O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

E-shopy 2.0?

2.6.2008

Směřují internetové obchody k větší pohodlnosti a uživatelské přívětivosti? Jedná se o tak mohutný trend, aby se to dalo nazvat e-shopem 2.0? A v čem to všechno spočívá? Ukažme si to na dvou zajímavých příkladech.

Než začnu něco psát, udělejte si kafe, uvolněte svou mysl a v klidu si proklikejte následující dva internetové obchody:

Všimli jste si něčeho zvláštního? Ve firmě jsme hlavně nad tím prvním před nějakou dobou diskutovali a zaujal nás netradiční přístup přístup k jejich návrhu. Není zde totiž použito klasické schéma e-shopu kategorie – podkategorie – výpis všech produktů s filtrováním/vyh­ledáváním, ale něco nového:

  • Oba obchody se vzdaly striktně logické struktury a používají takovou, která vyhovuje potřebám, představám a přáním zákazníků. Např. Sheplers.com v kategorii pracovní oblečení klidně prezentuje jako podkategorie dvě známé značky z oblasti, hned vedle klasických kategorií typu košile, montérky atd. (jinde je jednou z kategorií třeba cenové rozmezí). Zajímavé také je, že už zde jsou přímé odkazy na kategorie košil s krátkým rukávem a s dlouhým rukávem, ačkoliv logická klasifikace by využila ještě jednu sdružující „mezikategorii“ (dobrý příklad je také kategorie bot).
  • Všimněte si také, že na zmiňované stránce s pracovním oblečením není ani jeden odkaz na konkrétní produkty – majitelé obchodu prostě vědí, že v danou chvíli je pro zákazníka nejvhodnější a nejsnažší, aby si zvolil jednu z kategorií, a nezatěžují ho konkrétními produkty (ačkoliv se to tak na webu běžně dělá).
  • Především MediaMarkt.de nenabízí v podstatě nikde dlouhý seznam zboží, ale vždy vybere jeden, který je vhodný pro většinu zákazníků – nejspíše jak z pohledu zákazníka, tak z pohledu obchodního oddělení MediaMarktu. Díky tomu jsou lidé více spokojeni, protože nejsou zatěžování „zbytečným“ výběrem (viz paradox volby) – samozřejmě to má i své nevýhody, ale jde zde o to, které řešení má lepší poměr přínosy/náklady.

Nákup na klasickém e-shopu připomíná ze všeho nejvíc návštěvu skladiště. V nabídce je obvykle všechno, co je v daném sortimentu dostupné – bez naznačení, co je zajímavé, doporučené, bez návodu, jak a podle čeho vybírat, bez pomoci.

E-shop 2.0?

Mám pocit, že trend směřuje k e-shopům jako jsou právě Sheplers.com nebo MediaMarkt.de. Nakupování v nich bude daleko více podobné tomu, jak nakupujete v klasickém obchodě. E-shop bude navržen s hlubokou znalostí zákazníků a jejich potřeb a bude do velké míry schopen nahradit dobrého prodavače. Bude daleko více uspořádán lidsky (iracionálně) než logicky (programátorsky, jako nyní). Daleko více uživatele povede, bude vysvětlovat a nabízet zajímavé produkty.

Zatím to tak není – když přijdete do „kamenného“ Datartu koupit pračku, taky vám prodavač neukáže 150 praček, které mají zrovna na skladě, a nezeptá se, jestli chcete vybírat jen z praček určité šířky, výšky, spotřeby vody, objemu, otáček… (ano, působí to absurdně, ale dělá to tak většina dnešních e-shopů). Spíše vám řekne, co byste si měli především uvědomit při výběru pračky a jaké hlavní kategorie lze v sortimentu rozlišit. Poté si v pár otázkách ujasní vaše potřeby a na základě toho vám ukáže pět variant, u kterých vám jasně sdělí výhody a nevýhody. A to nemluvím o tom, že jedna či více praček budou v obchodě doporučeny pro většinu nakupujících, některé budou v akci. Zdaleka také nejsou vystavovány všechny pračky, které jsou na trhu k mání.

A jak toho dosáhnout?

