O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Použitelnost na scestí?

13.9.2007

Jsou formální procesy a standardizované metody slepou uličkou použitelnosti a návrhu uživatelských rozhraní?

Jared Spool z UIE.com je spolu s Jakobem Nielsenem zřejmě největší světovou osobností v oblasti použitelnosti (usability) a user experience (pokud čtete můj weblog pravidelně, tak víte, že zároveň i mým velkým oblíbencem). Před pár měsíci jsem vyštrachal interview, které poskytl serveru InfoDesign v dubnu 2004. Vzhledem k délce mi zabralo trochu delší čas, než jsem se rozhovorem probral, ale jsou zde uvedeny některé zajímavé myšlenky.

Rád bych se zmínil o jedné z nich:

We ignore the evidence, such as Rolf Molich's amazing CUE tests, where he asked different usability teams to simultaneously evaluate the same design. Not surprisingly, every team came up with completely different results with surprisingly little overlap.

Jde v podstatě o to, že metody použitelnosti nejsou natolik standardizované a propracované, aby s jejich pomocí různí lidé dosahovali stejných výsledků.

Podle mě toto ale není problém – použitelnost, informační architektura či user experience (říkejme tomu souhrně třeba design) je totiž také uměním, je také hodně o talentu či dispozicích. Neexistuje metoda, která za vás vymyslí elegantní řešení problému, nebo metoda, která vám pomůže empaticky nahlédnout do mysli uživatele. Čím déle se kolem použitelnosti pohybuji, učím ji a spolupracuji s grafiky, kodéry, manažery a programátory, tím víc se v tomto názoru utvrzuji.

Jared nakonec sám říká, že standardizované procesy a metody použitelnosti, které se dnes používají (v ČR paradoxně asi akorát v Sunu), nepřinášejí očekávané výsledky, zatímco dobré výsledky vznikají bez těchto procesů (např. iPod, o kterém jsem psal i já). Je třeba si uvědomit, že použitelnost uživatelských rozhraní jako obor zdaleka ještě není plně utvořena, a tak k ní přistupovat – tedy hlavně s rozumem a s chutí k experimentům.

A mimochodem, když už má tento článek v názvu otazník, doufám, že se nenecháte příliš pobízet k napsání vlastního názoru do komentářů. :-)

5 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Martin Michálek | 13.9.2007, 8.58

V době různých validátorů, automatických analyzátorů a checklistů často zapomínáme na jednu věc, kterou by uživatelské rozhraní v lidech mělo vzbudit -- emoci.

Ačkoliv jsem sám fanoušek minimalizmu a funkcionalizmu, i tam vyhledávám nějaký autorský vklad a ryze subjektivní pocit. To se daří třeba Applu dobře, máš pravdu.

2. Jiri Maly | 14.9.2007, 10.27

Uz je to par let co Jesse Garrett prohlasil:

Research data and formalized methodologies don't guarantee better architectures. Better architects guarantee better architectures.

A k tomu dodava:

But nothing we are doing right now will lead to a generation of better architects.

3. pixy | 14.9.2007, 20.28

Nevím, jestli jsem ten předposlední odstavec jen špatně nepochopil, ale nechceš doufám říct, že třeba iPod vznikl nějak samovolně bez nějakého sofistikovaného usability designu, že ne? Jestli mají v nějaké firmě opravdu velké a důkladné oddělení věnující se usability, ergonomii a podobným věcem, je to zrovna v Applu..

4. Martin Snížek | 15.9.2007, 19.19

ad [3] Tady jsem pouze citoval Jareda, neověřoval jsem to. Šlo asi hlavně o to, že nepoužívají klasické formalizované usability procesy (ne o to, že by tomu nevěnovali dostatek pozornosti), ale spíš mají dobré designéry, jak píše Jiri Maly :-)

5. Pavel Jaroš | 22.9.2007, 12.24

Plně souhlasím. Návrhové vzory a metody nejsou samospasitelné. Je zapotřebí trochu fištrónu k tomu, aby člověk věděl kdy a kde je použít.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2019.   ISSN 1802-2103.