O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Mýtus o počtu kliků

6.9.2007

Počet kliků nutný k dosažení určité stránky nebo funkce už dnes není relevantní (možná ani nikdy nebyl).

Někdy slyším, hlavně od klientů, že určitá funkce nebo stránka je uživateli vzdálena na příliš mnoho kliků – tj. aby se na ni uživatel z nějakého místa webu dostal (typicky z úvodní stránky), musí kliknout třeba i pětkrát za sebou. Dokonce se stává, že klient považuje počet kliků za jednu z hlavních „metrik“ použitelnosti webu či stránky.

Já si myslím, že se jedná o další mýtus v použitelnosti, podobný jako např. ten o posouvání stránky. Proč?

  1. Toto pravidlo vzniklo dílem proto, že většina internetových uživatelů měla pomalé připojení k internetu, a každý klik pro ně znamenal značné zpoždění. Tento důvod už dnes ale téměř vymizel.
  2. Podle uživatelských testování, kterých se účastním, nedělá uživatelům vůbec problémy klikat a přecházet mezi stránkami, pokud je jim jasné, na co mají kliknout.

Takže je lepší předkládat uživateli jednoduchá rozhodnutí na jednoduchých stránkách, než se snažit nacpat co nejvíc informací a odkazů na jednu stránku, aby uživatel nemusel mnohokrát klikat.

Pravidlo o počtu kliků má opodstatnění, pouze pokud máte velmi špatně použitelný web, kde s každou stránkou strmě stoupá pravděpodobnost, že se uživatel ztratí nebo udělá nějakou chybu.

20 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Tomáš Halada | 6.9.2007, 9.37

Absolutní souhlas jak s názorem, tak s tím že někteří klienti na to opravdu hledí. Hlavně, aby každý bez problémů našel co hledá, a jestli klikne 3x nebo 5x by nemělo vadit, když naprosto jistě bude vědět "kudy".

2. Limonádový Joe | 6.9.2007, 10.06

Úplný mýtus to není. Souvisí to s tím, že vyhledávací roboti kdysi prohlíželi web jen do tří úrovní, a tedy stránky co nebyly na tři kliky nebyly zaindexovány. Dnes to samozřejmě neplatí, ale to neznamená, že lidem hodně kliků nevadí. Samozřejmě je potřeba dobrá struktura webu, aby se v ní každý jednoduše vyznal a věděl kde má co hledat, ale to, že zákazník zboží najde, není vše. Neustálé proklikávání několika úrovněmi kategorií, než se dostane k hledaným produktům, ho zaručeně časem přestane bavit a raději se poohlédne po konkurenci, kde se ke zboží dostane né na pět, ale třeba jen na dva kliky.

3. Hellish | 6.9.2007, 10.08

Taktéž naprosto souhlasím. Navíc ignorování požadavku na co nejmenší počet kliknutí umožňuje vytvořit logickou a tedy intuitivní strukturu stránek, což je nutná podmínka k dobře použitelnému webu.

4. Jan Veselý | 6.9.2007, 10.32

Dovolil bych si jen poznámku, že toto neplatí v případě verze pro mobilní telefony, kde toto je (snad z dostatečně zjevných důvodů) naopak zcela zásadní parametr.

5. Jiří Baloun | 6.9.2007, 11.28

[2] - více kliků ještě nemusí znamenat hlubší zanoření ve struktuře obsahu
[2] - ten argument o neusálém proklikávání je trochu lichý - záleží na tom, jak je ten který odkaz samovysvětlují ("neustálé proklikávání" vám o schopnosti odkazu být následován nic neřekne). Dávám ruku do ohně za to, že spousta internetových obchodů by vydělala na tom, kdyby si místo dlouhatánského seznamu kategorií produktů dala trochu práce a odladila si přehledné, jasné a výstižné (hlavně) menu.
[3] - zcela nesouhlasím, já bych naopak řekl, že brát v potaz počet kliknutí vede vytvoření špatné a neintuivní struktury stránek (v důsledku tedy ke zhoršení použitelnosti)
Pokud chcete nějaký důkaz podpírající Martinovo tvrzení, udělejte si uživatelské testování. O mýtu kolem počtu kliknutí se mimo jiné zmiňuje i Steve Krug ve své knize..

6. Jan Vetyška | 6.9.2007, 11.49

Martine, myslím, že jste na konec spotu zařadil větu, která by měla být v pozměněné formě zařazena spíše na začátek "Pravidlo o počtu kliků neplatí, pakliže máte zaručeno, že uživatel Váš web neopustí".