Čím dál tím méně bude při provozu e-shopu stačit, naházet spoustu zboží do instalovaného krabicového systému a „prodávat“. E-shop „2.0“ bude vyžadovat poznávání zákazníků, neustálé učení se – na základě uživatelských testování, analýz návštěvnosti a prodejů, rozhovorů se zákazníky a vlastními prodejci, systematickým vytvářením a analýzou uživatelských scénářů…

Souhlasíte? Kam směřují e-shopy podle vás?

35 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Sed | 2.6.2008, 21.19

Odkaz „MediaMarkt.de“ vede na stejnou adresu, jako první e-shop (tedy Sheplers.com).

2. Martin Snížek | 2.6.2008, 21.41

[1] Díky, opraveno :-)

3. Edie | 2.6.2008, 21.46

Už se těším na první eshop, který bude fungovat na podobném principu v ČR. Pravděpodobně si ještě počkám…

4. Filosof | 2.6.2008, 21.56

Mám pocit, že pro přípravu eshopů 2.0 bude potřeba nejen spousta uživatelského testování, podstatně náročnější bude i úvodní analýza.. případně tvorba prototypů, paralelních větví jen pro testování.. hledání takové neprogramátorské logiky by mohlo být někdy dost velkým oříškem.

Osobně se v druhém obchodě ztrácím, ale asi je to neskutečně uřvanou grafikou a němčinou :-) Jsem zvědav, kdy se podobný přístup ujme u nás..

5. ondrej | 2.6.2008, 22.22

A není právě výhoda e-shopů, že vám můžou nabídnout velký výběr zboží? Právě v Datartu bych si asi nikdy nic nekoupil, protože mají od každého druhu zboží 3–5 modelů, což pro náročnějšího zákazníka může být málo. Neříkám, že by to měl kamenný obchod v tomto jednoduché, ale právě proto e-shop může nabídnout široké spektrum zboží.

To jak ho bude prezentovat zákazníkům je věc druhá. ;)

6. Karel Fučík | 2.6.2008, 22.31

Já chci zachovat e-shopy 1.0! Ne, vážně – pokud bych v Datartu narazil na zmiňovaného prodavače, byl bych šťastný. Je to jeden z důvodů, proč lidi jako já nakupují na internetu raději, než v kamenných obchodech – mnohem více informací a mnohem lepší selekce a odfiltrování lidského faktoru. Pokud by měly e-shopy 2.0 vypadat jako ten druhý příklad, tak teda potěš – vypadá to jak leták z Teska a to mu ještě lichotím. U toho prvního se trochu ztrácím – po chvíli nevím, kde jsem, co jsem už viděl a co ještě ne (zřejmě zvyk z klasických e-shopů).

Podle mě se to celé točí mantry „nenuťte uživatele přemýšlet“. Ovšem pozor, aby to nedospělo k druhému extrému „považujte uživatele za nesvéprávné hlupáky“. Taky s tím kladením rovnítka mezi „lidsky“ a „iracionálně“ bych byl opatrnější. Chápu, že v mnoha případech to bude pravda a možná tento přístup bude i komerčně zajímavější, ale osobně to chápu jako určitou bulvarizaci e-shopů. Prostě trend „my víme nejlépe, co vy chcete“ mi je trochu proti srsti.

7. Karel Fučík | 2.6.2008, 22.34

pardon: „se to celé točí kolem mantry“ :)

8. Petr2 | 2.6.2008, 23.04

Take nakupuji v eshopech hlavne z duvodu perfektniho vyberu, informaci a filtrace. Naopak v Datartu mam pocit, ze mi neco unika, ze jsem si (z mala moznosti) vybral neco spatneho. Po zaziti zkusenosti nakupu treba na Alza.cz, Czc.cz atd. uz nejsem schopen nic koupit v Datartu. Stejny pocit mam ze dvou zminovanych webu. Nikdy bych si nekoupil televizi nebo pracku v Datartu.

Mimochodem, pomoc a tipy mi nabizi newsletter Alza.cz, pokud ho znate, asi vite o cem mluvim. Stejnou funkci plni odborne casopisy a recenze.

Dovolim si tvrdit, ze pro muze to je dokonce skvely prozitek – poznat nabidku a koupit nejlepsi volbu. Neznam ve svem okoli skoro nikoho, koho by vyber nove televize, auta, DVD nejakym zpusobem otravoval. Pripadne si necha poradit od kamaradu a znamych, kterym veri, a je spokojen.

