ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
1.9.2008
Mně a mnoha mým známým už se několikrát stalo, že jsme neuspěli při objednávání last minute zájezdů na internetu a museli jsme použít kamennou cestovní agenturu. Možná se dá online prodej last minutů řešit nějak lépe…
Už dvakrát se mi stalo to samé: chtěl jsem si koupit last minute zájezd. Nic speciálního, dvě osoby, letecky, kamkoliv k moři – možná nejtypičtější „konfigurace“. Zájezd jsem sháněl 3–5 dní před plánovaným odletem, částečně kvůli absenci plánu a částečně kvůli očekávaným slevám.
První jsem samozřejmě vždy usedl k internetu – když se kolem něj pořád motám, tak využiju jeho výhod. Zkušenost byla ale nedobrá:
Druhý den jsem řekl, že takhle to nejde, šel jsem do města, obešel 2–3 kamenné cestovní agentury a během hodiny (včetně chození) jsem měl zájezd zařízený. Jako pro „interneťáka“ pro mě bylo až frustrující, jakým způsobem to tu funguje:
Zásadní ale je, že tento systém funguje lépe než systém internetových cestovních agentur (aspoň u těch skutečných last minutů).
Podobnou zkušenost jako já má i mnoho mých známých, třeba i s letenkami. Přitom mi ale přijde, že by to i přes internet mohlo fungovat nějak podobně, jako v kamenné cestovní agentuře (viz výše). Není vlastně celé pojetí prodeje last minutů přes web špatně? Budu rád, když otevřete svou mysl a napíšete mi do komentářů :-)
1. Tomáš Halada | 1.9.2008, 16.09
No zrovna se takto chystám v nejbližší době, tak snad něco seženu…
Ale trochu do toho vidím, a s tím fungováním to tak prostě je – málokterá CK poskytne agentuře tak dokonalá a aktuální data, aby to mohlo fungovat stejným způsobem, jako když na pobočce paní vytočí CK a zeptá se.
Rozumnou variantou by mohlo být nalezení si zájezdu u agentury, zjištění pořádající CK, a zavolání si přímo do té CK pro nejčerstvější informaci.
Samozřejmě jsou i světlé vyjímky, ale opravdu minimum CK aktualizuje data pro agentury častěji než denně, o on-line ověřování dostupnostu ani nemluvě.
2. Marek Prokop | 1.9.2008, 16.24
„Není vlastně celé pojetí prodeje last minutů přes web špatně?“
Martine, o jakém prodeji mluvíš? IMHO mluvíš jen o zprostředkování prodeje, což je rozdíl, ve kterém je zakopaný pes. Skutečný on-line prodej funguje většinou bez problémů.
U letenek to tak ale nefunguje, všechny systémy a letecké společnosti jsou napojeny na jeden systém (Amadeus) a proto se málokdy stane že by byl objednaný let vyprodaný protože se už při rezervaci vše ověřuje … u zájezdů je to bohužel tak jak popisuješ a je to zpusobeno tím že není centrální systém pro všechny Ck.
4. Martin Snížek | 1.9.2008, 16.59
Samozřejmě jsou i světlé vyjímky, ale opravdu minimum CK aktualizuje data pro agentury častěji než denně, o on-line ověřování dostupnostu ani nemluvě.
Většinou jsem hledal na Invii, která je po redesignu moc pěkná a u některých zájezdů dokonce nabízí ověření dostupnosti online. Bohužel tato funkce nefunguje správně.
U letenek to tak ale nefunguje, všechny systémy a letecké společnosti jsou napojeny na jeden systém (Amadeus) a proto se málokdy stane že by byl objednaný let vyprodaný protože se už při rezervaci vše ověřuje
Taky jsem si myslel, že to je u letenek díky tomu lepší, ale Vaškovi se stalo teď při objednávání letenek do USA dvakrát, že mu operátorka volala po uskutečněné rezervaci, že skutečná cena je vyšší. Nakonec to také vyřídil „offline“.
