatně) a druhá polovina vůbec. Na webu který generuje několik 10 MKč ročně bych neměnil nic, protože pokud je úspěšný, nemůže být napsán úplně špatně.

7. Jiří Lysek | 19.12.2006, 1.03

Někdy je opravdu nutné změnit design a strukturu webu od základu. Mám zkušenosti, že web stárne úplně stejně jako my lidi. I design. Všechno chce obnovovat a vylepšovat. Minimálně jednou do 2 až tří let. A naprosto souhlasím s tím, že web někdy přeroste v něco rozsáhlejšího než k čemu byl primárně postaven a určen. Podle mně je to běžná věc.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2019.   ISSN 1802-2103.