O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Posouvání stránky uživatelům nevadí

20.9.2005

Dnes již nehrozí, že by si uživatelé nevšimli na vaší stránce obsahu, který je skryt za nutností použít posuvník. Všimnou si ale posuvníku?

Dan Cederholm na SimpleBits si myslí, že uživatelům nevadí nutnost posouvat (skrolovat) stránku, a já s ním souhlasím.

Pokud jste si přečetli něco o použitelnosti webů, asi jste se dozvěděli, že se máte snažit dostat co nejvíce důležitého obsahu do části stránky, které se říká nad přehybem (above the fold) – tu uživatel vidí bez posouvání (skrolování) hned po nahrání stránky do prohlížeče. Termín pochází z novin, kde se tak označuje část titulní strany, která má podobnou roli (je vidět, než si noviny rozbalíte).

Co se týče aplikace tohoto pravidla na web, podle mého názoru se minimálně částečně jedná o mýtus:

  • Toto pravidlo je už vcelku staré – vzniklo ještě v dobách, kdy u myší nebyla běžná kolečka a posouvání stránky tím pádem bylo daleko obtížnější než dnes.
  • Je možné, že se jedná o další věc, kterou web „získal“ z tiskového světa.
  • Je možné, že toto pravidlo vzniklo dotazováním uživatelů, namísto opravdového testování – podle výzkumu UIE.com totiž uživatelé často uvádějí, že nemají posouvání stránky rádi, ale v praxi (při testování) jim vůbec nevadí.

Nemůžeme být ale zase tak jednostranní: Pravděpodobně si obsahu, který je nad přehybem, všimne víc uživatelů. Je také pravděpodobné, že pokud uživatelé najdou něco, co je uspokojí, již v této oblasti stránky, nemají důvod ji posouvat. Ale určitě neplatí, že obsahu „pod přehybem“ si nikdo nevšimne.

Problémem může být, jak je zmíněno v komentářích na SimpleBits, že si uživatel nevšimne, že se stránka dá posouvat. Se stále větším rozlišením obrazovek se totiž opticky zmenšuje posuvník a uživatelé už mu nevěnují takovou pozornost. Proto bychom si měli dávat pozor na to, aby bylo z oblasti nad přehybem zřejmé, že obsah pokračuje i pod přehybem – obsah by tedy měl být „přehybem“ rozdělen.

13 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Bochi | 20.9.2005, 3.49

"...obsah by tedy měl být „přehybem“ rozdělen." -- Není mi jasné, jak lze tohoto systematicky docílit, vzhledem k rozdílnosti různých rozlišení a velikosti viewportu.
Jinak souhlasím s tím, že od doby koleček myší je skrolování už jen velmi malou překážkou, ale otázka je, kolik procent uživatelů takovou myš v dnešní době již má.

2. smirnoffff | 20.9.2005, 9.22

Předpokládám-li, že jde o scrolování vertikální, máte vcelku pravdu, ale nepřeceňoval bych rozšíření myší s kolečkem a dokonce ani schopnost/ochotu uživatelů kolečko používat (ano, jsou tací, kteří sice kolečko na myši mají, leč nepoužívají je).

A co se horizontálního posuvu týče, ten snad vadí každému (a to nejen kvůli tomu, že druhé kolečko nebo jiný systém na vodorovné scrolování nemá na myši každý...)

3. Čelo | 20.9.2005, 9.22

Myslím, že již většina.

4. Luděk Roleček | 20.9.2005, 10.01

Problém s posuvníky bych viděl úplně jinde než v tom, že se se zvetšujícím rozlišením zmenšují. Problém je to na webech, kde se posuvníky stylují, aby měly barvu podobnou jako web. Pak dochází k několika situacím:

1) Posuvník není vidět vůbec, protože má úplně stejnou barvu jako web a autor si myslel, že je to cool.

2) posuvník lze sice po několikavteřinovém snažení spatřit, ale barva posuvníku a pozadí posuvníku je tak málo kontrastní a nejasná, že nevím, co je posuvník a co je místo, kde posuvník není.

Osobně apeluji na všechny začínající webmastery, ale i profesionály: nikdy NESTYLUJTE posuvníky. Stejně toto stylování posuvníků nechápu, protože všechny další okolní prvky prohlížeče zůstanou v původní bílo-šedé (nebo dle tématu systému jiné) barvě, a i přesto se někteří webmasteři tváří, jako by neobarvený posuvník jejich web vizuálně zcela zabil.

