ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
9.3.2006
iPod není technicky nejlepší ani nejlevnější MP3 přehrávač na trhu, ale přesto je nejúspěšnější. Proč? Za svou popularitu vděčí především své použitelnosti, přesněji řečeno uživatelskému prožitku (user experience). To je to, co lidi zajímá.
Všichni určitě znáte iPod – MP3 přehrávač od Applu, který se objevil poprvé asi před pěti lety a již dlouhou dobu jeho prodejnost neustále narůstá. iPod je bezesporu jedním ze symbolů moderní techniky – má dokonce tak dominantní postavení na trhu, že se jeho jméno stalo synonymem pro MP3 přehrávač.
Zajímavé ovšem je, že iPod není podle mnoha lidí technicky nejdokonalejší a dokonce ani nejlevnější výrobek na trhu. Uspěl něčím jiným – pojďme se podívat čím:
MP3 přehrávače, které existovaly v době „před iPodem“, byly vhodné hlavně pro technicky orientované uživatele – složitá manipulace s MP3 soubory, menu přehrávače plné neznámých výrazů, neintuitivní ovládání.
Apple přišel s novým pojetím – do iPodu se dají snadno kupovat a stahovat písničky z iTunes (internetový obchod Applu) a ovládání je maximálně jednoduché, i když vázané na software od Applu (ale to je normálním lidem jedno). Navíc iPod elegantně vypadá a Applu se velmi dobře podařilo udělat z něj módní záležitost.
Na iPodu se mi ale nejvíc líbí, že v praxi ukazuje, co znamená user experience (do češtiny obvykle překládáno jako uživatelský prožitek) – nedávno jsem viděl hezký popis tohoto pojmu, často používaného na webu:
Myslím, že první tři slova přesně vystihují, jaký je iPod pro své uživatele (zbytek už je specifický pro weby). Apple totiž nevytvořil nic převratného – pouze si uvědomil potenciál a spojil dohromady stávající technologie tak, aby byly užitečné a snadno pochopitelné pro normální lidi.
Jinak řečeno, Apple viděl, co není vidět na první pohled, všiml si možnosti, kterou ostatní nezaregistrovali – dokázal se na věc podívat v v jiných souvislostech, pohledem normálních lidí, dokázal zareagovat na situaci. To je pravý marketing. A o podobný pohled bychom se nakonec měli snažit i při copywritingu (a obecně jakémkoliv prodeji) – i zde musíme hledat cesty, jakými mohou naše produkty nejlépe pomoct zákazníkovi, musíme vidět svět jeho očima. Nikoho nezajímá technologie, lidé chtějí uživatelský prožitek. :-)
Mas naprostou pravdu, jen bych upravil pojem. iTunes je hudebni prehravac a katalog, do ktereho jdou stahovat pisnicky z iTunes Music Store - obchodu s hudbou.
2. Martin Michálek | 9.3.2006, 9.06
Martine, nejste náhodou majitelem malé bílé krabičky s bílými drátky do uší? :-)
Každý, kdo kdy slyšel mluvit majitele nějaké vychytávky od Apple, jistě sledoval ono nadšení, lesknoucí se v jejich očích, když mluví o té své hračce.
Apple není jen dobrý uživatelský prožitek. Je to i tohle pozdvižení kolem každého jejich produktu. Jak to sakra dělají?
[2] a nebude to všechno se vším? V rodině se vyskytují dokonce dvě takové hračky... Nadšení nesdílím, naopak mě vytáčí práce s tím (Zkuste si ke své hudební kolekci přidat 3-4 soundtracky ke svým oblíbeným filmům a pochopíte).
Obyčejný uživatel na časem také zjistí, že to úplně ideální není. Ale díky tomu "nadšení" je stále happy :-D. Apple to dělá dobře, nic naplat.
PS: někdo tvrdí, že bílá sluchátka jsou nevkus, já tvrdím (a už jsem to někde psal), že nevkus je černý ipod a bílá sluchátka v jedné krabici.