Toto máte víceméně zaručeno při uživatelském testování jednoho konkrétního webu, při testování webů, kde třeba chcete po subjektu, aby nalezl příslušnou informaci či produkt a testujete na kterém webu požadované nalezne, bude "klikání" jedním z kritérií podle kterých se návštěvník k informaci dostává.

Navíc, jak někdo zmiňoval již výše pro připojení přes mobil nebo dokonce pro prohlížení webů v mobilních zařízeních je to také limitující.

No a netvrďte mi, že když já se na stránku dostanu až na desátý klik a stejně tak robot vyhledávače, že to není důležitá skutečnost pro relevantnost dané stránky?!

7. Hellish | 6.9.2007, 12.37

[5] - Pokud se mnou chcete nesouhlasit, tak nejdřív musíte mít opačný názor než já ;)

Vždyť oba tvrdíme to samý. Já říkám "...ignorování požadavku na co nejmenší počet kliknutí umožňuje vytvořit logickou strukturu stránek..." a vy "...brát v potaz počet kliknutí vede vytvoření špatné a neintuivní struktury stránek..."

8. Anton Piták | 6.9.2007, 14.12

Nesúhlasím Martine. Pripadá mi to trochu zbrklo napísane, akože testoval som teraz dva weby a toto mi z toho vzišlo. Ale tak to nie je. Aj pri testovaní použiteľnosti musíš brať do úvahy charakter webu. Pokiaľ testuješ nejaký odbornejší web, kde ide viac o informácie než rýchlu akciu (e-shop), tak cieľova skupina užívateľov v tomto prípade je omnoho ochotnejšia klikať, dokonca im to môže vyhovovať, pokiaľ to ako píšeš zprehľadní jednotlivé "strany". Na druhej strane, v e-shopoch a podobne komerčných záležitostich stále platí pravidlo čo najmenej klikov. V tak rozsiahlých weboch, ako e-shopy proste rýchlo zablúdiš, lebo ťa rozptyľuje šírka ponuky, ktorú celú chápaním neobsiahneš, čo navyše núti človeka zdržať sa na stránke dlhšie, premýľať atď. Mať tam viac krokov je veľké riziko odchodu užívateľa bez výslednej akcie. Takže ... nie že by som úplne s Tebou nesúhlasil, ale nie je to také čiernobiele. Nakoniec, ak si testoval viac zanorený web, máš aj výsledky s "menej zanoreným" webom? Pokiaľ nie, tak je to slabo podložené konštatovanie. Ono aj k bodu 2. ... je síce pekné, že im nerobí problem klikať, keď sa to dá nájť, ale to nerobí nikomu a nikdy nerobilo. Ale už nehovoríš, či títo ľudia, čo nemajú problém s klikaním by neuvítali tých klikov menej ;) ... Je to široká téma, tak len tak, naokraj :)

9. Jiří Baloun | 6.9.2007, 14.42

[7] - Ano, máte samozřejmě pravdu, omlouvám se.

10. Jiří Bureš | 6.9.2007, 15.30

Čím víc kliků, tím větší pravděpodobnost předčasného přerušení akce. Zároveň ale dodávám, že počet kliků je jen jeden z parametrů použitelnosti webu a není to dogma.

11. Hellish | 6.9.2007, 15.57

[8][10] Nemáte pravdu. Pokud má eshop problém s tím, že uživatelé musí "hodně klikat" a často z nákupního procesu utečou, je to proto že mají špatně navrženou strukturu a/nebo nákupní proces. To že kvůli takovému špatnému návrhu musí uživatel víc klikat je jen důsledek. Pokud se takový eshop místo změny struktury a nákupního procesu zaměří na snížení počtu kliků, nic tím nevyřeší.

12. Martin Snížek | 6.9.2007, 17.30

Díky všem za komentáře, myslím že článek hezky doplnily. A taky mě těší, že už dnes uživatelské testování i u nás dělá čím dál tím více tvůrců webů :-)

13. pixy | 7.9.2007, 22.30

Já s tím bojuju pořád. Místo stránek a monstr formulářů all-in-one se pořád snažím prosazovat krátké, stručné bloky, přehlídnutelné jendím pohledem, kde se zorientujete bez potřeby složitých myšlenkových pochodů. Sekvence rozbité do více drobnějších kroků. Je to boj... ;)

14. DFly | 9.9.2007, 21.28

nesouhlasim, ono s mobilnim pripojovanim, pokud nejsem v kancelari a doma, tak jedu pres EDGE, a jelikoz lidi stranky moc neoptimalizujou, tak je informace ziskana do trech kliknuti zlata.
Pro zakladni orientaci na velkych webech pokud by se udelala promyslena struktura, tak se na informace da dostat do trech kliknuti - a pokud by chtel uz detail, tak cloveku dalsi klik(y) uz vadit nebudou. Ale rozumne navrzenych struktur je malo, nebo casem zanikaji.

