ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
19.9.2006
Přibližně 40 % konverzí se neuskuteční přes web, ale přes telefon, e-mail či přes kamennou pobočku. To způsobuje zkreslení obchodních výsledků webu i chybné posuzování propagačních kanálů. Přečtěte si o 6 způsobech, jak tyto konverze měřit jako webové!
Před nedávnem jsem psal o tom, že mnoho konverzí se pravděpodobně uskuteční mimo web, i když zákazník původně začal vybírání na webu. Je to způsobeno jednak nákupy v kamenných pobočkách obchodů, jednak objednávkami přes telefon či e-mail.
Na webu si většinou konverze měříte, často navíc pro různé propagační kanály. Offline konverze vám mohou nadělat pěkný nepořádek ve statistikách, kromě toho můžete kvůli nim špatně posuzovat význam a přínos různých propagačních kanálů. (Např. se dá předpokládat, že návštěvníci ze Seznamu budou více nakupovat přes telefon než návštěvníci z Googlu, protože tolik internetu nedůvěřují – mohli byste kvůli tomu kampaně na Seznamu zbytečně podceňovat a třeba je i utlumovat.)
Znám dva způsoby, jak vysledovat konverze v kamenném pobočce:
Oba tyto způsoby nejsou úplně spolehlivé, druhý je dokonce značně nespolehlivý. Jedná se ale o maximum, co se dá u kamenné pobočky dělat.
U konverzí přes telefon a e-mail už existuje mnohem více řešení:
Vidíte, že měření offline konverzí není příliš jednoduchá záležitost. Ale vzhledem k tomu, kolik lidí dodnes dokončuje své internetové nákupy offline, se jimi pravděpodobně vyplatí zabývat i ve vašem případě – nakonec, můžete to snadno zjistit ze svých interních statistik.
1. Šaman | 19.9.2006, 14.30
K tomu odesílání telefonního čísla nebo mailu zákazníka bych podotkl, že já a spousta dalších paranoiků to bere jako významné mínus, které může stačit k tomu, abych zde nenakupoval.
Přeci jenom spam je neřád a vleze se všude.. :|
2. Martin Snížek | 19.9.2006, 14.50
ad [1] Paranoici si často paranoidně myslí, že je většina lidí stejně paranoidní. :-) U mailu to problém být může, to máte pravdu. U telefonního čísla se mi to jako tak velký problém nezdá.
S voláním zpátky bude sranda, až to objeví nudící se děti v počítačových učebnách :-) .
4. Jindra | 20.9.2006, 11.31
U volani zpatky, pripadne u volani na spec. cislo muze byt taky problem s lidmi co bydli/pracuji v zahranici, ale nakupuji v ceskych e-shopech (a nechavaji si veci posilat na ceskou adresu). Domniva se snad autor ze by mi nekdo volal na mobil do Irska/UK?
Co se tyce specialnich cisel, uz jenom se zelenymi a jinak barevnymi linkami je problem pri volani ze zahranici, takze rozhodne na webu uvadet i kontakty pro volani ze zahranici.
5. Anton Piták | 21.9.2006, 11.23
Martine, ja by som uviedol už len pre meranie výnosov webu, že v najjednoduchšom prípade stačí použiť jedno špeciálne číslo pre objednávky z webu. Neumožní to síce sledovať objednávky na zákazníka, ale umožní aspoň odsledovať celkovo oných 40% offline konverzii. A toto zistenie môže byť dostatočné na to, aby som vedel, či investovať do webu viac alebo menej.
6. PK | 7.10.2006, 13.05
[5] Souhlas
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.