5. Marek Prokop | 1.9.2008, 17.08
„…Vaškovi se stalo teď při objednávání letenek do USA dvakrát, že mu operátorka volala po uskutečněné rezervaci…“
Takže se znovu zeptám – kupoval Vašek ty letenky, nebo si je jen rezervoval u nějakého zprostředkovatele? Nějak si neumím představit, že bych si koupil (a hned samozřejmě zaplatil) letenku a pak mi někdo volal, že je skutečná cena jiná.
Martine, skutečné last minutky se přes Internet opravdu objednávat nedají. Je to opravdu kvůli tomu, že cestovky pro prodejce neaktualizují data o obsazenosti zájezdů. Nemají k tomu nástroje ani důvod.
Proč Internet zaostává:
3 nejlepší způsoby, jak shánět opravdové last minutky
7. Online hry | 1.9.2008, 18.38
Yuhů: Díky za tip na 1155.cz, o tom jsem nevěděl a nevypadá to vůbec zle.
8. Martin Snížek | 1.9.2008, 19.14
Takže se znovu zeptám – kupoval Vašek ty letenky, nebo si je jen rezervoval u nějakého zprostředkovatele?
Marku, ano, terminologicky máš pravdu. Zájezdy ani letenky se nekupují, ale poptávají/rezervují. Situace, kdy se budou kupovat a celý problém se dokonale vyřeší, je ale z mého pohledu zatím docela daleko, takže hledám způsob, jak to celé za současných podmínek řešit lépe.
Yuhů, díky za komentář, rozhodně podnětný.
pomalé médium. Maily a formulářové objednávky jsou v situaci, kdy jde o minuty, fakt pomalé.
Přesně tak. Přitom ale i internet zná rychlejší způsoby – live chat, upozornění SMSkou nebo e-mailem na dobrý zájezd.
1155.cz je zajímavý web, blíží se to mojí představě.
9. Adam Marčan | 1.9.2008, 19.43
Tak zrovna před dvěmi hodinami jsem dokončil platbu last minute zájezdu :o) tenhle článek mi po tom úmorném odpoledni pošimral koutky xD
Hledal jsem na Invii, našel jsem, ověřovali, bohužel plno… hledám znova, ověřuje… hurááá, smlouvy v PDF, podepsat, zajít do banky poslat, odfaxovat… zavolat :o)
Ale je to vyřízené a zájezd už snad bude v pohodě ;o)
Každopádně se jdu příště projít po kamenných prodejnách, na těch 15 telefonátů a scannování, faxování už nemám chuť xD
10. Marek Prokop | 1.9.2008, 21.21
Marku, ano, terminologicky máš pravdu. Zájezdy ani letenky se nekupují, ale poptávají/rezervují.
Ale já jsem to, Martine, nemyslel jako terminologické hnidopyšství (Behún, je tady někde Behún? Potřebuji pravopisnou konzultaci.), šlo mi o samotnou podstatu, která zákonitě předurčuje výsledek.
V souvislosti s tím mne dost překvapuje, že se tak ochotně smiřuješ s tím, že se u nás neprodává a nekupuje, a snažíš se hledat jen nějaké formální řešení. IMHO žádné neexistuje. Obchodníci prostě nejprve musí vyrůst ze zprostředkovatelů ve skutečné obchodníky. Teprve pak budou schopni nabídnout spolehlivé služby.
Situace, kdy se budou kupovat a celý problém se dokonale vyřeší, je ale z mého pohledu zatím docela daleko
Taková situace je v zahraničí dávno (pokud ne odjakživa) normální. Napadlo by třeba Johna Vaňharu prodávat kola, která nevlastní? A je běžná u výrobců či primárních poskytovatelů služeb i u nás. Nemám zkušenost se zájezdy, nikdy jsem je nepotřeboval a tudíž neobjednával, ale kupuji letenky, vlakové jízdenky, lístky na trajekt a ubytování v hotelích a to vše opravdu kupuji. Nekonverzuji o tom planě s někým, kdo to vůbec nemá.
