O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Skrývaní textu narušuje hustotu klíčových slov

17.10.2005

Dynamické skrývání textu pomůže stránce k větší přehlednosti, ale narušuje správnou hustotu klíčových slov. Toto řešení totiž nutí tvůrce k použití méně vhodné struktury webu.

Skrývání částí textu na webu Tristream.com

Web Tristream.com používá zajímavý prvek pro vizuální odlehčení stránky. Některé informace jsou při nahrání stránky skryty a zobrazí se až ve chvíli, kdy uživatel klikne na jejich nadpis v roletce (viz obrázek).

Díky tomu je stránka přehlednější a více odlehčená. Vlastně by se dalo říct „Proč to už nepoužíváme všichni?“. Na tuto otázku mám ale dobrou odpověď: protože toto řešení narušuje správnou hustotu klíčových slov na stránce a je tím pádem problémem z hlediska SEO.

Ve chvíli, kdy informace na stránce skryjete, jich tam totiž dáte samozřejmě víc, než bez použití skrývání. Na stránce se tak objeví i text, který by byl za normálních okolností umístěn hlouběji ve struktuře webu (na podstránkách). Stránka se skrýváním textu proto bude mít široký tématický záběr, takže pravděpodobně nedosáhne optimální hustoty důležitých klíčových slov pro umístění ve vyhledávačích.

Podobný problém

Podobný problém si způsobíte, pokud na webu použijete dynamické hierarchické menu s mnoha odkazy na podstránky a tyto odkazy budou na pevno vloženy v HTML kódu stránky. Příkladem je současný Dobrý web. Použitím takového menu rozptýlíte svůj PageRank (hodnocení zpětných odkazů ve vyhledávačích) na mnoho stránek, takže vám z něj moc nezbyde.

Je to tím, že každá stránka rozděluje svůj PageRank mezi stránky, na které odkazuje. A pokud odkazuje každá stránka na mnoho dalších stránek webu, předá se jim jenom nízký PageRank. Lepší je odkazovat z každé stránky jenom na hlavní sekce webu (pokud se samozřejmě jedná o důležité stránky z hlediska optimalizace).

Jak z toho ven

Jediná možnost, jak používat podobné dynamické prvky, a zároveň si nekazit web z pohledu vyhledávačů, je vkládat HTML kód s textem nebo odkazy do stránky dynamicky, pomocí JavaScriptu (samozřejmě je potřeba doplnit toto řešení o přístupnou alternativu). Druhá věc je použitelnost těchto dynamických prvků – protože na ně nejsou uživatelé zvyklí, mohou mít problémy.

19 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Luděk Roleček | 17.10.2005, 8.37

Souhlasím s článkem, jen k úplně poslední větě bych měl mírnou výhradu. Podle mého pozorování (nicméně nepodloženo čísly ani žádným měřením) nemají uživatelé s používáním dynamických prvků problémy. Např. rozbalovací menu používají naprosto bez problémů a zatím jsem asi neviděl nikoho, kdy by u takového menu váhal, co má dělat.

Nemluvím teď a přístupnosti (accessibility), ale o použitelnosti (usability), aby bylo jasno. Je jasné, že například handicapovaný uživatel bude mít v nějakém textovém browseru nebo hlasové čtečce s takovým menu asi větší problémy (moc textu a možností najendou, pokud se mu celé rozvětvené menu čte najednou jako seznam ul).

I já osobně dávám přednost (při tvorbě stránek i při jejich používání) raději jednoduchým a nerozvětveným navigačním prvkům, které prostě přejdou na další stránku, která mi teprve nabídne další možnosti, jak postupovat, než abych si v podstatě celou kompletní cestu dovnitř webu vybral hned na začátku jedním kliknutím v rozvetveném menu s několika úrovněmi.

Abych se ale vrátil k tomu, co jsem chtěl říci: běžní (nehandicapovaní) uživatelé jsou nicméně podle mě na takové prvky zvyklí a nemají s nimi problémy.

2. David Špinar | 17.10.2005, 10.07

Ahoj Martine. Pěkný spot. S tím rozbalovacím menu na Dobrém webu máš samozřejmě pravdu. Rozkládání PageRanku skutečně není v takovém případě optimální.

S tou hustotou klíčových slov a vlivu na SEO už bych ale tak kategorický nebyl. V některých situacích to může fungovat tak, jak píšeš, jinde určitě ne. Záleží totiž na charakteru těch skrývaných informací.

Pokud tímto způsobem autor stránky řeší hierarchickou informační architekturu, tj. bez použítí tohoto fíglu by bylo logické umístit ty dané části do podstránek, pokud jsou tedy dané informace skutečně míněny jako stromově hierarchické, pak máš stoprocentně pravdu.

