ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
6.11.2006
MyTravel, přední prodejce zájezdů ve Velké Británii, dosáhl v tomto roce zvýšení konverzního poměru o 20 % díky systematickému zlepšování použitelnosti webu – objednávkového procesu, navigace a přehlednosti stránek. Bude to výzva i pro majitele českých webů?
MyTravel nejprve určil místa webu, která jsou z pohledu použitelnosti nejvíce problematická a zároveň může jejich zlepšení přinést největší efekt. K napravení těchto problematických míst poté použil především uživatelské testování a expertní posudky použitelnosti svého i konkurenčních webů – viz kompletní zpráva.
V dalších fázích (které buď již proběhly nebo probíhají) plánuje MyTravel přidat na své weby více fotek, virtuální prohlídky lokací a hotelů, videa, mapy a mnoho dalších informací. To už se tolik netýká použitelnosti, jako spíše samotného obsahu webu – bohatý obsah je ale další věcí, která může konverzní poměr webu zvýšit o mnoho desítek procent. Na webu prodávají obsáhlé, kvalitní a dobře podávané informace (web tím kompenzuje svůj hendikep, kdy je prodej potřeba realizovat jenom na základě jednostranné komunikace).
Tento a další příběhy ukazují, že pokud má váš web dobře vydělávat, neměli byste se soustředit jen na reklamní kampaně a intenzivní optimalizaci pro vyhledávače – kromě přivedení uživatele k vám je důležitá i jeho přeměna (konverze) v zákazníka. Velkou část úspěchu máte schovanou na vlastním webu, ani o tom často nevíte. Odhaduji, že podobným způsobem jako MyTravel by mohla většina českých internetových obchodů dosáhnout zvýšení konverzního poměru o stovky procent.
1. Martin Michálek | 6.11.2006, 10.05
>> Odhaduji, že podobným způsobem jako MyTravel by mohla většina českých internetových obchodů dosáhnout zvýšení konverzního poměru o stovky procent.
Martine, myslíte, že jsme na tom v ČR tak tragicky? Nemám přehled, jaký je průměrný konverzní poměr v Česku, ale zvýšení o stovky procent považuji za možné jenom u nekonkurenčních oborů se zajímavým produktem a nekonečně strašným uživatelským rozhraním.
2. Martin Snížek | 6.11.2006, 11.16
ad [1] S nekonečně strašným uživatelským rozhraním se setkávám u většiny českých internetových obchodů. :-) Samozřejmě, ty největší už jsou na tom o poznání lépe, ale většina je imho hodně špatná.
3. Petr Ocásek | 6.11.2006, 12.06
ad [1] Souhlasím s názorem Martina Snížka, neintuitivní rozhraní českých e-shopů jsem si vyzkoušel naposledy včera, když jsem se snažil objednat zimní pneu :o). Ještě o něco hůře jsou na tom e-shopy s kancelářskými potřebami..
4. Anton Piták | 6.11.2006, 12.06
Tu sa dá len súhlasiť. Máme podobné skúsenosti s webom nášho UK klienta, bestloved.com. Okrem optimalizácie prebehli užívateľské testovania a následné zmeny priniesli dokonca 5x lepší konverzný pomer.
U českých obchodů jsem zvyklý po optimalizaci vidět 2 až 10ti násobek konverzí.
6. Lukáš Gavenda | 19.11.2006, 11.21
ad [2] Musím s panem Snížkem souhlasit, kvalita většiny českých "e-shopů" je na katastrofální úrovni. Většina je v každém prohlížeči zobrazena jinak - někdy se bouhžel i "rozpane". K součtu těch kvalitnějších, by mi zajisté stačily prsty na rukou, ne-li jen jedné z nich.
7. Jiří Lysek | 19.12.2006, 1.54
ad [2]. [6]. Je s tímto názorem naprosto souhlasím. Některé shopy jsou v hrozném stavu.
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.