15. Filip | 12.9.2007, 18.56

Počet kliků jako míra použitelnosti webu samo o sobě nedává smysl, o tom žádná. Ale pokud si do rovnice "započítáte" další "proměnné" (pohyb myší, scrolling, velikost buttonů, a hlavně přehlednost ~= počet voleb), už to tak z cesty není.

Pokud dokážete uživateli nabídnout přehlednou, jednoduchou, přímočarou a použitelnou stránku, pak čím méně kliků mu stačí, tím lépe pro vás. Kdyby to ale mělo znamenat, že vytvoříte jeden monstr-formulář a vše do něj napráskáte, ty tři kliky, které jste ušetřili, vám nijak nepomohou.

Asi už to všichni znáte, ale pokud chcete klientovi ukázat všechny (měřitelné!) aspekty použitelnosti, můžete zkusit Efficient Usability Analyzer od Baekdala. http://www.baekdal.com/reports/analyzer/

16. Andy | 20.9.2007, 19.40

Myslím že tak úplný mýtus to není. Pokud se musí zákazník k něčemu proklikávat (a ještě třeba hledat odkazy kterými se dostane dál.) velice roste pravděpodobnost že zavře okno a zkusí to jinde. Konkurence je veliká.

17. Fox Axe | 20.9.2007, 22.36

Tak tentokrát taky nemohu plně souhlasit jasně, že nehraje roli jestli se klikne 3x nebo 4x ale 3x nebo 6-7x už rozdíl je, lidi opravdu nebaví klikat a klikat a klikat a pořád se nikam nedostávat. Nedělal jsem v tomto směru sice žádné sociologické studie .) ale z mé a zkušenosti a zkušeností známých to tak vyplynulo.

18. Jan Tichý | 24.9.2007, 20.04

[17] Ale to je právě myslím ten mylný pohled na věc. Ani rozdíl mezi 3x a 10x nemusí být velký, pokud i při těch deseti prokliknutích udržím uživatele na stránce. A to neovlivňuje absolutní počet kliknutí, ale zejména dva základní faktory:

1. Jestli v každém kroku má jasnou, jednoduchou a okamžitě pochopitelnou volbu, kam dál.

2. Jestli uživatel po každém prokliku a příchodu na další stránku má pocit, že to prokliknutí bylo smysluplné a k cíli vedoucí.

O první podmínce se tu již psalo - pokud budu mít v nějakém kroku padesát různých dalších voleb anebo pokud nebudou nabízené volby naprosto jasné a hned pochopitelné, pak to rozhodně znamená významnou ztrátu uživatelů.

Ale neméně důležitá je i druhá podmínka, a to podmínka pocitu smysluplného prokliku vedoucího k cíli. Zde mne napadají dva typické příklady, kdy tomu tak není. Jednak nejednoznačné prokliky a nejednoznačný obsah cílové stránky po takovém prokliku, kdy uživatel začne pochybovat, zda ve své cestě nevybočil a nezabloudil či v krajním případě nezacyklil.

Druhým případem jsou pak nesmyslně hluboké struktury, kdy se mi na několika úrovních pod sebou nabízí vždy pouze jeden jediný odkaz, po kterém pokračovat dále. Takové nevhodné zanoření je typické zejména pro složitější "zgruntu" navržené struktury webu a řešením je poskytnout všechny informace hned nahoře a další zbytečná zanoření zrušit.

Pokud tedy někdo mluví o tom, že cesta k cíli dlouhá 6 nebo 7 nebo 10 prokliků je moc, ve skutečnosti myslím má vždy na mysli právě tyto chybné případy. Ale dovedu si představit i deset prokliků, které jsou realizovány dobře a uživatele neodradí.

Ostatně o tom je celý Martinův původní článek.

19. Fox Axe | 5.10.2007, 0.13

To: Jan Tichý
nebyl by nějaký příklad úspěšné stránky kdy se ke konkrétnimu obsahu člověk dostane až po 10 kliknutích? A tím nemyslím doplňkový obsah typu oblíbená dietní jídla hereček němých filmů. Nějak se mi totiž nic nevybavuje jinak chápu kam míříš/te ty/vy, ale... :)

20. Tomáš TIntěra | 15.10.2007, 19.29

DD, ale jak tedy měřit, jak pohodlně uživatel dojde na cílovou stránku? Jen podle uživatelského testování?

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2019.   ISSN 1802-2103.