Jenže já ty informace na tom webu Tristream rozhodně ve stromečku nevidím. Je to v podstatě jeden seznam rozdělený mezinadpisy. A tam už mi přijde naprosto logické, že jsou na jedné stránce. A to skrývání/odkrývání je jen prvek pro zlepšení přehlednosti a použitelnosti. Příkladů bychom na webu našli spousta (a určitě by byla hloupost říkat, že to autoři mají všechno dávat do podstránek).

Čili, abych to srhnul. S přeléváním PageRanku a dynamickým menu máš naprostou pravdu, ale s tím vlivem na hustotu klíčových slov máš pravdu jen v určitých situacích. Záleží totiž na typu informací a jejich vzájemných vazbách.

3. Leo | 17.10.2005, 10.37

Ja myslel, ze co je dobre pro uzivatele (a to tyto prvky urcite jsou) je dobre i pro tvurce stranek a vyhledavace. Takze misto uzivatele vede ted SEO? :-) Leo

4. Mirek | 17.10.2005, 10.55

Musim rict, ze me tenhle clanek celkem mate. Na prvni pohled v tom vidim, to na co upozornuje Leo. Na druhy propagaci dynamickeho dotahovani informaci (Zde nevadi, ze (podle pouzite techniky pravdepodobne) nebudou indexovany? Vzdyt mohou byt pro 'nalezitelnost' podstatnejsi nez hustota klicovych slov.) Na treti pohled mi to pripada, jako nepodchycene tema: 'umistit napr. celou odbornou knihu na jednu www-stranku? a jak to vlastne nejlepe udelat?'.

5. Hellish | 17.10.2005, 11.02

S tou použitelností rozbalovacích menu je to složitější. On není problém v tom, že by uživatelé nevěděli k čemu to slouží a neuměli by si rozbalit jednotlivé položky. Problém je v tom, že není jednoduché pojmenovat kategorie tak, aby uživatel ihned věděl, že musí rozbalit položku X aby se dostal k odkazu na stránku Y. Když jsou všechny položky rozbaleny je nalezení hledaného odkazu jednodužší - všechny odkazy jsou hned vidět. Navíc má uživatel lepší přehled o tom, co dalšího může na webu najít.

Takže používání rozbalovacích menu doporučuji z hlediska použitelnosti používat s velkým rozmyslem.

6. llook | 17.10.2005, 11.04

Vyhledávače by se měli naučit nepovažovat za obsah něco, co je třeba na deseti stránkách stejné, stejně jako to dělají uživatelé...

7. Lukáš Mačí | 17.10.2005, 11.30

[3] Leo, mluvíš mi z duše!
Po pravdě řečeno, je mi úplně jedno, jestli se mi tím, co se uživateli lépe používá, rozptýlí page rank či sníží hustota klíčových slov.
SEO je určitě důležitá věc, ale toto mi přijde malinko jako hnidopišství, které mohou mít v náplni práce H1 či Dobrý web, ale rozumný tvůrce nikdy nemůže dát přednost takovýmto věcem před uživatelem.

8. Martin Snížek | 17.10.2005, 12.36

Díky všem za podnětné komentáře, asi budu reagovat na všechny :-)

[1] Dynamická menu se používají na mnoha webech, proto už je uživatelé znají, takže nemají s jejich používáním problémy. Ale třeba u toho skrývání textu na webu Tristream, tam myslím, že by mohlo nejednoho člověka překvapit, že se po kliknutí na roletku nenahraje nová stránka. Myslel jsem tedy problémy s použitelností u méně používaných dynamických prvků.

[2] Je pravda, že skrývání textu vadí SEO jen na některých stránkách, a u Tristreamu pravděpodobně vůbec (ten web se mi nezdá příliš optimalizovaný). Ale na ty případy, kdy to vadí, jsem chtěl upozornit -- moje zkušenosti z komunikace s webovými tvůrci mi říkají, že s pochopením těchto vztahů a závislostí má problémy i mnoho schopných lidí (můj soukromý názor je, že to jsou především ti, kteří neodebírali konferenci webdesign na Grafice, kde se právě vztahy mezi obory webdesignu a funkční degradace před takovými třemi lety dost řešily :-]).

[3] Jde jen o některé situace, jak uvádí David [2]. Ale v těchto situacích opravdu platí, že pro uživatele je přínosnější něco jiného než pro vyhledávač. Souvisí to s tím, že jsme uprostřed revoluce, která se v USA nazývá Web 2.0 -- a její součástí jsou i různé dynamické prvky webu, se kterými si vyhledávače neumí poradit, protože jsou stavěny pro klasickou hypertextovou strukturu webu.

[4] Pokud ty informace nahráváte do stránky dynamicky, je samozřejmě potřeba je odpovídajícím způsobem zpřístupnit i pro ostatní uživatele, kteří nemají JavaScript.

