ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
13.3.2009
Podívejte se na praktickém příkladu z ČR, jak může vypadat dobře dělaný marketing firmy prostřednictvím internetu.
Váhal jsem, jestli tím, že nazvu web PeopleCommu dobrým příkladem marketingu na internetu, jeho majitele vlastně neurazím, protože dle mého dojmu tato firma bere svou činnost (řekněme „cestu ke spokojenějšímu životu“) spíše jako poslání než podnikání. Slovo marketing má takovou lehce peněžní a chamtivou konotaci, i když si ji nezaslouží – jeho pravý význam by měl být spíš dokonalé splynutí firmy s cíly a záměry svých potenciálních zákazníků, což se tady přesně děje.
Nicméně, byla by škoda se o to nepodělit, takže koukněte na jejich web. Co mi připadá skvělé:
Celkově web tvoří takový mix atraktivního obsahu, že si přes něj ani moc nevšímáte toho ostatního, jako grafiky, navigace a podobně. A to je asi cílem tvorby obsahu, takže – výborné!
A jak se zamlouvá web PeopleCommu vám?
1. rad | 13.3.2009, 8.39
Web vypada zajimave, jenze na prvni, ani na druhy pohled jsem nepochopil, o cem vlastne je :) Mozna je to tim, ze je rano, mozna ale ne ..
Ať se dívám, jak se dívám, tak pořád nemohu příjít na to, o co se vlastně jedná – je to prezentace nějaké společnosti? nebo je to nějaký lifestylový magazín?
3. David Špinar | 13.3.2009, 9.38
Martine, web je obsahově a stylově perfektní, ale přidávám se k prvnímu příspěvku. Já opravdu stále ještě netuším, co je to za firmu, co nabízí za služby, proč bych je měl využít a jak to vlastně zařídit. A to mi přijde jako zásadní chyba. Z webu by IMHO mělo být na první pohled vidět jeho „poslání“. Já nevím, jestli mě tento web má jenom „edukovat a inspirovat“, nebo mi také něco „nabízí jako službu“. Fakt nevím.
4. Radek | 13.3.2009, 9.44
Jsem na tom podobně, také pořádně nevím, co je to vlastně zač :).
5. Martin Snížek | 13.3.2009, 9.54
To je zajímavá reakce, jsem si vědom, že s poznáním, o čem to vlastně je, má ten web zásadní problém. (Možná to ale je o tom, začíst se, vybočit ze standardního chování na webu.)
Nechtěl jsem tím ale původní článek narušovat – rád bych, aby zůstal inspirací, ne objektem racionálního uvažování :-) Podle mě je lepší otevřít hlavu a vzít si z toho to dobré.
6. Michal Pařízek | 13.3.2009, 10.09
Ahoj Martine, mám stejný názor jako autoři předešlých komentářů. Vůbec bych neřekl, že to je nějaká firma. Spíš to na mě působí jako osobní web, o tom jak si víc užívat život.
I názvy jednotlivých prvků v globální navigaci jsou někdy nejasné. Třeba „sólokapr“ – nenapadlo by mě že tam najdu knihy a filmy..
Ale obsah mají zajímavý :)
7. multimotyl | 13.3.2009, 11.19
Koukl jsem nejdřív na HP toho webu. Ani po delší době a přes několik kliknutí jsem nepřišel na to, co vlastně je cílem toho webu a proč tam trávit čas. Chvilku jsem myslel (navzdory názvu webu), že jde o nějaký spolek dobrých kamarádů (neco jako www.blbeckove.com).
Po čase jsem smysl pochopil, ale „Skvělý marketing prostřednictvím internetu“ to podle mě není.
8. Marek Prokop | 13.3.2009, 11.29
Na mne to na první pohled působí jako web o hurá sebezdokonalování, kterých jsou stovky a nebývají moc důvěryhodné (většinou mi chtějí jen prodat nějakou hloupou knížku), takže první dojem byl špatný a musel bych mít nějaký zvláštní důvod, proč web prozkoumat podrobněji.
Je možné, že kdybych přišel přes nějakou vnitřní stránku, konkrétní článek, byl by dojem lepší. Home page na mne ale působí příliš bulvárně, reklamně, neupřímně.
Ahoj Martine,
spíše než skvělý mi připadá celý koncept toho webu zajímavý, snad i v určitých oblastech inspirující. Každopádně stejně jako autoři předchozích příspěvků, i já jsem měl problém pochopit, o co vlastně jde.