9. Petr Stříbný | 2.6.2008, 23.04

Ten druhý zmiňovaný příklad je dost hrozný – takhle bych teda nikdy nakupovat nechtěl.

10. Tomáš Fejfar | 2.6.2008, 23.43

Opravdu Martine nechápu, co považuješ na tom druhém shopu za tak užasné a unikátní. Připomíná mi to několik (již zmiňovaných) Alzáckých newsletteru smíchaných dohromady v ukrutné grafice, která totálně přebíjí obsah. Naopak ten první shop, souhlasím, je velmi příjemný a intuitivní. :) Zajímavou fičurkou je např. že pokud zboží není na skladě ihned nabídnou registraci mailu až dojde (viz. http://www.sheplers.com/…/010378.html?…) a objednací proces přehledně v pěti krocích na jedné stránce. Lahoda.

11. Nill | 3.6.2008, 0.26

Ty dva obchody mi pripominaji pristup obchodniku v Datartu, na ktery jsem dost alergicky – snazi se potencialniho kupce zmanipulovat, aby koupil to drazsi, popr. co jim zrovna trci na sklade. Me osobne je celkem sumak jak maji obchody usporadany kategorie zbozi, protoze muj rozhodovaci proces probiha uplne nekde jinde nez v obchode – recenze, clanky, doporuceni. Vetsinou totiz plati, ze spoustu podstatnych veci se z popisu zbozi vubec nedovim – napriklad jak je ten videorekorder hlucny.

Pokud se clovek spolehne na to, ze mu v nejakem obchode pomuzou vybrat pro nej to nevhodnejsi zbozi, tak na to dost casto doplati.

Jeden priklad z Datartu: kdyz jsem se jen tak ze zvedavosti koukal na design pocitacovych skrini, pritocil se ke me prodavac a hned mi zacal vysvetlovat, co je pro me nejlepsi, ze 1GB pameti uz je malo a ze je lepsi koupit rovnou 2GB pameti. Ze by se treba zeptal co na kompu budu vlastne delat, to ho samozrejme nezajima…

Nekteri kupujici se takto nechaji ojebavat, to je ale jejich problem a penize. Na internetu se porad jeste pohybuji spis ti, co nakupuji racionalne a nenechaji si zbozi vnutit, podle toho je dobre i navrhovat e-shopy.

12. Zdeněk | 3.6.2008, 1.47

V některých bodech souhlasím, v jiných zase ne.

Poté si v pár otázkách ujasní vaše potřeby a na základě toho vám ukáže pět variant.

To se prakticky ale děje i při dobře nastavených filtrech v „eshopu 1.0“, ne? Jak tu někdo říká, ona širší nabídka je přeci předností e-shopů. Zjistím si, jaké parametry mohu dostat, co které znamenají a pak si už vybírám konkretní produkty, které to splňují. A nemám k dispozici jeden nebo dva jako v obdchodě, ale větší množství.

Každopádně zvěřejněné obchody mají něco do sebe, marketingovému oddělení jistě platí slušné peníze :-).

13. Enti | 3.6.2008, 8.00

[10] Zasílání e-mailů o dostupnosti zboží má např. kosmas.cz, to není nic objevného (ale určitě potěší;). První e-shop má výhodu v tom, že neprodává moc druhů zboží, má výborně vyřešené odkazy z úvodní stránky (k jednomu druhu zboží se můžete dostat několika způsoby). Marketinkově zajímavé je označení zboží, které bude brzy vyprodáno.

14. Pachollini | 3.6.2008, 8.07

Tak jsem na MediaMarkt.de zkusil najít nějaký projektor pro domácí kino. Nepodařilo se mi to, možná žádné nemají.

15. Pachollini | 3.6.2008, 8.08

Tak jsem na MediaMarkt.de zkusil najít nějaký projektor pro domácí kino. Nepodařilo se mi to, možná žádné nemají.

16. Tomas | 3.6.2008, 8.54

Ono hlavne porovnejte treba Datart s americkym Bestbuy. Stejny typ obchodu, ale kvalita a vyber naprosto odlisny. Ja si myslim, ze „vyber jedineho zbozi“ muze pro zakaznika fungovat – za predpokladu, ze to zbozi je skladem. U eshopu me v posledni dobe zajima HLAVNE kdy to zbozi budu mit.

