O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Co ještě nevíte o použitelnosti

21.4.2006

Navigace může být vlevo i vpravo, doba stahování stránky není tak důležitá, jak se říká, a další informace o použitelnosti webu, které jste pravděpodobně ještě neslyšeli.

Předevčírem jsem si na webu UIE.com přečetl několik zajímavých informací o použitelnosti a přišlo mi, že by mohly zajímat i vás:

  • Konvence v rozmístění prvků na webové stránce nejsou v některých případech tak žhavé, jak se říká. Třeba globální a lokální navigace, které jsou očekávány vlevo či nahoře, mohou být v klidu umístěny i vpravo. Uživatelé je podle testů UIE.com v tomto případě také bez problémů najdou – o celkové použitelnosti rozhodují jiné věci (třeba pojmenování a relevantnost odkazů).

    Podle mě toto zjištění demonstruje ještě jiný, důležitější princip: U webu je klíčové přistupovat alespoň k důležitým stránkám individuálně, bránit se „šablonovitosti“. Je třeba posuzovat význam každého prvku pro konkrétní stránku, neschovávat se za pravidlo o konzistenci (v tomto bodě se podle mě odlišují dobří a průměrní návrháři). Mnoho výzkumů i mých zkušeností říká, že na webu je kontext důležitější než konzistence.

  • Druhý bod mně osobně připadá velmi zajímavý. I když ilustruje vcelku zjevný fakt, je dobré si ho uvědomit a počítat s ním při návrhu webu. Podle testů UIE.com je jediný moment, kdy uživatele zajímá inzerce, propagace našich služeb či informace o našem webu chvíle, kdy dokončí svůj úkol (najde informaci, kterou potřeboval, vyřeší svůj problém). Tady je největší příležitost pro kontextovou navigaci a kontextové informace.

  • Další výzkum UIE.com boří další přeceňovaný mýtus: doba stahování stránky není zdaleka tak důležitá, jako celková použitelnost webu. Ukázalo se, že uživatelé v testování špatně ohodnotili dobu stahování stránky ve prospěch webů, které se jim dobře používaly.

  • V článku Galleries: The Hardest Working Page on Your Site (30.11.2005) upozorňuje Jared Spool na jeden druh navigace, který je často opomíjen, přitom je pro úspěch webu možná důležitější než globální navigace: galerie. Jedná se o stránky kategorií, kde se nachází odkazy na samostatné obsahové stránky (např. výpis produktů či článků). Při návrhu webu je důležité velmi pečlivě vybírat meta data obsahu, která by se zde měla nacházet, jinak může být pro uživatele použití galerie velmi frustrující.

    Uživatelé také očekávájí, že odkazy na nejdůležitější obsah budou v galerii na začátku, často si nevšimnou např. abecedního řazení.

  • Na závěr jsem si nechal tři informace, které nemají velký praktický dopad, ale jsou zajímavé – všechny pocházejí z článku o testování webů eye-trackingem (metoda umožňující zjistit, na jaké místo na stránce se uživatel dívá v průběhu testování, na webu se však častěji používá uživatelské testování):

    1. Když se lidé dívají na oblast patičky, posouvají si stránku tak, aby měli patičku co nejvýše na obrazovce.
    2. I když lidé neomylně identifikují, kde se na webu nachází bannery, a vůbec se na tato místa nedívají, přesto je sledují periferně a když se zde vyskytne reklama, která je v kontextu k jejich zájmům, podívají se na ni.
    3. Lidé se nikdy nedívají přímo na posuvník v pravé časti obrazovky, sledují ho periferně. V souvislosti s posouváním patičky (o kterém jsem mluvil před chvílí) si to vysvětluji tak, že se snažíme udržet zrak někde kolem středu obrazovky, protože v jiných místech nás periferně rozptyluje okolí obrazovky. Co myslíte?

12 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Hellish | 21.4.2006, 11.11

Ono s tím porušováním konvencí je to složitější.

Slepě se držet zavedených pravidel není sice nejlepší, ale porušovat tato pravidla bez dobrých znalostí je ještě mnohem horší. Když se budete pravidel slepě držet, velice těžko vytvoříte špatně použitelný web. Nebude to sice dokonalý web, ale na to, že nemusíte o použitelnosti nic vědět (stačí se držet pravidel) to bude poměrně dobrý výsledek.

Samozřejmě, že jako odborník na použitelnost můžete pravidla porušovat, protože si to dokážete odůvodnit (a samozřejmě otestovat na uživatelích), protože víte, proč to děláte a jste přesvědčen, že to porušení pravidla v tomto konrétním případě použitelnosti neuškodí.