5. Jakub Vrána | 20.9.2005, 10.52

[4] Posuvníky se stylují hlavně kvůli těm, co se zobrazují uvnitř stránky (textarea, iframe, overflow: auto). Nicméně i tak souhlasím s tím, že by se stylovat neměly.

6. Radim Smička | 20.9.2005, 11.00

Kolečko na myši v dnešní době používá opravdu každý. Zvláště největší BFU pokud jim strčíte myš bez kolečka začnou nadávat, že nemohou pracovat (osobní zkušenost a ne jedna).

V první části stránky by mělo být hlavně menu. Také si myslím, že čím výše tím důležitější, dole už každý čeká jen komentáře, patičku, nějakou tu reklamu ...

7. David Špinar | 20.9.2005, 11.38

Martin napsal:
"Proto bychom si měli dávat pozor na to, aby bylo z oblasti nad přehybem zřejmé, že obsah pokračuje i pod přehybem – obsah by tedy měl být „přehybem“ rozdělen."

No jo, ale kde to přesně je? Ty to víš, Martine? Já tedy nevím, kde bude mít uživatel se svým monitorem a svým rozlišením ten přehyb.

8. Martin Snížek | 20.9.2005, 13.02

Úvodem děkuju všem za komentáře!

[4] Stylování posuvníků je taky dost problém, s tím souhlasím, dokonce o tom psal nedávno Jacob Nielsen: http://useit.com/alertbox/20050711.html

[7] Myslím, že se o to nemusíme speciálně snažit -- většinou se to vyřeší samo tím, že máme na stránce delší text. Ale pokud tam jsou třeba jen grafické boxy, pak je třeba zkoušet, jestli nedojde ke "skrytí" obsahu dole. Přehyb se dá určit ze statistik -- obdobně jako máme k dispozici nejběžnější šířku okna, máme i výšku okna. Takže stačí vzít nejpravděpodobnější (= nejčastěji se vyskytující) hodnoty a ty otestovat.

9. Mingan | 20.9.2005, 16.57

Takové věci se těžko posuzují lidmi pro které je rollování stejně běžné jako dýchání. Já používám počítač prakticky denně a rozhodně mi scrollování nevadí. Kolečko je pro mě skoro životní nutnost, ale je stále dost uživatelů - počítačových skoro-analfabetů, kteří netuší o co jde. Udržet přetékánání textu nebo jak je to napsáno se dá i bez měření a podobných věcí logickou úvahou. Nebudu stylovat menu tak, aby se vešlo přesně na nejčastější výšku okna, ale o kousek delší. Neukončený blok znamené pokračování (u mě je to na většině webů, protože mám nahoře několik lišt, takže průzor mám dost nízký). Nedělat velké odstupy mezi odstavci či bloky textu nebo je alespoň určitým způsobem graficky poukázat, že obsah pokračuje. (Omlouvám se za blábolení.)

Mingan

10. Jódlující bernardýn | 20.9.2005, 17.46

Posouvání mi nevadí, štvě mě, když "nad přehybem" není žádná informace - viz nové http://novinky.cz

11. Yuhů | 20.9.2005, 18.10

V lednu 2004 jsem zjistil, že při skoro 80 % zobraení mých stránek uživatelé rolují, z toho zhruba v 60 % případů kolečkem.

http://www.jakpsatweb.cz/clank … reni-rolovani-koleckem.html

Počítám, že od té doby se ta čísla ještě zvýšila, mohl bych to zase někdy naměřit.

12. Petr Sobotka | 22.9.2005, 22.23

Myslím si, že nemá cenu testovat a optimalizovat stránky na to, aby náhodou nebyl obsah "nevhodně rozdělen" přehybem. Procento uživatelů, kterým to ztíží orientaci na stránce je myslím naprosto mizivé. Zastávám názor, že testovat by se měly jen podstatné věci. Nemůže se přeci testovat úplně vše, to bychom na to pak rovnou mohli zaměstnat dalšího člověka... :-)

13. Martin Snížek | 26.9.2005, 16.39

[12] To samozřejmě nikdo neříká. Ale když vám takové testování pomůže k 2x větší konverzi, tak už to za to stojí :-) Vždycky musíte uvažovat, jak moc se vám co vyplatí.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2022.   ISSN 1802-2103.