11. Jiří Sekera | 1.9.2008, 23.36
Pokud budeš chtít za exotikou, vyzkoušej http://airstop.cz/ :) Myslím, že tam se Ti většina z toho, co popisuješ, nestane.
Pánové,
nepramení náhodou vaše frustrace ze špatného plánování? Pokud se rozhodnete odletět do tří dnů v hlavní turistické sezóně (tzn. od 15.6. – 15.9.) s vidinou velké slevy, ohromného výběru hotelů s výhledem na moře a all inclusive. Nejlépe dítětem zdarma a to vše v době celozávodní dovolené, která začíná za ty tři dny tak pak je výběr zájezdu trochu STRES. Odměnou vám může být u zájezdu co máte za 8tis, že vedle vás může v letadle sedět klient, který si to koupil jako katalogovou nabídku na jaře o 7tis dráž.
Může vedle vás ovšem sedět i klient, který to má jen o 500kč dražší, ale objednal si o dva týdny dříve bez stresu. Vše má svou cenu. Průměrná doba objednání i v hlavní sezóně je u top destinací 15dní. Kdo jde pod jeden týden už riskuje. Vůbec nerealizuje výhody velkého výběru, možnosti uplatnit hromadu rad při výběru (lepší hotely jsou proste vyprodané dřív). Nemá ani moc možností si vybrat touroperátora což při včasnějším výběru je běžnou věcí, že volba je mezi velkou a známou CK nebo o několik tisíc levnější středně velkou cestovkou.
A pro vyznavače kamenného prodeje – INVIA.CZ má přes 30obchodních míst.
Yuhů: telefon nepomůže, objednávka přes web i přes telefon končí v jedné frontě. Celé je to o zkreslené představě, že last minute je něco s odletem zítra. Ale to jsou už poslední zbytky, uvolněná storna a v případě větších volných kapacit selhání touroperátora.
MD:
nepramení náhodou vaše frustrace ze špatného plánování?
Frustrace pramení z dojmu, že last minute je něco výhodného. Kdyby do nás reklama neprala horem dolem, jak je last minut super a výhodné, tak jsme v pohodě.
Celé je to o zkreslené představě, že last minute je něco s odletem zítra.
Je ovšem otázka, kdo to má zkreslené. Vždycky jsem se smál, když jsem viděl zájezd s odletem za měsíc, který byl prezentován jako last minute. Letos už vím, že pro lidi z branže je normálka přilepit nálepku last minute na cokoli.
Proto bych poprosil MD z Invie, pokud to tu čte, aby nám vysvětlil, co ono last minute tedy vlastně je, pokud máme zkreslenou představu. Nemyslím to ironicky, fakt mě to zajímá. Jenom připomínám, že sousloví „last minute“ původně znamenalo poslední minutu a hodně lidí to tak stále (ach, jak jsou nevzdělaní) chápe.
objednávka přes web i přes telefon končí v jedné frontě.
Pak ale stále zůstává otázka, proč jsou kamenné pobočky o tolik příjemnější. Že by to bylo tím, že pracovník v kamenné pobočce prodá za jednotku času méně zájezdů než on-line prodejce?
14. Martin Snížek | 2.9.2008, 10.08
MD:
Pro mě a asi i některé další lidi je last minute 1–5 dní před odletem. Podle mých zkušeností se taky tak dají sehnat nejvýhodnější nabídky. Je mi jasné, že už si v takové chvíli nemůžu tolik vybírat, ale i tak se v pohodě vybrat a koupit dá – ale ne přes internet, pouze offline. A v tom je ta pointa.
Prodej 15 dní před odletem není žádný last minute, ale klasický katalogový zájezd. To, že je to jako last minute označeno, je pouze reklamní tah, ne vyjádření faktického stavu.
Zdravim Vas panove!
Chtel bych se zeptat, jaky je idealni postup, ktery byste jakozto zakaznici uvitali. Z clanku ani z prispevku jsem to moc nevycetl.
