O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

3 nejzlobivější chyby v použitelnosti českých webů

26.10.2009

Po letošním porotcování v soutěži WebTop 100 jsem se rozhodl, že se s vámi podělím i o nejčastější chyby v použitelnosti, se kterými se setkávám opakovaně již několik let.

O chybách, o kterých budu v tomto článku psát, se již většinou někde psalo. Stále se je však nedaří vymýtit a i v diskusích s klienty se setkávám s tím, jak hluboce jsou zakořeněné. Pojďme se na ně podívat:

Dynamická menu

O jejich „nebezpečnosti“ jsem už jednou psal i já. Kromě toho, že s jejich pomocí přehltí nerozhodný informační architekt nebohého návštěvníka desítkami možností najednou, často se velmi nesnadno ovládají. Hlavně, pokud jsou víceúrovňová, tak člověk často vyjede kurzorem omylem z menu, a musí vše otevírat zase od začátku.

Dynamická menu jsou také spolu s Flashem nejčastější příčinou, proč se nedá web používat na iPhonu – protože u mobilu není možné hýbat kurzorem myši.

Odkaz na úvodní stránku

Při každém uživatelském testování zjistíte, že dostat se na úvodní stránku kliknutím na logo umí jen asi třetina uživatelů. Proto je vždy potřeba mít v hlavním menu webu odkaz „Úvod“, „Hlavní stránka“ nebo třeba „Titulní stránka“ (hlavně ne „Home“, to Češi také neznají).

Novinky na každé stránce

Postranní sloupce mnoha webů bych přirovnal ke starým zatuchlým regálům ve sklepě – někdo tam kdysi něco dal, a ani nevěděl proč, prostě tam bylo volné místo. Často na tom místě skončily novinky, které firma na svém webu publikuje.

Ty jsou ale relevantní pouze na úvodní stránce či ve vyhrazené sekci, rozhodně návštěvníkovi nijak nepomohou na ostatních stránkách. Na každé stránce se spíše snažte dát do postranního sloupce doplnění k hlavnímu obsahu stránky, související informace či něco, co návštěvníka může přesvědčit.

Přečtěte si také můj článek 3 nejčastější prodejní chyby na webu v roce 2009 na blogu Optimics.

25 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Adam | 26.10.2009, 16.48

Martine, podle mě se znalost klikacího loga již hodně rozšířila. Úkol „přejděte na úvodní stránku webu“ zadávám v podstatě při každém testování, a mohu říct, že za poslední dva roky jsem neviděl uživatele, který by klikací logo neznal.

Tím neříkám, že odkaz v hlavní navigaci nemá být. Ale tvrzení o třetině uživatelů z mé zkušenosti neplatí.

Víceúrovňová rozbalovací menu jsou zlo, to je bez diskuse.

2. Petr Brádler | 26.10.2009, 17.05

A jaké je doporučení u používání textového odkazu „Úvod“ nebo grafické ikony (domeček)?

3. Martin Snížek | 26.10.2009, 17.14

[1] Díky za doplnění, jiná zkušenost se taky hodí. Stále mi ale přijde, že nedat úvod do navigace je z pohledu použitelnosti riskantní :-)

[2] Domeček mi pro toto přijde jako špatná metafora, ze stejných důvodů jako to „Home“.

4. Adam | 26.10.2009, 17.57

Mně se moc líbí, jak mají odkaz na úvod vyřešen na Bleskově.cz (např. tady).

5. Martin Kopta | 26.10.2009, 18.28

[4] Adame, tak to jsem zrovna přehlíd a všiml si toho až teď, když mě na to upozorňuješ. :-) Bannerová slepota.

Líbí se mi, když logo na :hover třeba doplní ikona domečku nebo bublina. Ovšem na textovém odkazu bych i v tomhle případě trval (:hover nad logem přecijen není výchozí stav).

[2] Martine, domeček ti přijde jako špatná metafora kvůli zmatení, jestli jde o startpage, homepage uživatele nebo úvodní stránku? Mně jako vizuální metafora nepřijde špatná — záleží na konkrétním kontextu.

Jinak nerozumím pojmu „dynamické menu“. Pochopil jsem, že to bude asi to, čemu říkám „rozbalovací menu“. Dynamické menu bych chápal jako něco, co se dynamicky proměňuje podle toho, kde se člověk právě nachází. Rozbalovací menu ale je do velké míry statické.