[5] Kdesi jsem kdysi četl, že náš mozek je schopen najednou porovnávat maximálně 7 alternativ. Dynamická menu v podstatě způsobují naše zmatení, protože nám možností nabízí moc. Druhá věc je, jak píšete, že se jen málokdy může podařit vytvořit takovou strukturu webu, ve které se bude moct uživatel pohybovat bez problémů pomocí dynamického menu.

[7] Hnidopišství možná ano, ale pokud potřebujete optimalizovat web v hodně konkurenčním segmentu, tak jsou i takové věci jako interní distribuce PageRanku důležité.

9. Jan Brašna | 17.10.2005, 14.32

[1][5][8] Jen drze přihodím odkaz k tématu dropdown menu - http://www.janbrasna.com/clank … ouzitelnost-vysuvnych-menu/

10. Lukáš Mačí | 17.10.2005, 15.03

Ad [8]. Když budu mít hodně konkurenční prostředí a budu ve výsledcích hledání za svým konkurentem a konkurent bude mít špatně použitelné stránky. Zkusí zákazník jiné? A když se mu ty moje budou lépe používat, vrátí se ke konkurenci, kterou mu vyplivl vyhledávač trochu výš, nebo bude používat ty moje?
Sic trochu extrémní příklad, ale je to k zamysleni :)

11. Hellish | 17.10.2005, 15.09

[9] - Ten váš článek pojednává o tom, že nějací lidé zkoumali použitelnost a přístupnost rozbalovacího menu na postižených uživatelích .... - z toho chápu, že testované stránky dělali ti samí lidé, tedy někdo, kdo rozumí použitelnosti. Za takových podmínek je pravděpodobné, že vymyslí jednoznačné a logické pojmenování jednotlivých skupin. V takovém případě je rozbalovací menu v pořádku.

Já jsem jen chtěl upozornit na to, že je nebezpečné říkat "rozbalovací menu je lepší pro uživatele", protože to nemusí být pravda (a většinou ani není). Kdejaký webmaster potom udělá rozbalovací menu bez rozmyšlení, protože někde slyšel, že je to lepší.

Netvrdil jsem, že rozbalovací menu je z hlediska použitelnosti nepřípustné. Nikoliv. Jenom je potřeba při vytváření rozbalovacího menu více přemýšlet.

12. llook | 17.10.2005, 16.05

[10] Hodně konkurenční prostředí podle mě znamená, že můžu být rád, pokud se vůbec dostanu na první stránku výsledků. Třeba takové ubytování v Praze.

13. Jan Brašna | 17.10.2005, 16.46

[11] To rozhodně. Vše je jen motivem k zamyšlení a zvážení vhodnosti různých řešení pro různá použití.

14. Martin Snížek | 17.10.2005, 23.57

[9] Jde samozřejmě o míru. Tady v tom případě jen trochu snížíte uživatelský prožitek, ale hodně si pomůžete ve vyhledávači. Pokud to aplikujeme na váš příklad, pravděpodobně byste vůbec nebyl na stejné stránce výsledků jako váš konkurent, ale níže.

15. Pavel Kout | 18.10.2005, 11.22

Zrovna se mi použití něčeho podobného nezávisle honí hlavou a šup ho - Martin o tom napíše spot :-) Doufám, že mne pak neukřižujete za inspiraci, Honza Brašna s Plaváčkem vědí, že to tak nebude ;-)

Každopádně jsem si na http://www.tristream.com/ všiml jedné věci - nefunguje jim to při vypnutém skriptování, což je docela zásadní problém - v takovém případě by se měly po nahrání stránky zobrazit veškeré sbalené prvky.

16. Šimon Grimmich | 20.10.2005, 19.53

Mám například na www.tvorba-webu.cz/javascript.php3 šílená pravá menu, ale stále jsem ještě nevymyslel vhodné řešení - nemáte někdo nápad? Vřele všem předem děkuji

17. Leo | 24.10.2005, 21.56

Usability je prosim vas co, kdyz usability consultants maji na strankach menu s odkazy typu

http://www.tristream.com/#

a pro jistotu vsechny stejne, a quick finder vpravo nahore bez JS pro jistotu nefunguje taky. O boze boze, Leo

18. Petr | 26.10.2005, 3.37

Už by mohl existovat nějaký standart pro zakomentování textu pro roboty.. např <!--#noindex --> text menu <!--#endnoindex -->

19. JJ | 11.3.2006, 16.20

Každý se musí rozhodnou pro svojí strukturu navigace, kolik ranku chce předat podstránkám tak, aby mohla podstránka získat slušné umístění ve vyhledávači ...

Pozn.:
Google započítá stránce i zpětné odkazy téhož webu (lze rank vrace z podstránek zpět), jyxo ne.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.