ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.
3.10.2005
Chybové hlášky aplikací obvykle uniknou testování použitelnosti, a mají proto často velmi špatnou úroveň. Jakých zásad se při jejich psaní držet?
Konzultační společnost v oblasti použitelnosti Expero publikovala na svém webu zajímavá doporučení pro tvorbu chybových hlášek aplikací. Vybírám nejzajímavější (a nejčastěji porušovaná) doporučení:
Expero dodává i některá doporučení k tomu, aby k chybám pokud možno vůbec nedocházelo:
1. nAS | 3.10.2005, 9.12
Třeba jako chybová hláška 404 na tomto webu? ;-)
http://www.snizekweb.cz/baf/
2. Ošklivý sup | 3.10.2005, 10.00
Hezká poznámka :-) Naštěstí to nesnižuje hodnotu tohohle článku :-)
3. David Špinar | 3.10.2005, 10.10
"U dlouhých formulářů na webu by se měla chybová hláška objevit jak nad formulářem, tak přímo u formulářových polí, která způsobila chybu."
Proč musí být NAD formulářem a ne pod ním? Resp. někde v okolí odesílacího tlačítka? Při reloadu stránky je to možná OK, ale pokud se chybové hlášky vypisují pomocí Javascriptu a práce s DOMem, pak by byly asi lepší u submitu. Zvlášť tehdy, pokud je formulář dlouhý.
4. Jan Menšík | 3.10.2005, 10.35
V pripade validace formulare primo na strance pomoci JavaScriptu je samozrejme lepsi informaci o chybe zobrazit u odesilaciho tlacitka.
Jeste bych doporucil kazdou chybu udelat formou linku na odpovidajici prvek formulare, uzivatel jej nebude muset dlouze hledat.
Otazka je co delat s polem pro zadani hesla. Nechat jej prdvyplnene je bezpecnostni riziko, ale uzivatele na nej casto pri oprave formulare zapomenou, takze je ceka jeste jeden reload (bez vyuziti JS validace).
5. Čeněk | 3.10.2005, 10.41
Nedá mi to se s vámi podělit o hlášku, kterou jsem obdržel při pokusu o přihlášení se do zabezpečené části jednoho webu:
"Tak takhle to asi nepůjde!"
Chybí tam jedna důležitá položka: pokud je chyba na straně serveru, měla by tam být také omluva, že za chybu nemůže uživatel.
ad "nesmí být strohá a musí být srozumitelná." -- nevím co se přesně myslí pod pojmem strohá, ale upozornění by mělo být především krátké a srozumitelné. Pokud bude vysvětlující text přes půl stránky (např. u chybové stránky), nikdo to nebude číst.
také jedna veselá chybová stránka: http://www.visaci.cz/baf
7. Martin Snížek | 3.10.2005, 15.56
[1] To je dobrá poznámka :-) 404ku mám v to-do listu :-)
[3] To se rozumí, že myslím při reloadu stránky. Při použití JS se obvykle používá varovné okýnko a focus prvku, který je špatně vyplněn.
[6] To mě pobavilo :-)
8. Jan Brašna | 3.10.2005, 16.13
O tomto a dalších podobných věcech píší kluci z 37signals - Defensive Design for the Web - http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/073571410X/
9. Jan Brašna | 3.10.2005, 16.17
Mimochodem kalendář je dobrá věc, ale co v nepřítomnosti JS? Textové pole s formátem, nebo kolekci selectboxů?
10. Martin Snížek | 3.10.2005, 19.07
[9] Mně nejvíc vyhovují tři textová pole -- den, měsíc, rok. Jenom se píše a přepíná Tabem. Ale z hlediska nejnižší chybovosti se mi jeví jako nejlepší tři select boxy.
Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.
© Martin Snížek 2005-2023. ISSN 1802-2103.