ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
14.9.2005
Podle výzkumu UIE.com se jenom 30 % zákazníků, kteří chtějí nakoupit v elektronickém obchodě a mají potřebné prostředky, podaří nakoupit. Důvodem je špatná použitelnost. A jak jsou na tom české e-shopy?
Příspěvek Christine Perfetti The 7-11 Milk Experiment: How Does Site Design Affect Revenue? (UIE.com, 13.9.2005) mě vcelku překvapil. Autorka používá speciální uživatelský test pro internetové obchody – požádá uživatele, kteří mají zájem o prodávané zboží, aby si ho na testovaném webu koupili, a dá jim k tomu i potřebné prostředky. V nedávné studii ale uspělo jen 30 % uživatelů, protože nemohli najít to, co hledali.
Vrtá mi hlavou, kolik procent uživatelů by bylo úspěšných při testování průměrných českých e-shopů. Samozřejmě to jen tak neodhadnu, protože těžko mohu určit „průměrný český e-shop“. Ale nevsadil bych si moc na to, že by uspělo více uživatelů než v testu UIE.com. České e-shopy jsou na tom podle mě s použitelností ještě daleko hůře než ty americké. Pokud si vzpomenu na své nákupní zkušenosti, často mě rozčílují např. tyto chyby:
Je mi jasné, že internetoví obchodníci u nás nemají snadný život ani peníze na zbyt. Proto si nemohou dovolit investovat mnoho prostředků do svého webu, a často kvůli tomu používají nevyhovující krabicová řešení. Myslím si ale, že situace se bude postupně zlepšovat s tím, jak u nás poroste počet uživatelů internetu. Vždyť někde to jde již dnes.
1. Petr Václavek | 14.9.2005, 11.26
Ja myslim, ze to ani tak neni nevhodnym krabicovym softwarem, ale spise obsahem. Tedy me osobne nejvice vadi, ze na internetovych obchodech nemuzu najit nasledujici udaje:
- sidlo firmy a dalsi kontaktni udaje (telefon, email)
- zda jsou ceny vcetne dph ci bez
- kolik se plati za postovne, pripadne jake jsou zpusoby predani zbozi
Bez techto udaju na danem int. obchode neztracim cas a jdu jinam (vzdyt jen o dva kliky dal je jiny obchod!)
Petr
2. Bohumír Bednařík (BoboCop) | 14.9.2005, 15.27
S tím uvedeným obchodem (mall.cz) mám dobrou zkušenost a líbí se mi, že je jejich snahou celou rodinu jejich e-shopů sjednotit do víceméně jednotného vzhledu (už se jim to povedlo na několika z nich). Tím nebudou nutit uživatele učit se novému ovládání. Nevím, jak je to tam s registrací (zatím jsem využil jen jeden jejich obchod), ale myslím, že je to stejně, jako u obchodů InternetShops, a.s. (vltava.cz, cybex.cz, atd.), kde stačí jedinná registrace pro všechny obchody z rodiny. Každopádně by určitě bylo pro uživatele přínosem, kdyby všechny obchody měli zavedený nějaký "standard" ovládacích prvků, dostupných informací, atd.
[1] problem kontaktnich udaju spise je, ze na ne nikdo nereaguje. aby vam shop odpovedel na email by se musel stat skoro zazrak
IMHO taky proto, ze dneska si "eshop" muze udelat kazdy jouda z horni polni nebo majitel nejakeho minishopu, co chce najit novy prodejni kanal. neuvedomuje si, ze eshop nejde postavit za par tisic, ale ze to je skoro jako postavit "novy kamenny obchod"
4. Jiří Lysek | 18.1.2007, 12.30
[1] S tím souhlasím je taky si myslím, že to je občas spíše nevhodným obsahem než softwarem. Pač někteří provozovatelé shopů vůbec nemají šajn co je vhodné na stránky vložit a co ne.
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.