ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
1.11.2006
Poměrně často se setkávám s otázkou, jak se dá k testování webu použít oční kamera. Ale hodí se tato metoda vůbec k použití na webu? Není vhodnější uživatelské testování?
Pokud nevíte, o co se jedná, oční kamera je zařízení, které umožňuje sledovat, kam se člověk na obrazovce dívá. Této metodě se také někdy říká eye-tracking.
Oční kamera se používala (a stále používá) hlavně v reklamě, kde se pomocí ní testuje účinnost letáků a podobných tiskových materiálů. Pro tento účel je pravděpodobně dobrým nástrojem, pro testování webu se ale tolik nehodí, a to ze dvou důvodů:
Navíc, pro web přece existuje daleko vhodnější forma testování: uživatelské testování použitelnosti. Se stejnými náklady vám odkryje mnohem více chyb webu v mnoha oblastech – informační design, informační architektura, důvěryhodnost, informační bohatost, interakce s uživatelem. S oční kamerou můžete otestovat pouze informační design izolovaných stránek.
Testování oční kamerou může být podmnožinou uživatelského testování – pokud v uživatelském testování zjistíte určité chyby, ale nedovedete si je snadno vysvětlit, oční kamera vám může pomoct. Vyplatí se vám to ale jen u webů s velkým množstvím potenciálních zákazníků. Ve všech případech je lepší místo oční kamery zkusit nejprve web otestovat na uživatelích.
Stejně tak, jako se nehodí testování oční kamerou pro všechny tiskoviny, není tomu tak i na webu.
Myslím si, že testování pomocí oční kamery je užitečné pro portály a vyhledávače, které jsou závislé na reklamě. Pro ně je důležité (resp. je v jejich zájmu), aby se lidé dívali (také) na reklamu, ale zároveň, aby zbytečně neztrhávala pozornost a uživatel potom neměl dojem, že na tom webu je pouze reklama. Konkrétní příklad: Google Adwords...
Eye tracking samotný není pro testování použitelnosti dostatečný - jeho výsledky o použitelnosti prakticky nic neříkají. Ale jako doplněk testování může být hodně užitečný. Přesně jak píše Martin - pomůže vysvětlit některé chyby. Např. když uživatel neklikne na odkaz na který by kliknout měl. Eye tracking vám řekne, jestli si uživatel odkazu nevšimnul (nepodíval se na něj) nebo ho nepochopil (podíval se na něj ale neklikl) což je velice podstatná informace, kterou normálně nezjistíte jinak, než přímým dotazem uživatele.
Někde jsem četl, že někdo vyvinul software pro Eye tracking, který využíval jen dvě webové kamery - tedy cena zařízení klesla na zanedbatelnou částku a uživatel nemusí mít na hlavě žádné zařízení. Byl to ale jen obecný článek a nějak se mi nepovedlo dohledat další detaily. Nevíte o tom někdo něco? Případně neznáte někdo nějaký web, kde se moderníma technologiema pro Eye tracking zabývají?
Já myslím, že by se trasováním očí dalo leccos zajímavýho vypozorovat. Třeba na co uživatel kouká po dobu, než se načte nová stránka nebo během okamžiku, než myší dojede na tlačítko s křížkem (mě se občas stane, že mě na stránce něco zaujme přesně ve chvíli, kdy kliknu na zavírací tlačítko).
Závěry studií možná nic nového nepřináší, ale to ani u tiskovin. Pouze je potřeba se přesvědčit, že jsme těch závěrů správně užili. Koukací testy mohou třeba odhalit, zda uživatelé nepřehlíží vysvětlivky vedle formuláře apod.
Ačkoli je fakt, že málokterému webu by se testování takových detailů vyplatilo.
4. Václav Štrupl | 5.11.2006, 22.06
Souhlasím s tebou a dovolím si uvést jeden související odkaz: http://www.vaclavak.net/weblog … -pouzitelnosti-ocni-kamerou
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.