O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Postřehy z uživatelského testování

9.5.2006

Nová okna nemusí vždycky zhoršovat použitelnost webu, klikání na logo se stává častější: To jsou některé mé postřehy z uživatelského testování, které jsme prováděli v H1.cz.

Minulý týden jsme v H1.cz dělali uživatelské testování pro jednoho z našich klientů. Kromě mnoha konkrétních zjištění jsem si při něm všiml několika obecnějších věcí z webdesignu, které by vás mohly zajímat.

Nová okna nejsou až tak špatná

Uživatelé dokáží pracovat s více okny prohlížece – přepínat mezi nimi, maximalizovat je i zavírat je. Problém nastává, když je nové okno tak velké, že si uživatel nevšimne, že vůbec bylo nějaké okno otevřeno – pracuje potom s novým oknem jako se starým. Nové okno však nezdědí historii okna, které ho otevřelo, a nedá se v něm proto vrátit na předchozí stránku použitím tlačítka Zpět v prohlížeči.

Když uživatel zjistí, že tlačítko Zpět nefunguje, zkusí se vrátit jinak – obvykle prostřednictvím navigace webu, což ale není příliš efektivní. V mnoha případech by pravděpodobně uživatel stránku zcela opustil.

Paradoxní je, že weby, které otevírají externí odkazy do nových oken, škodí nejvíc samy sobě – uživatelé jsou schopni se po kliknutí na odkaz vrátit, avšak jen v tom případě, že mají k dispozici tlačítko Zpět (což u nových oken nemají).

Trochu problém je, že nejrozšířenější prohlížeč Internet Explorer otevírá nová okna v různých velikostech (nevím, v závislosti na čem se o jejich velikosti rozhoduje). Ostatní prohlížeče otevírají nová okna maximalizovaná. Proto je možná nejlepším řešením z hlediska použitelnosti otevírat nová okna s přesně danými rozměry, které budou dostatečně malé na to, aby uživatel zaregistroval, že se otevřelo nové okno, a neztotožnil si nové okno se stávajícím oknem. (Ano, musí se to udělat javascriptem, a ano, měli byste počítat i se situací, kdy je vypnutý.)

Chyba s kešováním a formuláři

Představte si web s komplexním vyhledáváním podle parametrů (např. internetový obchod s ledničkami) a uvažujte následující situaci:

  1. Uživatel zadá vyhledávací kritéria a dostane se na stránku s výsledky vyhledávání A.
  2. Výsledky A budou příliš obecné, proto uživatel na té samé stránce (vyhledávací formulář se nachází hned u výsledků) přidá kritéria (např. nastaví cenovou hranici), klikne na tlačítko a dostane se na stránku s výsledky vyhledávání B.
  3. Výsledků B bude příliš málo, proto uživatel stiskne tlačítko Zpět a vrátí se na stránku A.

A teď zápletka – v případě, že stránku A nahraje nyní prohlížeč z keše, ponechá polím ve vyhledávacím formuláři hodnoty ze stránky B! Pokud je formulář komplexní, pravděpodobně si toho uživatel nevšimne (bude předpokládat, že formulář je nastavený podle výsledků na stránce A) – a v poklidu zadá další kritéria (např. konkrétní značku ledniček). Po stisknutí tlačítka se však bude hledat podle kritérií stránky B a nových kritérií (tedy ledničky určité značky a zároveň v určitém cenovém rozmezí), což v uživateli značně podlomí důvěru ve vyhledávání a tím v celý web.

Bylo pro mě překvapující, že se tímto způsobem chová jak Internet Explorer, tak i Firefox. Možnosti obrany proti této situaci jsou dvě:

  • Striktně zakazovat kešování stránek s výsledky vyhledávání.
  • Umístit vyhledávací formulář na samostatnou stránku a na stránce s výsledky tento formulář pouze odkazovat.

Klikací loga jsou již známější

Těžko z jednoho testování činit statisticky směrodatné závěry, faktem ale je, že v našem testování se uživatelé přemísťovali na úvodní stránku kliknutím na logo webu. Vypadá to, že už i v ČR je toto chování uživatelům více vlastní.

Chápání webových formulářů uživateli

O chápání webových formulářů uživateli už jsem chtěl napsat mnohokrát, až toto testování mě však donutilo.

Uživatelé očekávají, že se formuláře na webu budou chovat stejně jako v klasických desktopových aplikacích. Projevuje se to tak, že někdy uživatelé vyplní formulář, ale neodešlou ho – přejdou pomocí odkazu na jinou stránku. Přitom ale očekávají, že se web podle tohoto formuláře bude chovat (typicky se to týká filtrování zboží či obsahu v katalogu) a že při návratu na stránku s formulářem budou všechny hodnoty vyplněny stejně, jako je už předtím zadali.