Dnes už klasický přístup, kdy web na úvodce pár slovy provozovatel webu shrnuje, komu a jak slouží, mi zejména zde citelně chybí. Ale budiž, podívám se tedy do kategorie PeopleComm. Tam už sice cosi rozepsáno je, ale stále zenovým stylem. Dokážu si snadno představit, že jistá podstatná část cílovky ani z tohoto jednoznačně nepozná, co je jí vlastně nabízeno.
A to je ten kámen úrazu. Esoterické ražení textů sice může výjimečně silně zapůsobit na lidi, kteří svým smýšlením harmonizují s autory projektu, nechá však spíše nedotčené osoby, které mají jen potenciál své smýšlení změnit, avšak stále jedou ve starých, informačně-efektivních kolejích. Proto nemohu tak úplně souhlasit, když ve článku píšeš, že jeho pravý význam by měl být spíš dokonalé splynutí firmy s cíly a záměry svých potenciálních zákazníků, což se tady přesně děje.
Nepříliš návodné pojmenování kategorií ve mně budí pocit, že jsem se ocitl na webu nějakého avantgardního literárního spolčení, nikoli zkušené life-stylové firmy. Podle mého názoru webu chybí autorita, resp. v tomto případě spíše jakási ochranná ruka nad návštěvníkem.
V této souvislosti jsem si vzpomněl na výborný web Seana D'Souzy – http://www.psychotactics.com/ – zaměřením se velkou měrou liší, pojednává především o webovém marketingu, ale filosofií a stylem přemýšlení se Sean s PeopleComm poměrně snadno identifikuje. Přitom web neztrácí punc autority a ani návštěvníky vinou nedotažené použitelnosti. Pokud se proklikáš dále, zjistíš, že Sean publikuje na více místech – jeho blogy doporučuju občas pročíst.
Souhlasím s předchozími diskutujícími. Když už se človek začte, obsah a jeho strukturu a logiku určitě ocení. Ale k tomu začtení mi tam chybí impulz, celkové zarámování.
11. Roman Appeltauer | 13.3.2009, 12.51
Martine, moc díky za tip na web i s komentářem, který byl zřejmě největším důvodem k tomu, abych mu věnoval svou pozornost a na něco tam klikl. :-)
I přes řadu „věcných“ připomínek si myslím, že ten web je udělaný velmi dobře. Vždyť kdo to tady čte a komentuje? Lidi, kteří by služby potenciálně využili? E-E Spíš lidi, kteří mají svůj dost jasný názor na to, jak se dělá web a podle toho už na všechno nahlížejí.
Jsou ale i ti, kteří se na něco podívají a místo toho, aby se snažili to zaškatulkovat (např. tento web nesplňuje pravidlo 49/418), v tom hledají jedinečnost, inspiraci či názor a postoj někoho jiného.
Ano, buďto chceme učit, nebo se chceme poučit. Buďto čekáme, až budeme moci promluvit, nebo nasloucháme, protože chceme slyšet něco jiného než sami sebe.
Martine, myslím, že chápu i ten „skvělý marketing“. Podle mě, že jsi ten článek chytil za správný konec.
12. Josef Šíla | 13.3.2009, 13.52
Ahoj, nejsem sice z firmy PeopleComm, ale shodou okolností jsem se podílel na současné „podobě“ zmiňovaného webu. Proto tento článek (na který jsem ráno narazil přes weblogy.cz) se zájmem sleduji. Komentáře oceňuji, zvláště samozřejmě takové, které podavají konkrétní nápady a inspirace. Díky a klidně komentujte, to je skvělé.
13. Robert Němec | 13.3.2009, 15.14
<slova obchodníka>Pokud budu myslet pragmaticky, řeknu jenom: Kolik mi takový vydělá?
Nezajímá mě, jak je web navštěvovaný, jak je krásný, jak se lidem líbí a jaký na něj mám názor já (sic!) – ale jen a pouze kolik vydělává. </slova obchodníka>
14. Tomáš Hajzler | 13.3.2009, 18.17
Ty vado, díky, díky, díky. Takovýchhle názorů jsem na náš web ještě nedostal. Moc oceňuji!!! Pomáháme lidem najít to v čem jsou dobrý a podle si zařídit život. A já se to učím lidem říct – hodně mi pomáhá třeba Josef Š. (komentář 12). Soudě podle vašich komentářů se nám to ale příliš nedaří?! Co byste poradili?? Prosím!!