S rozbalovacím menu jako takovým, myslím, není problém, pokud se chová jako rozbalovací nabídky v nástrojové liště oken aplikací Windows nebo v liště OSX, Gnome atp. To znamená, že se aktivují klepnutím a mizí po klepnutí mimo ně nebo po uplynutí poměrně dlouhého intervalu.

Jinak je samozřejmě taky nemám moc rád, protože obvykle bývají vodorovná (špatná horizontální škálovatelnost), víceúrovňová (náročné pro ovládání), nekonzistentní (proč se položka „Kontakt“ nerozbaluje?), nepřehledná a často i nelogická.

6. Jiří Bureš | 26.10.2009, 18.43

[5] Dynamické menu chápu stejně jako Martin. To co píšeš ty, je IMHO kontextové menu (obsah menu se mění podle kontextu – obsahu stránky).

7. Sed | 26.10.2009, 19.02

[1] [3] [4] jen tak teoreticky (nemám zkušenost s tímto) z pohledu, že v případě čtečky by při kliku na „skočit na menu“ na stránce v menu úvodní stránka chybět neměla… nebo se pletu?

8. Jan Štráfelda | 26.10.2009, 19.12

Ahoj, s článkem příliš nesouhlasím, ale při psaní komentáře se mi text postupně natahoval a tak jsem ho raději přepracoval do samostatného článku.

9. Martin Snížek | 26.10.2009, 20.22

K tomu odkazu na úvodní stránku vám všem souhrně řeknu: je sice hezké ušetřit místo v menu, ale všechny ty hovery a kreslení domečků u loga podle mě většina uživatelů přehlédne, když bude úvodní stránku hledat (to samé platí o drobečkové navigaci, kterou na webu stále skoro nikdo neregistruje a hlavně nechápe správně). Je to smutné, ale tady se je třeba přizpůsobit, jinak výsledek prostě nebude snadno použitelný. Osobně mám poslední dobou čím dál tím radši něco, co bych nazval „pragmatická jednoduchost“, a toto řešení mi do ní přesně zapadá.

Ad Martin Kopta: Máš pravdu, „rozbalovací menu“ mi taky zní líp. Myslíme ale oba to samé.

Ad Jan Štráfelda: Samostatný článek vítám, argumenty chápu, ale nesouhlasím s nimi :-) Dynamické menu je opravdu složité na používání a je velký rozdíl mezi ním a prvkem, kterému Nielsen říká mega drop down. Nezapomínejme, že většina uživatelů použije typický web jednou za čas a pak už třeba nikdy, stálých uživatelů je spíš menšina.

To, že každé pravidlo se musí posuzovat v kontextu situace, platí vždy – tím se dá zpochybnit v podstatě každá zobecněná zkušenost.

10. Mirek | 26.10.2009, 22.26

Zdravím pánové, jsem zaregistroval že se tady probírá vhodnost různých druhů menu, já jsem v nové verzi našich stránek EnviWeb.cz vytvořil takové dvouúrovňové menu v pravé části nahoře, chtěl bych znát Váš názor na tento způsob provedení, jeho ovládání a případnou kritiku. Nikde jsem ho zatím jinde neviděl a přislo mě to po několika experimentech jako nejlepší varianta k tomu, co od tohoto menu očekáváme…

11. Jan Šromek | 26.10.2009, 23.10

souhlas

odkaz na uvodni stranku – stejne zkusenosti z uziv. testu – na logo neklika kazdy, takze do hlavni navigace „uvod“

dynamické menu – pouze pokud to skutečně usnadní rychlost práce a pouze po kliknutí (ne na :hover) a pouze pokud je polozek voleb mensi nez 7–8 a vždy musí existovat stránka s rozcestníkem

12. Radek | 27.10.2009, 6.12

100%-ní souhlas s Martinem – odkaz na titulní stránku v textové podobě se rovná eliminaci ztráty mnohdy i 20% uživatelů kteří jsou na stromovou strukturu navyklí.

13. Roman Appeltauer | 27.10.2009, 9.16

[1] Adame, možná byste se měl zamyslet, jestli dobře volíte vzorek uživatelů na testování, když vám všichni klikají na logo ;-).