Např. Blogger řeší tuto situaci ve svém administračním rozhraní upozorněním uživatele:

Snímek obrazovky z administrace Bloggeru

Toto řešení určitě pomůže zachránit celou řadu vyplněných formulářů, ale myslím, že je potřeba jenom ve specifických případech, kdy podobné chyby uživatelů skutečně hrozí (typicky ve webových aplikacích a ve vyhledávacích formulářích kombinovaných s odkazy).

21 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Marty | 9.5.2006, 9.14

> Klikací loga jsou již známější
Čili je dobré mít kvalitní, menší a snadno zapamatovatelné logo. Je fajn že návštěvníci už neberou grafiku jen jako okrajovou věc a trochu s ní pracují.

Ta finta s formuláři (blogger) je velmi zajímavá, ale opravdu se mi nezdá, že by uživatelé něco podobného dělali (zatím jsem se s tím nesetkal).

2. dgx | 9.5.2006, 10.19

>> ...Projevuje se to tak, že někdy uživatelé vyplní formulář, ale neodešlou ho – přejdou pomocí odkazu na jinou stránku.

Na druhou stranu se setkávám s opačným uvažováním, kdy uživatel předpokládá, že kliknutím na odkaz formulář opouští a považuje to za určitou formu "resetu". Prostě už nemá dále zájem s formulářem pracovat tak někam klikne.

Takže pak si vyberte...

3. Jakub Vrána | 9.5.2006, 10.24

Internet Explorer novým oknům dává velikost podle rozměrů posledního zavřeného okna (v nemaximalizovaném stavu).

4. Yuhů | 9.5.2006, 10.34

Tohoto problému s formuláři jsem si nikdy nevšimnul. Docela mě to překvapuje, ale potvrzuju, že to vidím a může to být problém.

Nejsem si jistý, zda by u výsledků vyhledávání pomohlo zakázání kešování, nehledě k tomu, že v některých případech kešování nelze zabránit.

Zajímavé, že Google to nějak řeší, protože na něm se tento problém neprojevuje. Možná by stačilo prozkoumat, proč na Google tenhle problém není. Rozhodně to není kešováním, alespoň já v hlavičkách nic zásadního nevidím.

5. Michal Illich | 9.5.2006, 10.47

Kešování nezakazujte - chování prohlížečů je v tomhle správné - přece se vrátím na stránku do takového stavu, v kterém jsem jej opustil. Přesně tak to chci, naopak mě vytáčí weby, které všelijak zapomínají.

Chápu důvod, proč vypnout kešování doporučuješ, ale přijde mi, že způsobí daleko víc zmatků než užitku. Třeba už jen tím, že se web řídící se tvojí radou bude chovat úplně jinak než většina ostatních.

6. Oswald | 9.5.2006, 11.17

"Projevuje se to tak, že někdy uživatelé vyplní formulář, ale neodešlou ho – přejdou pomocí odkazu na jinou stránku."

Opera hodnoty ve formulářích ponechává a dost se divím, že ostatní prohlížeče to tak nedělají. Asi si na to napíšu univerzální JS, který by to bude ukládat do cookie, protože tohle opravdu nepříjemné.

7. Marek Prokop | 9.5.2006, 11.42

Dušane a hlavně Michale, oba zřejmě předpokládáte jednoduchý formulář s jediným vstupem, který je typický pro fulltextové vyhledavače. My jsme ale s Martinem testovali stránky obsahující vyhledávací formulář se skoro 10 poli a u něj se to projevovalo přesně tak, jak Martin píše. Navíc byl ten formulář jediným místem na stránce, kde byla zobrazena aktuální výběrová kritéria -- až na to, že po návrtu tlačítkem zpět už nebyla aktuální.

K Martinovu postřehu o nových oknech bych ještě doplnil, že téměř všichni uživatelé si všechna nová okna, která se otavřela menší, maximalizovali. Někteří z nich pak zapomněli, že jsou v novém okně a po deseti minutách skončili s pěti či dokonce více otevřenými okny, o kterých možná neměli ani tušení. Obecně je ale pravda, že uživatelé již zřejmě umějí s okny pracovat lépet než dříve.

8. Hellish | 9.5.2006, 11.58

Ono by se asi nemělo paušalizovat a říkat, že "Uživatelé dokáží pracovat s více okny prohlížece". Chybí totiž ta nejdůležitější informace: cílová skupina. Bez této informace budu zase já podle výsledků mých testování tvrdit: "Uživatelé NEDOKÁŽÍ pracovat s více okny prohlížeče." A budeme mít oba pravdu :o)

Já jsem skutečně během testování narazil spíše na to, že vyskakovací okna uživatele matou. Ale i kdyby 95% uživatelů nemělo problém s vyskakovacímy okny, tak jakou výhodu to vyskakování má?

