O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Reklama na vyžádání

17.8.2006

Reklama na vyžádání už není pouze doménou webu (a marketingu ve vyhledávačích), ale nově i digitální televize – TiVo začalo nabízet katalog televizních reklamních spotů. Jak tohle dopadne?

Starší článek na Clickz informuje o tom, že TiVo bude nabízet televizní reklamní spoty na vyžádání – divák si je bude moct najít v katalogu produktů a pustit si je, když je potřebuje (třeba ve chvíli výbírání a srovnávání před koupí).

Co je TiVo?

Pro ty, kdo nesledovali Sex ve městě: TiVo je digitální video rekordér se spoustou paměti a luxusními funkcemi (třeba přehrávání právě běžícího pořadu se zpožděním).

Zaujalo mě, že se reklama na vyžádání jako koncept stále rozšiřuje. Každý obchodník přece chce:

  1. cílit svou propagaci na lidi, kteří chtějí jeho produkt, a to přesně v tu chvíli, kdy ho chtějí
  2. a přesvědčovat potenciální zákazníky právě těmi argumenty, které je zajímají.

Přesně na tomto principu funguje marketing ve vyhledávačích (SEM) a navazující proces výběru z mnoha nabídek na webech, které zde uživatel najde. Marketing ve vyhledávačích umožňuje obchodníkovi s pračkami oslovit uživatele, kteří si chtějí koupit pračku, a to přesně v ten moment, kdy po ní touží (hledají pračky ve vyhledávači). Uživatel si pak může sehnat na webu obchodníka nebo jinde na internetu přesně ty informace, které jsou pro něj důležité pro rozhodnutí o koupi – web je vlastně jedna velká reklama na vyžádání.

Tradiční reklama (billboardy, reklama v televizi, v časopisu) se cílení reklamy na vyžádání jen zdaleka přibližuje. Dalo by se vlastně říct, že web nás v reklamě posunuje do ideálního stavu, kde jsme nemohli být dříve pouze kvůli „technickým omezením“.

Internet má konkurenci

Jestliže TiVo nabízí katalog produktů, ke kterým si mohou jeho uživatelé přehrát reklamu, znamená to ještě něco: digitální televize se pomalu stává konkurentem internetu. Přijde doba, kde se tato dvě nová média integrují, nebo jedno z nich zvítězí nad druhým? Nebo se pouze dočkáme v internetových obchodech u každého produktu odkazu na video s reklamou? Jak myslíte, že to dopadne?

6 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. MiSHAK | 17.8.2006, 18.26

Rozdíl je pokud mě pamět neklame jen v šířce připojení a míře interaktivity. Dnes se stejně za internet považuje sadanejpoužívanějších protokolů a dgitální televize je jen další aplikací "budoucího" Internutu 2.

2. Marek Prokop | 17.8.2006, 21.42

Otázka je, zda se má vyžádaná reklama ještě stále nazývat reklama. Je reklamou obal zboží v regálu supermarketu? Je reklamou prodavač, který pomáhá zákazníkům vybrat nejvhodnější výrobek? Nejsou to spíš zdroje informací, které nakupující aktivně využívají v off-line světě stejně jako třeba vyhledavače na webu?

3. Daniel Srb ben Abraham | 18.8.2006, 9.47

"Nebo se pouze dočkáme v internetových obchodech u každého produktu odkazu na video s reklamou?"

To myslím nehrozí, většina obchodů má problém ke každému produktu přidat kvalitní fotografii, natož natočit / umístit spot. Samozřejmě u některých výrobků spot může dodat výrobce, ale to se pak asi nebude příliš týkat našich končin, protože dabování by asi opět bylo mimo české rozpočty.

4. Martin | 23.8.2006, 20.54

Je to zajímavá cesta, kterou se reklama vydává. Je možné, že klasická reklama se opravdu změní spíše na toho prodavače, který pomáhá s výběrem vhodného výrobku, jak píše Marek. Ostatně, proč ne?

5. Šimon | 8.9.2006, 17.21

Ano on-line prodavač, už teď to můžeme pozorovat v kvalitních e-shopech.

6. Mindhunter | 14.10.2006, 13.03

No jak říká guru reklamy "Reklama je navoněná zdechlina." a nelze s tím nesouhlasit :-)

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2023.   ISSN 1802-2103.