O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Focus group se nehodí na testování použitelnosti

29.12.2005

Focus group se zaměřuje na názory uživatelů, proto se nehodí pro testování použitelnosti. Využití nalezne pouze v prvotní fázi vývoje webu, při specifikaci potřebného obsahu a funkcionality. Pro ověření použitelnosti webu je daleko vhodnější uživatelské testování.

Podle mých zkušeností používá mnoho českých velkých firem focus group k testování použitelnosti webu. Napsat o tomto tématu mě donutil můj oblíbený web UIE.com, kde se Christine Perfetti zmiňuje o tom, jak se na portálu Yahoo v praxi přesvědčili o slabých výsledcích tohoto nástroje.

Focus group se totiž zaměřuje na názory uživatelů. Již mnoho testů v praxi ale ukázalo, že názor uživatele na určité uživatelské rozhraní se často diametrálně liší od toho, jak uživatel toto rozhraní používá. Stává se, že uživatelé naprosto odmítnou způsob realizace určité funkce, označí ho za složitý, ale když mají funkci použít, nedělá jim to sebemenší problémy.

Obyčejní uživatelé nejsou odborníci na použitelnost, jejich názor na použitelnost webu proto není relevantní.

Vždyť i Jakob Nielsen říká: „Nenaslouchejte svým uživatelům.“ Použitelnost se dá otestovat daleko efektivnější metodou: uživatelským testováním. Při ní uživatele pozorujeme při plnění různých úkolů na webu.

K čemu je tedy focus group?

Focus group nemá význam v testování použitelnosti webu – své místo ale najde při specifikaci funkcionality a obsahu budoucího webu, tedy v úplně prvotní fázi jeho vývoje. V tomto místě nás zajímají názory uživatelů. Focus group je zkrátka marketingový nástroj, ne technika pro ověřování použitelnosti.

Na závěr dnešní porce použitelnosti bych vám, mým čtenářům, rád ještě popřál úspěšný nový rok, a nám všem, kdo používáme internet, co nejvíce snadno použitelných webů. :-)

Další zajímavé čtení

4 komentáře od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Jan Brašna | 30.12.2005, 1.50

1) Ano, fokusky patří do návrhové fáze, "otestovat" výsledek skutečně nedokáží, dá se jimi ovšem korigovat lecjaká drobnost, která nemění zásadně funkcionalitu a je neměřitelná, tedy pocitové věci (barvy a vizuální styl, způsob komunikování image atp.).

2) Máš představu, kdo u nás fokusky dělá?

3) A já Tobě přeju prozměnu co nejvíce klidu offline a ať jsi na silvestrovské party co nejpřístupnější a nejpoužitelnější :P

2. Dizzy | 2.1.2006, 17.58

Myslím že s podobnou ne-li stejnou myšlenkou přišel už před lety Steve Krug. Ale je to pravda.

3. Martin Snížek | 2.1.2006, 19.15

Taky už jsem to někde čet, ale nevěřil jsem tomu, dokud jsem se s tím sám nesetkal :-) Připadá mi ale, že zrovna tohle by se mělo tesat do kamene, tak jsem o tom taky napsal.

4. Martin Cohen | 5.1.2006, 10.18

Steve Krug samozrejme nie je jediný, ktorý poukazuje na tento zrejmý rozdiel. Ja mám pocit, že tento postup pochádza, ako väčšina profesionálneho balastu, z reklamných agentúr. Focus groups sú o subjektívnych názoroch, z ktorých ale, pri weboch, treba vedieť vyberať. Sú skôr nástrojom marketingu. User testing je o praktickej práci, užívatel nevyslovuje svoje subjektívne nazory. Na názory slúži expertíza.

Pozn. "Jacob Nielsen" je v skutočnosti Jakob Nielsen. Jeho pravidlo "Don't Listen to Users" by som skôr preložil ako "Neposlouchejte své uživatele".

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2022.   ISSN 1802-2103.