17. Messa | 3.6.2008, 9.31

Ano, všiml jsem si něčeho zvláštního. Z toho prvního e-shopu se mi zasekne prohlížeč (Firefox), z toho druhého dostávám epileptický záchvat. Tak tahle tedy e-shop 2.0 rozhodně ne :-)

Když se ale zamyslím nad sdělením tohoto blogu: co by mi asi tak (e-)shop chtěl nejvíc prodat? Buď to, z čeho má přímo největší provizi, nebo něco, co podpoří značku (brand) spřátelených výrobců, a to se moc neshoduje s tím, co opravdu chci koupit. Proto, když chci koupit něco podle svého výběru, uvítám právě tu návštěvu skladiště. Tady spíš dávám šanci nějaké web 2.0 službě zprostředkovávající přehled trhu než přímo e-shopu 2.0.

18. Radek | 3.6.2008, 9.33

Tenhle pristup by podle me fungoval, jen pokud by zakaznik nakupoval vzdy jen v jednom konkretnim e-shopu a nepoohlizel se na vice mistech. Kdyz pujdu do kamenneho obchodu, tak mam motivaci ten nakup udelat, protoze do dalsiho obchodu to je treba 15 minut. Na webu jen to proflaknute jedno kliknuti.

Spis si myslim, ze trend cim dal tim vic smeruje k tomu, ze zakaznik si vybere konkretni zbozi (treba s pomozi odborneji zamerenych serveru, recenzi na webu, …) a pak pomoci vyhledavacu zbozi rychle porovna a zvoli e-shop s nejlepsi cenou a dodacimi podminkami.

19. Anton Piták | 3.6.2008, 9.44

E-shop „2.0“ sme skúšali už pred dvoma rokmi a funguje. No nenazval by som to E-shop 2.0. v zmysle Web 2.0.

Toto riešenie má svoje špecifiká, a odôvodnene. Na trhu je už veľa zabehnutých e-shopov, prekonanie týchto shopov nejakým novým hráčom je nákladné a nemusí sa vždy vyplatiť … preto sú vhodné iné stratégie … a toto by som nazval „strategia 2.“ (druhá v poradí). Zmyslom je uplatniť sa na trhu popri iných, už zabehnutých a veľkých hráčoch. Preto takýto e-shop musí hľadať iné konkurečné výhody. Odskúšali sme práve tu popisovanú metódu … menej tovaru, ktorý by vyhovoval viacerým, vysvetlenie výhod a nevýhod, uľahčenie výberu. Podporené špecializovaným newsletterom atď. Je to použiteľné.

Celé je to postavené v podstate na odlišnosti (a kto sa neodlišuje, nech zomrie, že áno :) ). Koľko ľudí, toľko chutí, v reakciách tu píšu mnohí, že by na podobnom e-shope nenakupovali. Uniká im jedná vec … tento web asi nečítajú emotívne ladení ľudia, čo sa ťažšie rozhodujú a pod. Skôr sú tu prísne logické typy, také, čo potrebujú si všetko vybrať a odôvodniť výber sami. To je ale z väčšiny prezentovaných archetypov len jedna skupina. Takže treba na veci hľadieť širšie a hlavne testovať a pozorovať správanie ľudí okolo seba. Dobrý stratég a marketér sa bez „psychológie“ nezaobíjde.

Takže … pokiaľ sa chcete na trhu presadiť s menším e-shopom, s menšími nákladmi apod., toto je cesta, akou sa uberať. Špecializovať sa, vybrať menej tovaru, ukázať ľuďom, prečo práve ten. Podstatné bude, nemanipulovať ľudí … ľudia sú schopní zaplatiť viac, ak im zdôvodníte, že nemáte lacný tovar, lebo je napr. drahý v častých reklamáciach. Atď atď … proste študujte, cesta slepá to nie je :)

20. Martin Snížek | 3.6.2008, 10.09

Myslím si, podobně jako Anton Piták [19], že mí čtenáři jsou jen velmi malá část cílové skupiny e-shopů, a k tomu dost specifická. Všechno to, co tu popisuji, je určeno pro tu nejširší masu uživatelů – samozřejmě, že části cílovky, která dělá IT, to nejspíš nebude vyhovovat.