4. Radek Hulán | 9.3.2006, 9.30
Ano, ovládání iPodu je velice snadné a člověk si jej zamiluje. Ale konkurence jako je Creative už nabízí ovládání de-facto stejné, a netrpí desítkami chyb iPodu...
Nadšení určitě hraje velkou roli, ale skutečnost, že časem toto nadšení neopadne je způsobena tím, že on to prostě JE výborný přehrávač. Rozhodně není bez chyb a každý si na něm najde něco, co mu nemusí vyhovovat. Ale to platí pro každý přehrávač, ne? A na druhou stranu má tolik předností, že na ty drobné chybky úplně zapomenete.
Mám svůj iPod rád a další přehrávač, který koupím, bude zase jenom iPod. Nepovažuju se za fanatika, jsem s ním prostě jenom hodně spokojený. Ale pokud někdo chcete kvalitní přehrávač, který není od Applu, tak doporučuju iRiver. Sice nejsou o nic levnější, ale jdou svojí cestou a jsou dle mého taktéž dobře navrženy a dobře se používají. Ostatní značky buď kopírují iPod nebo jsou nepraktické.
Ad [3] - Nějak jsem to nepochopil s těma soundrackama...
[4] - Creative je skutečně jedna z kopií iPodu. Software je prakticky totožný (i vzhledově) a ovládání taktéž. Jenže aby to nebylo zas tak očividné, tak je místo dotykového kruhu dotyková destička. A jezdit palcem dokola po nekonečném kruhu je prostě nenahraditelné. Cena Creativu není o moc nižší než iPodu (pokud dokonce není vyšší, nechce se mi to hledat). Chyby nemohu soudit, neměl jsem jej v ruce, ale nevěřím, že je naprosto bez chyb. A ty desítky chyb iPodu? Eh, co? Radši se půjdu podívat, jestli to co skutečně používám je iPod, nějak se mi nezdá, že oba mluvíme o tom samém...
[5] OT, tak jen krátce. Vznikne neskutečnej bordel v řazení dle autorů. Pro člověka zvyklého poslouchat mp3 na počítači (a řadit si je nějak inteligentně do složek) je to docela nepříjemné (a vytvářet mp3 tagy stylem: autor: "resident evil ost" se mi fakt nelíbí). iRiver s dokončeným (!)firmware JE bez chyb ;) (ale jsem zaujatej ;).
Zdá se, že iPod je více kultovní a fandovskou záležitostí než ve svém oboru špičkovým přístrojem. Každá loajalita v sobě skrývá určitou zaslepenst a tu právě u iPodistů trochu pozoruji. A věřte mi, že tady v Kalifornii ho má opravdu skoro každý.
Mimochodem, tento týden jsem si byl koupit Zen od Creative, který mi při podobných parametrech ale za nižší cenu přišel podle všech recenzí a zákaznických ohlasů výrazně lepší než iPod, ale v obchodě se mi pořád snažili vnutit tu jejich "jablečnou krabičku od mýdla" (nic jiného ostatně ani skladem neměli, ten Zen jsem musel na obchod objednat), až mi to přišlo trapné. V tomto směru je Americký trh hodně jednobarevný (obrazně řečeno). Já jsem na iPodech za celou tu dobu, co se tu prodávají, opravdu neobjevil nic tak úžasného (srovnáno se stejnými přístroji ve stejné cenové hladině), snad jen to jejich ovládání mi přišlo při prvním setkání geniální (při dalších už méně, ale to je asi velmi individuální záležitost).
iPod je evidentně hračka pro technicky méně schopné, jak se ostatně píše v článku. Na druhou stranu techničtí týpci a hračičkové to až tak moc neocení. Ještě že máme možnost volby a já holt nadšení iPodistů nesdílím.
A o tom "elegantním vzhledu" by se také dalo polemizovat. Ano, na první pohled je iPod docela pěkný a uhlazený, ale vedle některých jiných přehrávačů působí trochu pouťově.