[8] Honzo, ve vašem článku jsem se dokonce zasmál u argumentu: „Platí-li, že většina uživatelů se zvládne zorientovat jen ve výčtu 5–7 položek, je škoda jednu z nich věnovat odkazu na úvodní stránku, který nic neprodává a jen rozptyluje pozornost.“ Tahle logika je úžasná. To byste mohl říci totéž o všech odkazech, které v menu jsou. A pokud odkaz „úvod“ vede na úvodní stránku, která – dle vašich slov – nic neprodá, tak je špatně ta úvodní stránka, a pak je fakt, že bych na ni raději neodkazoval ani tím logem ;-).

Každopádně, žádnou radu nemůžete brát demagogicky. Přesto je VŽDY lepší počítat s návrhem webu bez dynamických menu a použít ho až v případě, že se naopak z důvodu lepší použitelnosti dojde k závěru, že tady a teď to smysl má. Martin na to evidentně naráží obráceně a to v žádném případě není dobře. Ani v souvislostech. :-)

Když už je řeč o procentech, tak třeba Facebook má hned vedle sebe 2 odkazy na úvod (logo a home) a měří, na který z nich se kliká víc ;-). A to je zrovna příklad webu, na kterém by si uživatelé jinou cestu na úvod časem našli a zvykli si ji používat.

14. Jan Štráfelda | 27.10.2009, 10.20

[9] Martine, chápu, že se v tom asi nepotkáváme :-) Už jsme to spolu kdysi řešili v komentářích pod tímto článkem.

To opakování návštěv myslím závisí na typu webu, produktech a informacích. Domnívám se, že platí, že čím dražší produkt web nabízí, tím více návštěv je potřeba, aby se návštěvník rozhodl ke koupi. Na mnoha webech také funguje weblog či jiný způsob, jak ukazovat své know-how, ten pak uživatelé také navštěvují opakovaně. A čistě informační či komunitní weby jsou pak úplně jiná kategorie.

[12] Romane, však netvrdím, že uživatele by web neměl vést na úvodní stránku, pouze že je škoda na to plýtvat prostorem v hlavním menu (a je lepší to řešit jinými cestami). Resp. jak píšu, u malých webů to není problém, u větších je to ale plýtvání pozorností návštěvníka.

Možná vnímám úvodní stánku nesprávně, prosím opravte mě. Chápu ji jako rozcestník na nedůležitější obsah webu (tzn. že sice vyzývá k akci, ale sama pro prodej nestačí). Sleduji-li postup návštěvníka konverzním trychtýřem, úvodní stránka bude zřejmě někde na začátku, kdežto do menu by podle mého názoru měly přijít stránky, které jsou v trychtýři níže (info o produktech, ceníky…). Tak jsem myslel to „neprodává“, samozřejmě je však úvodní stránka důležitá v prvních krocích k prodeji.

15. Lix | 27.10.2009, 11.09

Ahoj. Já mám jen jeden dotaz k tomu rozbalovacímu menu. Asi se se mnou nebude nikdo hádat, když řeknu, že každá stránka by měla mít ve struktuře své logické a fyzické umístění (musí existovat).

Pak tedy moc nechápu, jak udělat drop down menu rozbalovací až po kliknutí. Vždyť po kliknutí se musí objevit stránka (nejčastěji rozcestníková) s obsahem a ne jen rozbalit další úroveň menu.

16. Adam | 27.10.2009, 11.30

[13] Díky za starost, Romane. Nebojte, zveme si dostatek starších/nezku­šených uživatelů. Pokud není v menu „Úvod“, opravdu nikdo nemá problém využít logo. Ano, samotného mě to překvapuje, ale jak jsem nakoupil, tak prodávám :)

17. Martin Kopta | 27.10.2009, 13.50

[6] Jirko, [9] Martine, vůbec jsem se nechtěl patlat v tom, jestli je to „dynamické“ nebo „rozbalovací“ menu. :-) Spíš mě to zaujalo. Pojem „rozbalovací“ mi připadá jednoznačnější než „dynamické“.

Dovedu si představit více různých dynamických menu, než jen rozbalování. Například změnu menu podle toho, které položky člověk častěji v navigaci volí; změnu položek menu podle složení přátel uživatele; změnu položek menu podle denní doby; změnu položek menu podle historie uživatele na webu; změnu podle geografické lokace uživatele.

