O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Tagy už nacházejí komerční využití

30.11.2005

Tagy (štítky), jednoduchá slova k označování obsahu uživateli, se z komunitních webů pomalu přesouvají do komerční praxe – během listopadu je zavedl internetový obchod Amazon. Budou je ale uživatelé dostatečně využívat? Nebudou tagy zneužívány spammery? A hlavně, bude to fungovat bez přičinění informačního architekta?

Co jsou tagy

Tagy jsou jednoduchá slova, kterými mohou uživatelé popisovat určitý webový obsah. Proslavily se především na webech Del.icio.us a Flickr. Na Flickr si např. uživatelé mohou uložit své fotky a každou z nich označit tagy, třeba egypt, moře, koupání, pláž. Fotky jsou potom zpřístupněny ostatním lidem, kteří si mohou prohlížet např. všechny fotky s tagem pláž (kde jsou jak fotky egyptské pláže, tak třeba i fotky pláže z Tuniska z loňské dovolené).

Tagy jsou krásné v tom, že nám umožňují z hromady obsahu vybrat vždy tu část, kterou potřebujeme – umožňují nám dívat se na jedna data z různých pohledů. Jedná se vlastně o facetovou klasifikaci vytvářenou uživateli. V češtině lze použít pro tagy výraz štítky, ale původní anglický termín se mi zdá vhodnější.

Tagy využívá už i Amazon

Využití tagů na Amazonu
Využití tagů na Amazonu

V souvislosti s obrovskou popularitou tagů a celým povykem kolem Webu 2.0 (do kterého jsou tagy zařazovány) se někdy zapomíná na to, jak lze vlastně tagy využít na normálním webu. Weby, které tagy proslavily, byly až doposud velmi specifické a závislé na určité uživatelské komunitě. Jak ale zapojit tagy na firemním webu, v internetovém obchodě nebo na zpravodajském serveru?

Odpověď na tuto otázku dává internetový obchod Amazon, který umožňuje od listopadu uživatelům označovat nabízené zboží pomocí tagů, další uživatelé potom mohou tyto tagy využívat k navigaci. Zatím se zde ale podle mého názoru tagy teprve testují, čeká se „co to udělá“.

Vzhledem k tomu, jak jsou tagy na Amazonu krátce, se v současnosti jedná hlavně o další úroveň interaktivity, která uživatele obecně na webu přitahuje. Je otázkou, jestli se z nich může vyvinout kvalitní navigační mechanismus. Vidím zde následující problémy:

  • Budou uživatelé označovat zboží v dostatečné míře, aby byly tagy využitelné pro navigaci?
  • Nebudou tagy zneužívány spammery (podvodníky)?
  • Budou tagy použitelné i bez zasahování do jejich struktury „zvrchu“? Problémy vidím hlavně v tom, že tagy nemají nijak vyřešená synonyma a hierarchické a příbuzenské vztahy – utřídit tagy tímto způsobem ale může jenom osoba s patřičnou kvalifikací.

Každopádně, úspěch či neúspěch Amazonu bude určitě velkým impulzem pro nasazení či zamítnutí tagů na firemních, obsahových a prodejních webech.

A co s tagy dál?

Tagy jsou pravděpodobně nejjednoduším způsobem, jak umožnit obyčejným lidem kategorizovat obsah. Ve škole jsou sice většinou informace zatřiďovány do hierarchií, takže je nám tato metoda nejpřirozenější, ale vytvořit a udržovat vlastní hierarchii (např. v souborech na disku) tak, aby se v ní dalo vyznat, je pro mnoho lidí nepřekonatelný oříšek.

Tagy na to jdou jinak – chtějí po nás pouze popis informací, kategorie vytvoří počítač. Jediný problém spočívá v tom, že někteří lidé si z počátku nemohou zvyknout na jiný přístup ke kategorizaci obsahu – těžko si představují různé pohledy na obsah nebo neví, jaké tagy používat (co je vhodné zvolit jako tag a co ne).

Tagy se také, stejně jako wiki, dají využít ke sdílení informací v rámci firmy. Ve vývoji takového řešení se prý již angažuje IBM. Další možné použití, které bych určitě uvítal nejenom já, by byly tagy pro označování souborů na disku.

Pár slov mimo téma na závěr

Než se s vámi pro dnešek rozloučím, rád bych vysvětlil, proč už jsem delší dobu nic nenapsal. Důvodem je, že mi dosloužil notebook a docela dlouho se zdržoval v servisu (než jsem se dozvěděl, že už se nedá nic dělat), takže jsem neměl dostatečný přístup k internetu. S novým notebookem ale již brzy přijde mnoho nových zajímavých témat, v zásobě jich mám dost. Takže, stay tunned. :-)

12 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Lubomír Gombos | 30.11.2005, 9.35

Proč slovo tag prostě nepřekládat jako "klíčové slovo". Nevystihuje to v češtině více jeho smysl?
Nebo se zeptám jinak, jaký je rozdíl mezi anglickými slovy tags a keywords?
Je to tak, že klíčovým slovem nelze kategorizovat obsah, kdežto tagem ano?
Jinak Root.cz používá výraz nálepky :)

2. MIsha | 30.11.2005, 10.24

ačkoĺi jsem vcelku optimistia vůči novým přístupům, tohle mi příjde opravdu jako mnoho povyku pro nic.

je zde mnoho přístupů třídení informací, od klasické hierarchiské struktury, přes třídení podle cílové skupiny, podle zamýšleného zámeru činnosti až po klaciský fulltext. Většina jich je odzkoušená a tagy mi příjdou jenom jako další "hype" věc, která je populární, ale pro většinu webů se nehodí.