Ale obecně nabádat k porušování pravidel (či jemněji řečeno - bránit se „šablonovitosti“) mi nepřijde jako dobrý nápad. Měl byste více zdůraznit, že porušovat pravidla můžete pouze v případě, že danému problému dobře rozumíte a jste si naprosto jistý v tom, co děláte.

2. Honza Hučín | 21.4.2006, 11.21

Promiň, nemám čas pečlivě číst ten výzkum UIE.com - testovali i uživatelé s pomalým připojením a z mobilů či palmtopů? IMHO to je potenciálně "riziková" skupina.

3. Antirux | 21.4.2006, 11.45

ad 3. Myslím si, že máš pravdu. Když jsem se nad tím zamýšlel, tak se opravdu soustředím hlavně na střed stránky. To, že se málo kdo kouká na posuvník může souviset i s tím, že dost lidí používá "rolovátko" u myši.

A ještě k té patičce - osobně nemám rád když je patička nalepená na spod stránky (preferuji, když si ji můžu "odrolovat" až třeba do třetiny obrazovky.

4. Jan Brašna | 21.4.2006, 16.41

Ok, "neschovávat se za pravidlo o konzistenci", příště budu mlčet :D

BTW mi to taky přijde podobně, jako výše píše Hellish, navíc si myslím, že vždy se dělalo s rozvahou a zdravým rozumem, nikoliv podle checklistu se všemi těmi tradičními body.

5. Martin Snížek | 21.4.2006, 18.12

[1] "Když se budete pravidel slepě držet, velice těžko vytvoříte špatně použitelný web."

Ale v honbě za 10vteřinovou dobou stahování a dalšími Nielsenovými dogmaty nemusí vyzbýt čas na ty opravdu důležité věci, to se mi zdá jako problém, tyhle špatné priority...

6. Hellish | 21.4.2006, 18.31

[5] - Souhlasím, že cca 10% Nielsonových názorů je dost extremistických a moc s nimi nesouhlasím, ale za těch zbylých 90% má moje uznání.

7. Petr | 21.4.2006, 22.59

Nesouhlasím s tím, že lide se zajimaji o inzerci až jako poslední. J to určitě web od webu. Navic je nutné si připomenout, že mnoho začínajících uživatelů ani pořídně nedokáže rozeznat reklamu od relevantního textu. A s kontextovými reklamami je to stále horší a horší. Na anglických webech si i já někdy spletu Adsense s menu, pokud je málo označené a vhodně umístěné ;)

8. klokyn | 22.4.2006, 9.05

Aj na svojom webe uvádzam že umiestnenie zvislej navigácie je najčastejšie v ľavej časti webu, ale nie je problém umiestniť ho vľavo, alebo aj vedľa hlavičky. Jedinou zásadou, nech už je menu kdekoľvek, je to, aby bolo prehľadné a viditeľné.

Neviem však, ako reagujú užívatelia na menu v pätičke. Niekto tvrdí, že je to výhodné, lebo užívateľovi sa po dočítaní obsahu nechce zase scrollovať hore k menu. Ja zase tvrdím, že dva krát použité menu s rovnakým obsahom užívateľa pletie. Ale to už sme zase pri zvyklostiach...

9. Michal Acler | 25.4.2006, 22.17

RE 7> treba na takovem inzertnim serveru by byla ignorace inzerce trochu kosher, nemyslite?:)

10. Veve | 6.5.2006, 21.43

Asi tě nepotěší, že tento člának četl i laik, každopádně díky za něj... rozhodně mi rozšířil obzory (jakožto začátečnici). :)
have a nice day

11. Ondřej Coufalik | 23.10.2006, 13.50

To, ale se vsim stejne. Slepe dodrzovani pravidel a norem nevede k vyvoji a vylepseni, ale ke stagnaci. Kdyby se vsichni uzivatele a vyvojari drzeli neustalych pravidel, i nepsanych norem a zvyklosti, rozhodne by neexistovaly weby typu CSS Garden a jinych. Prave touha cloveka borit hranice, delat zmeny, vylepsovat, zkouset je hlavnim motorem vyvoje. Normy drzte, ale s mirou. Pokud chcete experimentovat zkuste to. Neni se ceho bat. Navic si myslim, ze v dnesni dobe si navstevnik webu muze lepe zapamatovat web jemu prijemny byt s trochu jinou konvenci ovladani a rozlozeni hlavnich prvku. Nemyslite?

12. Martin Snížek | 23.10.2006, 22.20

ad [11]: Pokud má web "nekonvenční" ovládání, většinou mu člověk nevěnuje víc než 10 vteřin pozornosti, takže to žádnému zapamatování nepomůže, navíc to zhorší výsledky webu.

K experimentům jsou osobní weby designérů, pokud má něco vydělávat, tak se experiment s ovládáním rovná vyhozeným penězům.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2019.   ISSN 1802-2103.