[9] Možná to nebylo patrné, určitě trvám na textovém odkazu na úvodní stránku. Ovšem netrval bych na jeho umístění v hlavní navigaci. Klidně si takový odkaz dovedu představit jako velmi funkční/použitelný třeba ve zvykové navigaci — záleží na provedení.

[15] Lixi, psal jsem, že „S rozbalovacím menu […] není problém, pokud se chová jako rozbalovací nabídky v nástrojové liště“, tím ale nezavrhuji rozbalení na :hover, jen říkám, že se tak lze vyhnout potížím s použitelností.

Dovolím si ovšem zpochybnit představu, že každá položka seznamu musí být odkazem. U položek menu, které se rozbalí na :hover, by to asi jinak být nemělo, ale právě u menu, které se rozbalí po klepnutí, se nám otevírá spousta možností, jak logicky setřídit obsah webu, aniž bychom byli nuceni ke tvorbě zbytečných stránek, které jen suplují navigaci.

Zkuste o menu, které se rozbalí až po klepnutí, uvažovat jako o značce HTML optgroup nejo jako o ribbonu a o rozbalených položkách jako o paletkách. Ostatně právě k tomuhle pojetí je blízko i Jakob Nielsen, na kterého odkazuje [8] Jan Štráfelda ze svého ohlasového článku.

[10] Mirku, pokud vám zvolený způsob „po několika experimentech jako nejlepší varianta k tomu, co od tohoto menu očekáváte“, pak je to nejspíš vpořádku. Ostatně my nevíme, co očekáváte ani jak probíhaly a dopadly další experimenty. ;-) Enviweb je přehlcený a stísněný. Rozhodně snahu o zlepšení použitelnosti svého webu nevzdávejte. Ve vašem případě bych začal tím, že porovnáte svá očekávání s představami uživatelů na focus groups.

18. Martin Kopta | 27.10.2009, 13.53

Koukám, že bych měl psát kratší komentáře, abych se nevyčerpal a nevynechával slova. :-D

19. Carl114 | 27.10.2009, 13.58

Díky za článek. Připomenul mi zas pár zásad, kterých se má člověk držet. Jen ten poslední bod – s tím musím něco udělat. Moje menu je všude stejné a napadá mně, že bych s tím měl něco dělat. Nedokážu si ovšem představit jak bych naprogramoval to, že když někdo čte jeden článek tak sek němu v menu ukážou další podobné.

20. Roman Appeltauer | 27.10.2009, 13.59

[14] ([16]) No, viděl jsem poměrně hodně velký web, kde měli autoři dokonce problém vymyslet, co by vlastně ta úvodní stránka byla. A textový odkaz na ni byl (a je) umístěný tak mimo, že je (podle statistik) úplně zbytečný. Lidi stejně MUSÍ klikat na logo. Fakt, že to tak uživatel nakonec udělá, mi nepřipadá použitelný, ale funkční.

21. Jakub Goldmann | 27.10.2009, 15.00

Souhlasím s tím, že se na logo jako odkaz na homepage nedá spoléhat stoprocentně. Ale kdyby to odkaz nebyl, je to hrubá chyba. Zejména na mobilních stránkách je to pro navigaci potřeba. (viz mobilní verzi portálu Novinky http://m.novinky.cz/)

Vysouvací menu bych nepoužíval, protože je pro mnoho uživatelů obtížné na ovládání. Hůře vidí, nebo se jim třese ruka, mají špatnou myš apod. A na mobilech je to opět k ničemu.

22. Jan Brašna | 28.10.2009, 21.11

Martine, zrovna na iPhonu se rozbalovací menu ovládají poměrně jednoduše, kdy hover je simulovaný kliknutím. Na webech, kde znáš strukturu, se naopak dá mobilně dostat na cílovou stránku přímo, bez dalších reloadů. Používám to často.

23. Martin Snížek | 29.10.2009, 9.12

[22] Mně to takhle teda nikde nefunguje.

24. emil | 4.11.2009, 21.55

Díky za užitečný článek.

25. Daniel Nytra | 23.11.2009, 20.56

Podle mě by tam měla přijít ještě chyba: nemyslíme na notebooky a rádi scrollujeme…tzn. omezené možnosti výšky u notebooků, kterých je čím dál víc (nehledě na používání nástrojových lišt) versus graficky nepochopitelné hlavičky s téměř nulovou použitelností.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2023.   ISSN 1802-2103.