Precetl jsem si clanek a Vase prispevky a mate skoro ve vsem pravdu, bohuzel se neda jednoduse rict, ze my prodejci jsme spatni, nebo ze to delame spatne. Ono to neni tak uplne jednoduche a bylo by to na delsi diskuzi.
MD ma take ve spouste veci pravdu, ale samozrejme je to vsechno o tom, ze u nas je cestovni ruch silene zdeformovany nesmyslnymi kampanemi z 90.let, kdy si cestovky „cvicily“ zakazniky, jenze se jim to trosku vymklo z ruky. Problem je v tom,ze se nic proti tomu nedela a cela hloupa lastminutemanie a podobne nesmysly trvaji vesele dal a prodejcum nezbyva nic moc jineho, nez se na ni vezt taky.
Prijde mi, ze se tady hodne protlacuji kamenne prodejny, ktere zas az tak moc vyhod nedavaji. Jasne, je prijemnejsi jednat s clovekem (zvlast kdyz to je slicna mlada slecna :-) ) nez cucet do monitoru, ale jinak? Na internetu je vetsi vyber a v podstate – i v kamenne prodejne je postup stejny jako u internetoveho prodeje – poptate zajezd, prodejce zavola do CK a overi volne kapacity (pokud tedy nenabizi pouze sve produkty) a nasledne se bud zajezd koupi nebo se nabidne alternativa.
To,ze si nekde pisou tuzkou poznamky o volnych mistech je fajn, ale da se to delat jen u vlastnich produktu/zajezdu. U provizniho prodeje to neni realizovatelne. A nemyslim si,ze by bylo dneska realne chtit v CR cestovni ruch bez proviznich prodejcu, to by na tom tratili v prvni rade hlavne klienti.
Zajimalo by me tedy, jak si jakozto zakaznici predstavujete idealni postup pri prodeji, kdyz si objednate zajezd, ktery je vyprodany (kdyz teda nepocitam moznost, ze by prodejci na nemeli vyprodane zajezdy – technicky zatim nerealizovatelne, pockejte cca 5 let, pak mozna)? S kolegou to totiz posledni dobou celkem resime, protoze se nam taky nelibi, jak to u nas v CR s prodejem zajezdu chodi…
Kazdopadne diky za clanek a prispevky!
Ad 14
Martine, mate pravdu, ze se jedna nekdy jen o marketing, ale casto to je opravdu last minute, kterou se CK snazi prodat zajezd, ktery nema obsazeny. Souhlasim ale s tim,ze je to vetsinou opravdu jen marketingovy tah. Bohuzel jsou Cesi vychovani na tyhle marketingove „figle“ slyset, takze CK vetsinou ani nic jineho nezbyva a pak existuji tisice last minute, ktere vlastne last minutkami v pravem slova smyslu vubec nejsou :-(
Jinak koupe zajezdu pres internet treba 2 nebo 3 dny pred odletem muze byt casto i nerealizovatelna – pokud prodejce nema pobocku v blizkosti Vaseho bydliste, musi se vse resit faxem/mailem a ne kazdy ma doma/v praci fax ci skener (a poslat dopis nekdy muze docela trvat, vsichni zname Ceskou postu :-) ). Pokud tak neni moznost vse vyridit osobne na pobocce, koupe pres internet neni mozna. Toto je bohuzel problem, ktery prodejci vetsinou ani nemaji moznost resit.
Mám z lonskeho roku podobnou zkusenost jako Martin – a zrovna u Airstop.cz – viz komentar [11] :) Zarezervoval jsem si letenku, pak me telefonicky kontaktovali s tim, ze letenka neni – respektive je, ale o nekolik tisic drazsi…
Ad [12]: Az dosud jsem si opravdu myslel, ze „last minute“ jsou v podstate vyprodeje poslednich mist levneji :). Ale jinak z toho zadnou frustraci nemam, o to vic jsem by frustrovan letos na jare, kdyz jsem prijizdel na jedno nejmenovane nemecke letiste za last-minute letem na Tenerife a videl „sve“ letadlo mizet v oblacich :D No co, koupil jsem si novou „last-minute“ letenku a pockal na dalsi spoj – letel uz za 2 dny.
