O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Nepodceňujte offline konverze

17.3.2006

Podle nedávného výzkumu uživatelé často hledají na internetu, ale nakupují v kamenných obchodech či pobočkách. Nesledování konverzí realizovaných mimo web proto může data o úspěšnosti internetového marketingu velmi zkreslit.

Na Clickz vyšlo nedávno shrnutí výzkumu, z kterého vyplývá, že 47 % uživatelů, kteří si vybírají zboží v internetovém obchodě, ho nakonec koupí v kamenném obchodě (včetně např. pobočky daného internetového obchodu).

Z toho důvodu je potřeba nepodceňovat započítávání konverzí, které jsou uskutečněny mimo web (offline konverzí). Týká se to logicky hlavně marketingu ve vyhledávačích – SEO a placených odkazů (PPC). Hlavně u PPC jsou konverzní poměry a návratnost investic do reklamy velmi pečlivě a podrobně sledovány a i malá ztráta (způsobená např. nezapočítáváním offline konverzí) může rozhodnout o stažení inzerátu nebo klíčového slova.

Nákupní vyhledávače zatím na slávu čekají

Další zajímavá informace z výzkumu je, že zatímco 62 % uživatelů používá při hledání zboží na internetu klasické vyhledávače, jenom 26 % jich používá specializované nákupní (vertikální) vyhledávače (např. Froogle). Bude zajímavé sledovat, jestli se nákupní vyhledávače časem rozšíří.

Mimochodem, magazín Clickz, kde se o výzkumu píše, nedávno konečně nabídl RSS svých článků (rubrika se jmenuje Clickz Experts). Díky tomuto zlepšení už je konečně možné Clickz, jeden z nejlepších magazínů o internetovém marketingu, pravidelněji sledovat – takže určitě doporučuji.

8 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Čelo | 17.3.2006, 9.08

Jsou lidi, kteří to dělají i naopak. Nejdříve si zboží vyberou v kamenném obchodě a pak ho vyhledávají na internetu. Ale to už je jinný příběh....

2. pako | 17.3.2006, 9.49

A jak se offline konverze měří?

3. tonyk | 17.3.2006, 9.50

47 % uživatelů je docela hodně. Nemáte k dispozici alespoň přibližná čísla některého českého eshopu? Domnívám se, že u nás by toto procento mohlo být ještě vyšší, ale nemám zatím potvrzeno o kolik.

4. Hellish | 17.3.2006, 11.40

Teď dostává na frak ta často omílaná fráze, že lidé si chodí do kamených obchodů zboží prohlížet a pak si jej levněji koupí na internetu. A ono je to skoro naopak!

5. Vlastimil Svoboda | 17.3.2006, 12.55

Záleží na sortimentu a cílové skupině.

U uživatele jsou to obavy z nákupu on-line. Někoho nedostanete do e-shopu ani párem volů, někdo na to nedá dopustit.

U zboží rozhoduje riziko "překvapení", zda dostanu to co opravdu chci, zda mi to bude vyhovovat, zda to odpovidá tomu, co jsem si myslel, že objednávám... Při koupi DVD filmu dostanete v e-shopu více informací než v běžném obchodě, ale když budete kupovat parfem, půjdete pro první flakon do obchodu s fyzickými vzorky (abyste si to mohli nejdříve "očuchat").

Co se týká výzkumu nepřímého prodeje e-shopu, zatím jsme si vždy vystačili se soutěžním odpovědním kuponem, anketou a dotazem u pultu při placení.

V České republice bych to procento nepřímého prodeje rozhodně výrazně zvednul a nebál bych se mluvit o 65 %. Jednak nenakupujeme on-line v takové míře jako v e-komerčně rozvinutějších zemích a dále odhaduji z informací 15 e-shopů, kterým jsme pomáhali na svět. Ale je to opravdu jen odhad.

6. Hellish | 17.3.2006, 14.44

[5] - Máte pravdu, že záleží na "riziku překvapení". Přeci jen, když si objednávám např. knihu, tak vím co dostanu. Ale druhým neméně důležitým faktorem je cena. Například si bez problémů objednám sluchátka (která znám) v online obchodě. Dražší zboží (např. počítač) si ale online koupit nerisknu i když vím přesně co bych dostal (takže nehrozí moment překvapení). Zaprvé na něj šetřím delší dobu a tedy se na něj dlouho těším a když už mám konečně penízky pohromadě, tak jej chci mít doma co nejdříve a nechce se mi čekat, až mi ho zašlou (což někdy může být i v řádu týdnů). Zadruhé, když dostanu vadný kus (nebo se vyskytne jiný problém), tak jej donesu ještě tentýž den do prodejny a ihned to s nimi řeším. Na internetu sice mohu využít 14 denní možnosti zboží vrátit, ale znamená to zboží zabalit, odeslat zpátky, čekat až tam dojde a čekat než mi pošlou nový kus (nebo vrátí peníze). A se zkušeností, kdy české eShopy vyřizují objednávky až ve chvíli, kdy se jim jich sejde dost na to, aby stálo za to se tím zabývat, mě to čekání vůbec neláká.

Podle mě je laxní přístup k objednávkám jeden z hlavích důvodů menší oblíbenosti online obchodů. Zákazníkovo nadšení, že si může zboží objednat z tepla domova během pár minut je zabito tím, že zboží obchodník zašle většinou s několikadenním zpožděním než původně sliboval.

7. Martin kopta | 17.3.2006, 18.11

Offline konverze zákazníků z webu se měří stejně jako jiné offline konverze. Marketingové příručky jsou toho plné. ;-)

Mimochodem, díky za odkaz na tenhle článek, Martine. Škoda, že to není z českého prostředí.

8. Petr | 18.3.2006, 16.08

Velmi zajímavý článek. Pokud by dodal i praktické postupy, byl by dokonalý :)

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2021.   ISSN 1802-2103.