O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Na webu nic neutajíte

27.2.2006

Uživatelé při nakupování na internetu používají obvykle tři a více webů současně. Toto chování byste jim měli maximálně ulehčit uváděním odkazů na zajímavé související stránky a weby. Internet zkrátka velmi dobře umožňuje získávání potřebných informací, ať už použitím mnoha zdrojů nebo dotazem v uživatelské komunitě.

Na webu nic neutajíte, jděte radši rovnou s pravdou ven, říká Jakob Nielsen v článku Users Interleave Sites and Genres (Alertbox, 6.2.2006). Píše zde, že díky vyhledávačům lidé při nákupu na internetu obvykle používají současně více webů – typicky web výrobce, web prodejce a web s nestrannou recenzí produktu. Důvodem často je, že v internetovém obchodě nenaleznou uživatelé všechny potřebné informace.

Nielsen proto doporučuje uvádět na stránce produktu co nejvíce informací a odkazovat na všechny související stránky, např. na recenze produktu, diskusní fóra, stránku výrobce (ale i na související produkty ve vašem obchodě, které jsou právě prohlíženému produktu v některých parametrech podobné). Strach z toho, že uživatelé odejdou z vašeho webu, mít nemusíte – podle Nielsena váš web tak jako tak nebude pro uživatele jediným zdrojem informací, vy jim můžete nalezení ostatních stránek pouze ulehčit.

Dalším Nielsenovým zjištěním je, že uživatelé používají různé weby současně, návštěvu jednoho prokládají návštěvou druhého. Proto je více než kdy dříve důležité dodržovat standardy uživatelského rozhraní na webu (např. v rozmístění prvků).

Článek nepřináší nějak převratné převratné informace, důvod, proč mě zaujal, je jiný. Potvrzuje totiž, že:

  • lidé stále více používají vyhledávání,
  • umí stále lépe pracovat s informacemi, které jim internet dává
  • a berou internet stále více jako socializační prostředek – komunikují, radí se s ostatními lidmi a vytvářejí uživatelské komunity.

Související články

Nepodceňujte offline konverze

13 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Roland | 27.2.2006, 15.14

Koneckonců, uživatel rád nakoupí i podruhé (potřetí, počtvrté...) tam, kde našel všechny informace pohromadě...

2. Odin | 27.2.2006, 16.04

Obvykle nakupuji na internetu podle ceny.
Najdu si produkt, ktery me zajima a potom uz jen hledam nejlevnejsi eshop.

3. Kaderas | 27.2.2006, 17.32

Studie by se mohla lišit v rozdílnosti sociálního zázemí.
Zatímco bohatej Amík vybírá e-shop podle sympatie a zvučnosti, zkostnatělej Moravák hledá do té doby, než najde ten nejméně důvěřívý e-shop s nejnižší cenou.

4. Odin | 27.2.2006, 18.09

[3] Kaderas | 27.2.2006, 17.32

Můžeš mi říct, který e-shop je z českých zvučný a který ne? Na internetu platí víc než jinde, že vybíráš podle ceny. Jsem zvědavej na internetovej Harrods.

5. Hellish | 27.2.2006, 18.54

[4] - Asi nejsem sám, kdo se na internetu párkrát spálil. Tím myslím především to, že prodejce tvrdí, že zboží má na skladě a já to pak z něj doluju i několik týdnů. Myslím, že nejsem sám, kdo si rád zaplatí o něco vyšší cenu (pokud je to v řádu jednotek procent) ve známém a prověřeném eShopu a dostane na oplátku profesionální zacházení a jistotu, že zboží dostane ve slibované lhůtě.

6. Marek | 27.2.2006, 19.52

Odine, výběr *jen* podle ceny je dost ošemetný. Na Jyxo zboží teď například najdete možná přes deset e-shopů nabízejících Minoltu Dynax 7D:

http://jyxo.cz/s?q=konica+minolta+7D&d=zb

ale ve skutečnosti ji na 99 % žádný z nich nemá a už nikdy mít nebude.

Myslím, že i v on-line nakupování se lidé dělí na ty, kteří jsou tak bohatí, že si mohou dovolit kupovat levné věci, a na ty ostatní.

7. Václav Vaník | 27.2.2006, 21.00

Moje zkušenosti jsou většinou takové, že běžní uživatelé jsou tupé stádo, co neumí pokládat správně dotazy do vyhledávačů a trošku pochybuji, že uživatelé používají tři weby najednou. To možná vy nebo já, ale BFU jistě ne.

8. Marcel Simonides | 27.2.2006, 21.07

[5] Moc nevěřím tomu, že by se většina uživatelů chovala jak píšete (možná pár jedinců).
Lidé vybírají podle ceny a je jim téměř jedno kdo jim zboží dodá.
Prodejci samozřejmě ani náhodou nemohou mít všechno zboží na skladě, zkuste si to spočítat, kolik by v tom museli mít peněz. Dále se zamyslete nad tím, jak rychle padají ceny (možná každý týden jsou ceny nové) a že by se jim lehce mohlo stát, že na zboží ještě budou tratit, to vše při neskutečně malých maržích a malém obratu, který v e-shopech je (krom těch několika málo velkých), takže by na ztrátu nevydělali.
Takže všichni tvrdí, že zboží mají (co taky jiného, vždyť by nic neprodali), po přijetí objednávky kontaktují toho jednoho až dva distributory a ten to třeba zrovna taky nemá.... (což je už smůla, protože jinak by to do 3 dnů opravdu dodali).

9. SQi | 27.2.2006, 22.14

[8] Bohužel i to bývá častou pravdou.

10. sure | 28.2.2006, 11.20

pekny clanok, diky

11. Hellish | 1.3.2006, 0.04

[8] - J á zase věřím tomu, že i ti, kteří hledají podle nejnižší ceny, když se v jednom obchodě spálí, příště nakoupí jinde (ale pravděpodobně zase v nějakém levném eShopu)

Tady nejde o to, jestli je technicky možné mít všechno zboží na skladě. Některé firmy si to mohou dovolit a některé ne. Je potom na mě, jestli zboží koupím v dražším obchodě, kde je doba expedice i jen jeden den, nebo jestli raději ušetřím a koupím to levněji jinde, ale pár dní (týdnů) si počkám. Problém je v tom, že hodně obchodů lže a udává nepravdivou informaci o dostupnosti zboží (mimo jiné).

Když si prostě zaplatím nějaké zboží a pak jej musím od dodavatele "vymáhat" několika emaily případně telefonáty, tak mě mrazí v zádech při představě, že bych měl se zbožím nedejbože nějaké problémy a musel to s nima řešit. A to se tu bavíme jen o jednom jediném neduhu eShopů - nedodržení slíbené doby expedice. Těch potencionálních problémů je samozřejmě více.

Zkrátka si myslím, že i ti zákazníci, které zajímá především cena, si na hlavu kálet nenechají...

12. Martin Snížek | 1.3.2006, 0.28

[7] Moje nebo vaše zkušenosti sice takové být mohou, ale v praxi to o ničem nevypovídá. :-) V praxi jde o reálné výzkumy a čísla, a o těch právě je ten Nielsenův článek.

[8] Ale to přece zákazníky nezajímá, že prodejci nemohou mít zboží na skladě. Ať si v takovém případě třeba zařídí systém, který bude zjišťovat dynamicky dostupnost zboží u dodavatele, nebo ať začnou dělat něco jiného než e-shop. Není to omluva pro lhaní.

13. Michal | 14.4.2006, 13.25

V tomto článku je jednoduchá, ale o to větší pravda. Souhlasím.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2021.   ISSN 1802-2103.