Podle obchodnich podminek musi byt zajezd ze 100pct zaplacen měsíc před odletem. A timto okamžikem se dá uvažovat o počátku OPRAVDOVÉHO last minute. CK vydavají katalog na další sezonu v listopadu, prodávají tedy např 9měsíců a potom měsíc před odletem to proste last minute už je.
Všem známým, kteří se ptají, kdy objednávat odpovídám – Pokud jdes vyloženě po ceně, jsi trochu flexibilní, tak začni koukat tři týdny před odletem a dva týdny před odletem objednávej. CK musí vyprodat všechno. Teprve poslední místa tvoří jediný zisk a proto situace, kdy několik dní před odletem jsou volná místa se blíží panice. Last Minute jsou výhodné, s krátící se dobou do odletu klesá cena, výrazný propad je u odletů do týdne. Proti tomu jde riziko, že nepoletíte nikam, nebo někam kam moc nechcete a nižší komfort při výběru.
>Pak ale stále zůstává otázka, proč jsou kamenné pobočky o tolik příjemnější.
Je na to nějaká statistika? Je ve vlastním zájmu prodejce aby byl na klienta příjemný a vystupoval profesionálně. Ale když je možná rezervace jen na dvě hodiny, tak prostě za dvě hodiny musíte zaplatit a dopravit zpět alespoň faxovou kopii podepsane smlouvy (to je nutnost dle zakona, fax maji na každé poště). Tohoto jste na kamenné pobočce ušetřeni, ale vybíráte nejčastěji z cca 30CK (na invii je jich cca 200). Díky velkému obratu máme větší přehled o volných kapacitách atd. Na pobočce máte subjektivně asi lepší pocit, že vidíte někoho jak se za vás v CK bije a že opravdu pracuje. Jiný rozdíl tam nebude :-)
19. Milan Kryl | 2.9.2008, 17.09
Osobně si pod pojmem last minute zájezd představuju něco, co se nakupuje maximálně týden dopředu.
Konkrétní služby na webu, kde se dá něco pořídit bych viděl na těchto místech (i když spíš z marketingového pohledu – osobně jsem nezkoumal a nakupoval asi měsíc dopředu).
http://www.klikniazmiz.cz/
http://www.eximtours.cz/buy-and-fly/
http://www.1155.cz/
Ke skenování ještě malá poznámka, skener doma nemám, ale nebyl s tím problém. Podobnou funkci zastane klasický digitální foťák, který bude mít na dovolenou přichystaný většina lidí. Není tak problém podepsanou smlouvu Invii poslat obratem po vytištění a podpisu.
20. Pavel Krčka | 23.9.2008, 14.18
V současné době je možné si korektně vybrat a koupit LASTMINUTE u vybravých cestovních kanceláří (http://www.ckalex.cz/…last-moment/ , http://www.greece-tours.cz/last-minute/ , http://www.balkantravel.cz/…/last-minute, http://www.myplanet.cz ) a jejich prodejců.
Jejich web a on – line rezervační systém http://www.istour.cz nabízí POUZE VOLNÉ zájezdy a díky tomu se Vám nestane, že si vyberete last moment, který už je fuč.
Např. na stránkách http://www.greecetours.cz Vám is>tour umožní po rezervaci i vybraný zájezd zaplatit kreditní kartou a následně Vám (bez účasti operátora) vystavý smlouvu, a popř. i odbavovací pokyny,…na LAST MINUTE můžete čekat sbalení na letišti a během last minut si třeba přes IPhona (PDA) koupit zájezd a letět.
Nyní můžete o tom pochybovat, ale nějlepší je, že se o tom již můžete přesvědčit na výše uvedených stránkách sámi.
JO, JO pokrok nikdo nezastaví :-)
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.