21. Ošklivý sup | 3.6.2008, 15.29

  1. Kazdopadne ja bych treba u http://www.mediamarkt.de/ ocenil, kdyby to nevypadalo jak kdyz si u stanku kupuju Blesk nebo Super. Nabizet konkretni predvybrany produkt je fajn, ale tady se podle mne ta uzivatelska privetevost avyzovana v perexu vytraci.
  2. „E-shop bude navržen s hlubokou znalostí zákazníků a jejich potřeb a bude do velké míry schopen nahradit dobrého prodavače.“

Zajimalo by me, kde takovy eshop2,0 sezene najednou tu informaci, ze zakaznik chce zrovna ze vsech tech televizi zrovna tyhle dve? Prijde me, ze to mohou udelat az na zaklade prave nejakeho sirsiho sortimentu, kde to otestuji. Jinak se z toho bude stavat spis takova ta verze kterou nekde popisoval John Vanhara, kde prodavaji kazdy den prave jeden vyrobek.

  1. „Spíše vám řekne, co byste si měli především uvědomit při výběru pračky a jaké hlavní kategorie lze v sortimentu rozlišit.“

To prece dobry eshop nabizi take. Kategorie rozlisuje, zbytek nabizi dobre udelane hledani a doplnujici informace. Predpoklad je asi ze zakaznik musi vedet co chce (eshop neni poradna). Pak uz si proste notebook, mobil a jine podle pozadovanych parametru najdu. Me treba z mobilmanie vypadne ze vsech mobilu podle asi 5 kriterii jen tri mobily :)) Mall je dobrym prikladem. Ma dobre hledani a u vetsiny veci se aspon snazi vysvetlit, co za vlastnost vyrobku to je a k cemu ze je dobra. A aspon nekde (vysavace) sem posledni dobou vydel navody jak a podle ceho vybirat.

22. Marekzprahy | 3.6.2008, 16.15

Ty dvě stránky vypadají jako nějaké klikací letáky do schránky. Myslím si, že toto není budoucnost eshopů, z mého pohledu jsou ty stránky nepřehledné. Navíc oceňuju na eshopu možnost vyhledávání zboží dle parametrů a srovnání položek podle parametrů, to jsou funkce, které jsem tam nenašel. Nepodceňoval bych jako někteří lidé v H1.cz služby typu Zboží.cz – co si budeme namlouvat, nakupování na internetu je hodně o ceně. Kdo potřebuje poradit, ten si zajde pokecat do kamenného obchodu nebo si najde někde nějaké „nezávislé“ recenze. Když mi nějaký eshop cpe nějaké zboží, tak první, co mi bleskne hlavou, je – „ležák, kterého se chtějí zbavit“.

Moje vize budoucnosti – co z dnešního pohledu přežije:

  • automatická aktualizace katalogu – propojení s IS dodavatelů = minimum práce
  • Zboží.cz apod.
  • důraz na rychlost dodání a snadnost platby
  • získání co nejvíce dat od zákazníků – co kupují (žebříčky nejprodávanějšího zboží), diskuse, uživatelské recenze

V souvislosti s tím bych předpokládal, že se úloha eshopů – „middlemanů“ bude snižovat, protože nebudou potřební. Výrobce sám bude moci poskytnout feedy pro Zbozi.cz apod, takže se nebude muset zase tolik starat o propagaci obchodu jako takového.

23. Martin Snížek | 3.6.2008, 16.18

Kategorie rozlisuje, zbytek nabizi dobre udelane hledani a doplnujici informace.

To ale právě normálním uživatelům často nestačí :-) Těžko se jim to používá, nevědí, kolik mají zadat kritérií atd. – zkrátka potřebují pošťouchnout ještě o kousek dále, podobně jako na tom Sheplers.com. Přál bych vám někdy vidět testování webů na uživatelích, kompletně to člověku změní názor na podobné věci.

Mall je dobrym prikladem. Ma dobre hledani a u vetsiny veci se aspon snazi vysvetlit, co za vlastnost vyrobku to je a k cemu ze je dobra.

No vidíte, a v tom je ten háček. Mall vyhovuje mně a většině mých internetových známých. Tak před půl rokem jsme ho ale testovali na běžných uživatelích a s výběrem a hledáním tam bylo problémů docela dost, samotného mě to překvapilo.