9. Leo | 9.5.2006, 12.04

Kesovani (mluvime o http) by na to, co uvidim po zmacknuti tlacitka Zpet, nemelo mit vubec vliv. Chovani Opery je spravne, ukazuje stranku tak jak vypadala (vcetne hodnot v JS). IE a FF to delaji spatne. Jinak jsem ovsem ten problem s formulari nepochopil, nejaka testovaci stranecka by nebyla? Leo

10. Leo | 9.5.2006, 12.10

Jeste dodatek - prohlizece si obcas pamatuji obsah formularovych policek i kdyz si samotnou stranku natahnou ze serveru - html se zmeni treba na novou verzi, ale obsah formularu zustava. Pomaha az tvrde obnoveni (CTRL+F5). Leo

11. Bohumír Bednařík (BoboCop) | 9.5.2006, 12.44

Pokud jde o tu velikost nově otevíraných oken, tak se IMHO všechny prohlížeče chovají podobně, tedy otevírají nová okna do takové velikosti, jaká byla velikost naposledy otevřeného nemaximalizovaného okna. Pokud je aktuální okno maximalizované, otevře se nově otevírané okno taky maximalizované (toto Explorer nedodržuje).

12. Leo | 9.5.2006, 13.13

U tech formularu jsem nepochopil hlavne to, jestli jsou A a B stranky na ruzne URL nebo na stejne. Pokud na ruzne, nechapu sice jak se muzou prenaset obsahy formularu bez nejakych udelatek typu .NET, ale melo by stacit dat tem formularovym polickam jinou hodnotu atributu name. Leo

13. Jan Tichý | 9.5.2006, 13.15

[5], [7] Historie prohlížeče a cachování jsou ale dvě zcela různé věci. Prohlížeče se po kliknutí na tlačítko Zpět musí vždy vrátit přesně do stejného stavu, ve kterém byla stránka opuštěna. A to bez jakéhokoliv ohledu na to, jestli je cachování povoleno nebo zakázáno. To, že se tak většina dnešních prohlížečů nechová, je věc druhá.

14. Leo | 9.5.2006, 13.34

[7]

"Obecně je ale pravda, že uživatelé již zřejmě umějí s okny pracovat lépet než dříve."

Mozna ma na to vliv i chovani Wordu / ted se kazdy dokument otevira do samostatneho okna, driv to bylo v jednom, takze se to naucili ovladat. Leo

15. Zdenda | 13.5.2006, 10.02

Ad "Chyba s kešováním a formuláři" - Mě se zdá, že vše je naprosto v pořádku >> moje úvaha:

1. - vyplněno A >> uživatel odešle
2. - po postbacku výsledky hledání, A vyplněno >> uživatel doplní B, odešle (stav před postbackem je tedy A i B vyplněno!!!)
3. - uživatel vidí výsledky hledání a chce se dostat do bodu 1, musí tedy jít zpět dvakrát.

Takhle to vidím já, ale možná mám zvrácený pohled na věc:-)

16. Leo | 13.5.2006, 11.21

Po jakym postbacku? Neslo by to cely rozebrat v terminech, kterym rozumim i ja (jako je HTTP, HTML, atd.) Leo

17. dusoft | 13.5.2006, 15.26

:: Zajímavé, že Google to nějak řeší, protože na
:: něm se tento problém neprojevuje. Možná by
:: stačilo prozkoumat, proč na Google tenhle
:: problém není. Rozhodně to není kešováním,
:: alespoň já v hlavičkách nic zásadního nevidím.

Google problem vobec niejak neriesi a ani ho podla mna nema moznost riesit. Ked si zadas trikrat po sebe rozdielne slovo do vyhladavac a odosielas ho a potom stlacis Back, tak dostanes vo formulari posledne napisane slovo.

Jedna moznost je pouzit HTTPS, kde je myslim cacheovanie formulaov zrusene. To ale neriesi problem, ze formular ostava prazdny.

18. Acci | 13.5.2006, 22.20

Oswald: Minimálně Firefox to podporuje také.

19. rony | 15.5.2006, 0.04

To ti kto toto nakukal: "Ostatní prohlížeče otevírají nová okna maximalizovaná."? To je nezmysel. Mozno si chcel povedat, ze otvaraju okna tej istej velkosti ako povodne okno (pokial pan javascript nepovie inak).

20. Ondra Marek | 15.5.2006, 12.10

[7] - "K Martinovu postřehu o nových oknech bych ještě doplnil, že téměř všichni uživatelé si všechna nová okna, která se otavřela menší, maximalizovali" - velikost oteviraneho okna se da natvrdo nastavit pres JS, rovnez tak se daji i povolit / zakazat posuvniky

21. Martin | 9.6.2006, 15.24

yellow fade... pardon, musím to vidět

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.