O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Zbavíme se někdy redesignů? Těžko…

28.3.2006

Nejspíš se musíme smířit s faktem, že bez redesignů webu se nikdy neobejdeme. Ať navrhneme web sebelépe, stejně se časem pravděpodobně změní nabízené produkty, jejich důležitost, způsob nabízení a propagace, objeví se nové poznatky nebo přijde s něčím lepším konkurence.

Redesign – předělání webu po všech stránkách, v podstatě jeho nové vytvoření (pozor, nejedná se pouze o převlečení grafického kabátu). Zdálo by se, že redesigny jsou nutné proto, že weboví návrháři nedělají svou práci dobře – nezohlední správně potřeby uživatelů, cíle firmy, vytvoří špatnou informační architekturu.

Ale věc není tak jednoznačná. Položme si otázku jinak: Mohou vůbec dělat weboví návrháři svou práci tak dobře, aby redesigny nebyly potřeba? Myslím, že ne, protože dnešní doba se na to vyvíjí až příliš rychle:

  • Po určitém čase se mohou dost zásadně změnit produkty či služby, které firma nabízí. Produkt, který dříve nebyl důležitý, se může stát podstatným zdrojem příjmu, jiný produkt může ustoupit do pozadí. Firma může přehodnotit priority různých produktů.
  • Jak se vyvíjí lidská společnost, mohou se produkty a služby firmy dostat do zcela nového kontextu, který vyžaduje nový přístup k jejich nabízení a propagaci.
  • Čím je firma na internetu déle, tím lepší představu získá o svých internetových zákaznících. Až za pochodu se firma učí, jak k těmto zákazníkům nejlépe přistupovat.
  • Konkurence může přijít s lepší webovou strategií, na kterou je potřeba zareagovat.
  • Nesmíme také zapomínat na to, že web jako mladé médium se stále ještě vyvíjí. Víme pořád více o chování a očekávání lidí na webu, přicházíme se stále vhodnějšími způsoby, jak jim vyhovět. Vyvíjí se také technologie, které nám umožňují tvořit weby efektivněji.

V dnešní době existuje jen málo oborů, kde by redesigny nebyly potřeba. Dá se jim samozřejmě předcházet dobrou přípravou projektu, s mnoha úskalími může pomoct webový konzultant. Ale úplně se redesignům nevyhneme nikdy, to bychom museli věštit z křišťálové koule.

Další zajímavé čtení

Životnost WWW stránek (Robert Haas, Symbio, 7.9.2004)

Související články

Jak redesignovat rozsáhlý web?

12 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Filosof | 28.3.2006, 8.49

Mám tři technické. Vzhledem k vývoji webu se vyvíjí i trendy v designu, a pokud chce někdo prostě zůstat IN, tak redesignuje co půl roku.. vzpomeňme na klasický WICKED WORN LOOK, či momentální WEB 2.0..

Dále, dnes se již nesnážíme redesignovat, nýbrž realignovat (předělat web na základě původního návrhu).

A nakonec - velké společnosti mají předem v plánu v daném roce předělat web, stejně jako třeba COCA COLA inovuje svou značku, reklamní styl či lahve..

Jinak naprosto souhlasím, že s redesignem je většinou potřeba posunout (či maličko aktualizovat) i obsah.. když se návštěvník nedočte nic nového, nebo alespoň jednodušeji a lépe, tak redesign v podstatě nebyl potřeba.

2. Filosof | 28.3.2006, 8.50

SHIT! Proč zveřejňuješ můj email?? Já se na to asi fakt už..

3. David Špinar | 28.3.2006, 14.31

Filosofe, Filosofe, SHIT se neříká. :-)

Alespoň ne ve slušných skautských kruzích. Co na to Modrý život? :-)

4. Michal | 28.3.2006, 15.08

Nechápu, jak může psát o webdesignu někdo, kdo má na stránce odkazy v pěti různých barvách, jednou podtržené, jednou ne, někde dokonce v barvě standardního fontu (např. zde vedle okénka pro psaní formuláře je "ENTER" zelenomodrý a úplně stejný je i odkaz "WWW" u jednotlivých komentářů. Píšete o důvěře a sám si ji podkopáváte... jak můžu věřit, že někdo píše fundovaně o webdesignu, když sám významně porušuje zcela zásadní pravidla??? Nevěřím článkům o použitelnosti někoho, kdo má nepoužitelný web titěrnými písmenky v nečitelných a slitých odstavcích. Nemluvě o nulové originalitě.

Sám byste měl redesignovat dříve, než budete někoho poučovat, proč je třeba redesign dělat.

5. jAMIE | 28.3.2006, 15.53

Michal: Vtipálku :-)

6. Martin Snížek | 28.3.2006, 17.33

[1] "A nakonec - velké společnosti mají předem v plánu v daném roce předělat web, stejně jako třeba COCA COLA inovuje svou značku, reklamní styl či lahve.."

Tady to se podle mě časem změní, až velké společnosti začnou lépe chápat a využívat web. Vždyť informační systém se také nedělá nový jen proto, že už uplynuly dva roky. S webem je to docela podobné.

A jinak bych hodně odlišoval ono převlečení grafického kabátu a redesign, jsou to opravdu různé věci, s různými následky :-)

Ad e-mail: Kdybych ho nezveřejňoval, tak bych ho v tom formluláři nedával k zadání :-)

[4] Zajímavý komentář, Michale :-) Uznávám, že to "www" u komentářů není ideální, původně to měl být obrázek, ale skončilo to u mé neschopnosti kreslit, proto jsem do obrázku dal jen tento jasný text. Ale pokud se k tomu někdy dostanu, tak požádám nějakého kamaráda, jestli by mi obrázek nevytvořil.

To byl asi jediný problém, který jsem ve vašem komentáři zaznamenal. Nevěřit kvůli tomu mým článkům, to je samozřejmě vaše plné právo. :-)

7. Jiří Bureš | 29.3.2006, 11.10

[6] Martine, to písmo (nejen v komentářích) je opravdu titěrné. Přimlouvám se za zvětšení.

8. SniperEd | 31.3.2006, 20.55

No, tak problém s velikostí písma je snad to nejmenší, s čím si každý špatně vidící snadno poradí.

9. c1r | 1.4.2006, 9.57

Mě náhodou velikost vyhovuje :o) na nb kde mam menší rozlišení ideální velikost. Ty obrpísmena co mi zaberou pulku displeje z duše nesnáším. Jinak zrovna zde nechápu proč si na velikost stěžujete. Na stránce jde bez problémů zvětšovat i zmenšovat písmo.

10. dusoft | 1.4.2006, 15.14

Pismo na celom webe je extremne male. Uzivatel si s tym poradi, ale skor ho web odradi a odide. Nikto nema zaujem pri akzdej navsteve stlacal CTRL++ 3 krat kvoli citatelnejsiemu pismu.

11. Petr | 3.4.2006, 23.01

Firmy proste meji svoji image casty i aby se neco delalo... lide chteji nový image... mám velké zkušenosti s normálním maloobchodnim prodejem (od mobilů až po prací prášky) a mohu s jistotou rici, ze nový desing prodava stejne jako reklama... Napriklad jsem byl svedkem, kdyz prisel do obchodu Persil s novým balením, tak si ho jedna pani koupila jen proto, ze byla zvedava, jestli ten "novy" pere lépe ;) A toto se mi stalo mockrat... lide pod novym designem vidi nové funkce, vlastnosti...

12. mm-marek | 21.4.2006, 10.08

ad email, viva la spam :)

...a velikost textu je oki

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2021.   ISSN 1802-2103.