24. Ošklivý sup | 3.6.2008, 17.16

23: jenze to neni postouchnuti o kousek dale, ale o kousek zpet, kdyz jim z moznosti vyhledavani proste strcim jednu televizi a tuhle si vem, protoze podle me tahle je nejlepsi :-)

Ja s tim cely vpodstate souhlasim, jen si myslim, ze je dobre odlisit skupiny uzivatelu, na ty co premysli a ten zbytek. Ti prvni to zvladnou, ti druzi maji problemy i s prihlasenim na seznam. Tam to zjednoduseni od veci je. Jestli je to pak o tom najit reseni jak se zavdecit obema skupinam, tak se tesim na vysledek :)

25. ondrej | 3.6.2008, 18.22

[20] Všechno to, co tu popisuji, je určeno pro tu nejširší masu uživatelů

A kdo to je? Vy ty informace zřejmě máte tak se s námi podělte;) Ruku na srdce, kdo na e-shopech opravdu nakoupí? Masa, která je zvyklá nakupovat v datartu a jim by stačil výběr z pěti praček, nebo lidé, kteří mají „nějaké“ zkušenosti? Ti pak vybírají z kategorií přirozeně, neříkám, že není co zlepšovat, většina e-shopů se nepoužívá dobře, ale i ta mamka, která je tou masou, si stejně poradí od syna, který nakonec nákup v e-shopu provede.

Nevím koho pro testy vybíráte, zajímalo by mě to, nevím kdo v e-shopech opravdu nakupuje nejvíce a jeké má zkušenosti s Internetem, ale z vlastní zkušenosti ta masa se pořád bojí něco objednávat z tak nebezpečného prostředí;)

26. David Špinar | 3.6.2008, 22.35

Martine, díky za výborný článek. Jsem rád, že se můj tip na Sheplers.com tak ujal. Pro mě osobně je to prostě úplná bomba. Každopádně si ale myslím, že naprostá většina čtenářů tvého weblogu se k „eshopům 2.0“ budou stavět negativně. Proč?

  1. Jsou to geekové, kteří oproti běžné populaci přemýšlí strukturovaně a hierarchicky. Pokud nejsou produkty rozdělené do stromové struktury kategorií a navíc označkované filtrovatelnými parametry, jsou z toho nervózní.
  2. Na webu si spíše než neškálovatelné pracovní kalhoty kupují počítače a MP3 přehrávače, kde jsou parametry pochopitelně nutné.
  3. I přes veškerou snahu se nedokáží na základé tvé otázky oprostit o analytického/vě­deckého pohledu. Prostě se nedokázali vžít do nákupního rozhodování. Snaží se na základě svých premis (typicky bod 1) web ohodnotit, nikoliv se nechat „nalákat“.
  4. „E-shopy 2.0“ jsou trochu o manipulaci. Sice skryté a v zásadě pozitivní, ale je tam. A té se naši „internetoví geekové“ pochopitelně brání. Je to prostě stejné, jako když říkají, že se reklamou ovlivňovat nedají. Pochopitelně dají, ale buď o tom ani neví, nebo to prostě skrývají.

27. Nill | 4.6.2008, 2.20

David Špinar:

Myslím, že zásadní otázka zní – Kde se odehrává ono nákupní rozhodování. Skutečně v e-shopu? Není to spíš na fórech, odborných webech, či opravdových web 2.0 službách?

Nemám samozřejmě na mysli nákup trička, ale nějaké hodnotnější věci. Věřím, že při nákupu drobností může e-shop 2.0 bodovat – asi málokdo analyzuje co koupit dvouleté neteři pod stromeček a velmi rád se rozhodne impulzivně.

A kdo vlastně v e-shopech nakupuje? Pokaždé když někdo z rodiny chtěl nakoupit na internetu, chtěl ode mě poradit, nakonec jsem nakupoval spíš já. Tohle lidi obvykle dělají, nehledají odpověď sami, ale ptají se někoho z okolí, nebo po diskuzích.

To že máte data z uživatelských testování je sice hezké, ale vybíráte do něj i správný vzorek populace a ptáte se na správné otázky?

28. David Špinar | 4.6.2008, 13.46

[27] Kde se odehrává ono nákupní rozhodování? Ale to je přeci hrozně jednoduché! Podívejte se do reálného života. Záleží přece na obsahu nákupu, tj. co chci koupit! Copak když jdou ženský nakupovat hadry do nákupního centra, tak mají naprosto jasné, kterou přesně halenku si jdou koupit? Ne, vědí (možná), že chtějí halenku a procházejí obchody, až se jim něco zalíbí. A přitom na sebe nechají působit všechny „vlivy“ prostředí, reklamy, obchodníků atp.