Tomáš Hajzler: úplně nejzákladnější rada zní, přidat na úvodní stránku webu odstavec o tom, „o co vlastně jde“. Mohl by za základ toho odstavce sloužit text, který máte na http://www.peoplecomm.cz/kancelar/ ve žlutém obdélníku. Určitě by šel vyladit, aby ještě lépe popisoval co vlastně jste – zda firma, nezisková organizace nebo sudržení šamanů – ale určitě by ta základní výtka, tedy že z webu není na první pohled jasné o co jde, byla částečně eliminována
16. Martin Snížek | 13.3.2009, 23.58
Romane [11], díky, mluvíš mi z duše :-) Docela mě komentáře překvapily – považuji myšlenkovou otevřenost a schopnost odpoutat se od svého tradičního pohledu za základní pro jakýkoliv osobní i odborný rozvoj, ale tady jsem se setkal veskrze s opačnou reakcí. Myslím, že kdyby PeopleComm šel cestou tradičního sterilního návrhu webu – blok támhle, kategorie tady, články tady, kontakty a info o firmě – tak by na tom byl jeho web daleko hůře, než je dnes. Kreativita a nevšední přístup, chuť přemýšlet a dělat věci jinak, to je podle mě mnohem důležitější. Ať už se tomu říká persuasion architecture nebo zážitkový web, vždy jde o nějakou emoci (která prodává), a ne pouze o použitelnost.
Trošku mi to připadá, jako když jsem psal o e-shopech 2.0. Myslím, že pro IT typický kriticko-analytický pohled není pro vymýšlení a uvažování nad něčím, jako je marketing a návrh webu, to pravé.
ad [12] Ahoj Pepo, už jsem si potvrdil že různí Symbiáci byli u zrodu toho webu, stejně mi to ale bylo jasné už předtím :-)
ad [14]:
Ty vado, díky, díky, díky. Takovýchhle názorů jsem na náš web ještě nedostal. Moc oceňuji!!! Pomáháme lidem najít to v čem jsou dobrý a podle si zařídit život. A já se to učím lidem říct – hodně mi pomáhá třeba Josef Š. (komentář 12). Soudě podle vašich komentářů se nám to ale příliš nedaří?! Co byste poradili?? Prosím!!
Podle mě se Vám to daří, není vždy dobré nechat se ovlivnit spoustou lidí, kteří ale třeba vůbec nezapadají do Vaší cílové skupiny. Doporučoval bych jenom úpravu, o které mluví komentář [15].
17. Emil Hampejs | 17.3.2009, 19.52
Ahoj. Web PeopleComm-u je opravdu hezky zpracovaný! Myslím, že se jim podařilo prolnout myšlenky, cíle i zpracování. Ničím web neuráží, nic nikomu nenutí. Použitelnost je na vysoké úrovni.
Za zmínku stojí i fakt, že je někdo schopen napsat tak hezké, až poetické, povídání o nějakých stránkách. Už podle reakcí v následujících komentářích je vidět, že naše společnost je velmi negativistická, zaprděná a nudná.
Proto: Díky Martine!
18. Kamil | 27.3.2009, 13.09
Hezký článek moc díky. Velmi inspirující.
Musím souhlasit s většinou ostatních. Na první ani na několik dalších pohledů jsem nepoznal o co vlastně jde.
Super článek a velmi inspirující web. Hned má člověk lepší náladu. Snad se podobného stylu chytne více lidí ať je svět pozitivnější :-)
21. Šárka | 3.4.2009, 12.19
Dobrý den, jsem uživatel toho webu a mám pocit, že pro mě je ten web pouze doplňkem, inspirací, sdílejícím se místem, fakt úplně nejvíc blogem.
Energie, kterou ta společnost „prodává“, není jednoduše definovatelná a pochopitelná přes pár kliknutí webem. Popravdě, nemyslím si, že tento web posílá firmě nové zákazníky. Ti se v takovémto případě rekrutují skrze osobní předávání nadšení od lidí, kteří již něčím s Peoplecommem prošli. A pak ten web jen potvrdí to očekávání, které si potenciální zákazníci při osobním poslouchání o Peoplecommu utovřili. A myslím, že ani pro jiné lidi jejich placené služby nejsou.
Navrch slouží web jako báječné místo pro udržení si toho, co jste od Peoplecommu dostali. Sdílení nových pohledů.
Chápu tady reakce webových odborníků, ale přidávám se na stranu těch, kteří upřednostnili obsah před formou.
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.