Další poněkud spornou předností iPodu jsou jeho příslušenství. Tedy, abyste mi správně rozuměli, je určitě dobře, že se pro tento přístroj vyrábí tolik pěkných udělátek (v tomhle naopak Zen naprosto propadá) a rozhodně i toto stojí za velkým komerčním úspěchem iPodů. Ale lidem, kteří by po svém přehrávači chtěli jen trochu víc než umí v základní verzi, může vadit, že musí pro doplnění funkcí zaplatit ještě spoustu peněz navíc a tahat sebou další krabičky a kablíky. Přinejmenším integraci rádia a diktafonu bych považoval za základ. Ovšem to jej jen okrajová výhrada, každému to vadit nemusí, já napříkrat chtěl právě jen holý přehrávač bez nějakých nadbytečných funkcí a tak ho také mám.
Zdá se, že iPod je více kultovní a fandovskou záležitostí než ve svém oboru špičkovým přístrojem. Každá loajalita v sobě skrývá určitou zaslepenst a tu právě u iPodistů trochu pozoruji. A věřte mi, že tady v Kalifornii ho má opravdu skoro každý.
Mimochodem, tento týden jsem si byl koupit Zen od Creative, který mi při podobných parametrech ale za nižší cenu přišel podle všech recenzí a zákaznických ohlasů výrazně lepší než iPod, ale v obchodě se mi pořád snažili vnutit tu jejich "jablečnou krabičku od mýdla" (nic jiného ostatně ani skladem neměli, ten Zen jsem musel na obchod objednat), až mi to přišlo trapné. V tomto směru je americký trh hodně jednobarevný (obrazně řečeno). Já jsem na iPodech za celou tu dobu, co se tu prodávají, opravdu neobjevil nic tak úžasného (srovnáno se stejnými přístroji ve stejné cenové hladině), snad jen to jejich ovládání mi přišlo při prvním setkání geniální (při dalších už méně, ale to je asi velmi individuální záležitost).
iPod je evidentně hračka pro technicky méně schopné, jak se ostatně píše v článku. Na druhou stranu techničtí týpci a hračičkové to až tak moc neocení. Ještě že máme možnost volby a já holt nadšení iPodistů nesdílím.
A o tom "elegantním vzhledu" by se také dalo polemizovat. Ano, na první pohled je iPod docela pěkný a uhlazený, ale vedle některých jiných přehrávačů působí trochu pouťově.
Další poněkud spornou předností iPodu jsou jeho příslušenství. Tedy, abyste mi správně rozuměli, je určitě dobře, že se pro tento přístroj vyrábí tolik pěkných udělátek (v tomhle naopak Zen naprosto propadá) a rozhodně i toto stojí za velkým komerčním úspěchem iPodů. Ale lidem, kteří by po svém přehrávači chtěli jen trochu víc než umí v základní verzi, může vadit, že musí pro doplnění funkcí zaplatit ještě spoustu peněz navíc a tahat sebou další krabičky a kablíky. Přinejmenším integraci rádia a diktafonu bych považoval za základ. Ovšem to jej jen okrajová výhrada, každému to vadit nemusí, já napříkrat chtěl právě jen holý přehrávač bez nějakých nadbytečných funkcí a tak ho také mám.
Omlouvám se za dvojité vložení, nějak se dlouho načítala stránka, tak jsem to v půlce stonul a odeslal znovu.
11. Martin Snížek | 9.3.2006, 11.07
[2] Ne, iPod nevlastním, já nikdy pořádně nepoužíval ani walkman. :-) Myslím, že celá ta hype je způsobena tím User Experience, věci od Applu jsou prostě sexy :-)
[7] - Ale právě pro takové účely je volba "Part of compilation" u každé písničky. Pak se toto album celé objeví pod "autorem" s názvem Compilation, i když autoři jednotlivých písniček jsou různí...
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.