Jistě, pokud si Vy budete chtít koupit MP3 přehrávač, velmi podobně už budete mít předem rozmyšlený přesný model. Ale je nutné si uvědomit, že naprosto relevantní jsou oba postupy.

Obrovský mýtus, který se v této diskuzi projevuje, je názor, že každý eshop je jen „logistickým skladem“, kam vložím svůj požadavek na konkrétní výrobek a eshop můj požadavek uspokojí tím, že mi ho prodá za pokud možno minimální cenu. To možná platí pro ALZA.cz, kam jdu, když chci konkrétní monitor nebo MP3 přehrávač. Ale proboha, podívejte se na to Sheplers.com. Jak si chcete tímto dopředným analytickým pohledem koupit třeba košili nebo džíny? Tady si prostě musíte vybrat až přímo v eshopu a nechat na sebe působit jejich „komunikaci“. Žádné zbožové agregátory typu Zboží.cz ani super chytrá parametrická vyhledávání a stromová architektura vám v tom nijak nepomohou.

29. Anton Piták | 5.6.2008, 18.47

[27]

„Myslím, že zásadní otázka zní – Kde se odehrává ono nákupní rozhodování. Skutečně v e-shopu? Není to spíš na fórech, odborných webech, či opravdových web 2.0 službách?“

Nill, to je presne to myslenie, o ktorom som ja i David Špinar hovorili v komentároch vyššie – podľa svojej logiky súdite všetkých. Pripomínam ešte raz, väčšina čitateľov tohto blogu je čo sa týka archetypov osobnosti len jeden typ … zjednodušene povedané „logicky typ“ … a to by som ešte povedal, že premúdrelý logický typ, ktorý na nič iné, než svoje zistenia nedá. A tieto svoje zistenia získava napr. vo fórach. Ale naznačovať, že nákupné rozhodnutie sa skôr odohráva na fórach je absolútna blbosť.

Samotné prvé rozhodnutie najčastejšie padne niekde úplne mimo internetu, na fórach sa len hľadá „potvrdenie“ rozhodnutia. Zaujímave je sledovať tieto rozhodnutia „logicky založených typov“. Väčšinou totiž majú už pred prehľadávaním fór vybraný (logicky) svoj vysnívaný tovar a je zaujímave vidieť, ako často selektívne ignorujú niektoré zlé vlastnosti a radi čítajú o tých dobrých, len aby sa potvrdil ich „logicky dôvod“ k nákupu :) Ale to už je téma mimo komentár, to je na celú knihu …

30. Nill | 5.6.2008, 22.05

David Špinar: Džíny a košile hážu do té skupiny s tričky, u kterých věřím (jak jsem ostatně psal), že může e-shop 2.0 bodovat, protože tam není moc co analyzovat.

Ale ani u tohoto typu zboží to neznamená, že si kupující musí nutně vybrat v eshopu. Živě si dokáži představit situaci, že kupující jde cíleně za konkrétním výrobkem, protože ji namlsal nějaký módní časopis a ona se kouká na internetu, za kolik by se ta sranda dala pořídit. A nebo se ty ženský projdou nákupním centrem vyhlédnou si třeba pěknou kabelku a pak nakuoupí na netu. No a nebo si vyberou v eshopu 2.0 a pak nakoupí tam, kde mají nejnižší cenu..

Ve svých příspěvcích jsem měl na mysli především ten druhý obchod s fototechnikou, kolik lidí si koupí zrcadlovku jen tak od pohledu, protože se k ní doklikali v nějakém eshopu?

Lidi co kupují techniku na internetu, jsou většinou na parametry dost vysazeni, jinak by šli do toho Datartu, kde jim tak dobře „poradí“.

Anton Piták: a co vy o tom víte? Já mám zkušenost s fotografickými fóry, kam se chodí radit lidé, co o focení a často i o technice ví kulový, tudíž žádné analytické typy. A samozřejmě, že si vyberou na základě rad z fóra, protože o tom nic neví a nechtějí se nechat napálit někde v Datartu. Zde se můžete přesvědčit: http://forum.fotografovani.cz/list.php?41

31. Martin Snížek | 6.6.2008, 17.48

Nille,

váš poslední komentář už je podivnou snůškou dojmů a manipulací s fakty, a především pořád nereagujete na ostatní diskutující, pouze stále omíláte to samé. Zkuste se podívat na věc také z jiného pohledu, prosím.