3. Hellish | 30.11.2005, 10.50

Přiřazování klíčových slov k objektům už tu bylo dávno (nejznámější je asi při archviaci fotografií ve speciálních programech (Zoner PS, ACDsee atd.))
Bylo jenom otázkou času, kdy tento princip někdo použije na webu.

Přijde mi to, jako že někdo chtěl přijít s něčím novým, tak vzal starý a ozkoušený princip a nazval ho novým moderním slovem "Tagování" - připomíná mi to módní vlnu Blogování (nový název pro běžnou věc -> masová obliba)

Tagování je skvělá věc, ale je to jen JINÝ způsob organizace. Rozhodně se, ale nedá říct, že je lepší nebo horší než hierarchické organizování. Je to prostě něco jiného a hodí se na jiné věci. Tyto dvě metody nejsou zaměnitelné.

4. Martin Snížek | 30.11.2005, 13.59

Podle mě je tagování název pro přiřazování klíčových slov k obsahu *samotnými uživateli*, tím se tagy liší od klíčových slov. Druhá věc, která je pro tagování specifická, jsou kvalitní rozhraní k navigaci v tagovaném obsahu.

Samozřejmě se nejedná o nic nového. Jde jenom o to, že ten starý koncept někdo konečně vzal a dokázal uplatnit na webu. Samozřejmě je tu jistá hype, ale tak už to v USA bývá :-)

K tagování v. hierarchie -- jsou to jiné věci, ale já tvrdím, že pro to, aby si člověk zorganizoval vlastní obsah, je vhodnější tagování (v další fázi se samozřejmě dá doplnit o hierarchii).

5. Hellish | 30.11.2005, 14.57

Jasně, v tom souhlasím. Je dobře, že to někdo vytáhl a uplatnil na webu. Jen jsem chtěl upozornit na to, že tam, kde je vhodné hierarchická organizace nejsou vhodná klíčová slova a naopak, což z článku jednoznačné nebylo.

Jinak klíčová slova jsou většinou sama hierarchicky seskupená, což jim dává ještě mnohem větší efekt

6. Jan Brašna | 30.11.2005, 16.36

[5] Zase těžko říct, ono tagy/štítky/nálepky/(...) používají jiné než tradiční kategorizační nástroje a čaasto mívají specifické rozhraní, protože práve štítkování na takovémto médiu ústí v interaktivní obsluhu těchto - štítkové oblaky (tag clouds) jsou toho dobrým příkladem. Je to velice dobrá ukázka folksonomie a kolaborativního třídění informací větší skupinou lidí. Koneckonců si nemyslím, že koncepty jako tagy na Technorati, Flickr nebo Del.icio.us byly někde předtím dříve v klasickém systému keywordování použity.

7. Jiri Maly | 4.12.2005, 17.34

Tagy pro označování souborů jsou za dveřmi.

Lokálně stačí počkat na Windows Vista s jejich virtuálními složkami: http://www.microsoft.com/windowsvista/organization.mspx

Online už dnes existuje třeba služba Openomy: http://www.openomy.com/

8. Michal Stankoviansky | 30.12.2005, 19.04

Pekný príklad užívateľských tagov je aj tu:
http://www.43things.com/zeitgeist

9. Bochi | 31.12.2005, 5.02

První, co mě napadlo, bylo: co je to za novinku, vždyť ty slavné "nové" tagy jsou vlastně už desítky let používané keywords. Je to jen jiný název pro totéž. Svou reakcí mě už každopádně předběhli [1], [2] i [3].

Pokud jde o [4]: "Podle mě je tagování název pro přiřazování klíčových slov k obsahu *samotnými uživateli*, tím se tagy liší od klíčových slov."
To je chybná doměnka, v samotné "technologii" klíčových slov není nikde řečeno, kdo je určuje. V praxi ale mohu uvést nejméně dva rozsáhlé příklady, kdy klíčová slova definuje uživatel: keyword meta tag v html (nechme teď stranou fakt, že už v moderních vyhledávačích prakticky nemají žádnou váhu) a klíčová slova v odborných (vědeckých) publikacích (tam je primárně určuje autor článku, samozřejmě je může upravit na .
Takže nic nového pod sluncem.

10. Martin Snížek | 2.1.2006, 13.52

[9] U meta keywords přece definuje klíčová slova autor stránky, ne její čtenář/uživatel, stejně tak u vědeckých publikací.

11. Bochi | 3.1.2006, 3.25

[10] No, tím "uživatel" jsem myslel "autor", omlouvám se za nepřesnost. Uživatele jsem chápal v širším slova smyslu, analogicky s vaší větou "...uživatelé mohou uložit své fotky a každou z nich označit tagy...". Zkrátka že se jedná o klíčová slova / tagy, které neurčuje ani vydavatel (u publikací), provozovatel serveru (třeba u del.icio.us) nebo vyhledávač.

Ale jde jen o názvosloví, spousta technicky stejných věcí se nazývá (např. z marketingových důvodů) různými slovy, tak proč ne i zde...

12. Barbora Morysová | 21.9.2006, 13.49

Ten článek je trochu nereálný.

Nelíbí se mi na něm,že tam nejsou třeba

obrázky moří v Egyptě.

Jinak to jde, ale chybí mi tam trochu humoru

a zaujetí. Taky je tam málo inspirace

To je vše DĚKUJI ZA VYJÁDŘENÍ

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.