Jak třeba víte, kolik lidí si koupilo zrcadlovku, aniž by psali do nějakého fóra? Jak víte, že jich není 100× víc než těch, kteří nějaké forum navštívili? A to, že si někdo koupí zrcadlovku, protože se mu líbí, a ne na základě srovnávání milionu parametrů, považuji za úplně normální, takhle to na světě chodí. Lidi se nechovají jako roboti jen proto, že se tak chová většina informatiků.

Stále také vnímáte internet jako prostředí, kam se chodí za nejnižší cenu. To už ale dnes často neplatí a v budoucnu to podle mě bude platit ještě daleko méně. I na internetu již obchodníci poskytují podobný komfort jako v kamenných obchodech (třeba e-shopem 2.0), zákazníci ho vyhledávají a požadují, a cena je již podobná té „kamenné“. Je to normální vývoj, evoluce tohoto trhu. Na cenu samozřejmě i dále bude někdo hrát, ale budou to konkrétní firmy (jako v kamenném světě), ne celý internet.

32. Nill | 8.6.2008, 13.26

Martine,

ano fakta jsou problem, ja bohuzel zadnou statistiku ohledne nakupniho chovani uzivatelu nemam, ale doufal jsem, ze sem nejaka (alespon hruba) cisla hodite vy, kdyz se tim profesionalne zabyvate. Jinak je tato diskuse pouze o dojmech a to i z vasi strany. Drtiva vetsina diskutujich vam sem napsala jasne vyhrady k eshopum 2.0 a vy je prohlasite za statisticky nevyznamny vzorek populace, aniz byste to mel necim podlozene, to o moc serioznim pristupu nesvedci.

Na foto diskuzich se neresi parametry jako takove, ale predevsim co ty parametry znamenaji v praxi a to se v zadnem eshopu nedovite. Proto se lidi ptaji (at uz na diskuzich nebo ve svem okoli), zajimaji je predevsim realne zkusenosti nejen s fototechnikou, ale i s prodejcem. A ano, lidi nenakupuji podle nejnizsi ceny, zajima je predevsim celkova kvalita sluzeb obchodnika a pozitivni reference. Jestli ma obchodnik kvalitni web nebo ne, uz moc roli nehraje, pro ty co chodi z diskuzi jsou dulezite hlavne ty reference. Kolik kupujicich pred nakupem takhle „prozkoumava“ teren skutecne nevim, pokud to nevite ani vy, tak je cela tahle diskuze pouze o dojmech.

33. Jirka | 12.6.2008, 22.16

Chápu rozčarování mnohých obhájců „e-shopů 1.0“. Na druhou stranu ne každý chce před koupí trávit hodiny čtením recenzí a srovnáváním parametrů mnoha produktů. A třeba u oblečení moc recenzí nepotřebuji… ;-)

Takže si myslím, že tento přístup má smysl, ale ne u všech typů zboží a ne pro všechny uživatele.

34. Automatické zavlažovací sytémy na klíč | 18.6.2008, 22.57

Komentář porušoval podmínky tohoto webu, a proto byl vymazán.

35. Tomáš Pilát | 19.6.2008, 1.48

[ 34 ]

Tak poslední příspěvek tomu dal korunu :).

Pokud budu reagovat na Mrtinů článek, tak ano projekty jsou to oba hezké, ale dle mého subjektivního úsudku si myslím, že na podobné obchody ještě nedozrál čas. Řekl bych, že v dnešní době zákazníci chtějí slyšet i to, že zrovna vy máte nejširší sortiment za nejlepší ceny (slyšet i vidět ), a proto u Vás nakoupí, ale stejně tak už neví jak si z té obrovské nabídky vybrat, proto si myslím že v současnosti budou nejúspěsnější obchody, které zkombinují současný přístup a přístup, který nabízí například Sheplers.com . Do budoucna se tento přístup jistě bude měnit, jelikož se nakupování na internetu bude stávat čindál větší samozřejmostí. Martinu Snížkovi děkuji za výborný článek u kterého mne napadlo několik zajímavých věcí… .

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2018.   ISSN 1802-2103.