O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Proč pořád měříte své SEO pozicemi?

5.11.2007

Existuje mnoho důvodů, proč se příliš nezabývat pozicemi svého webu ve vyhledávačích, jsou lepší metody měření SEO. Přesto to lidé stále dělají. Proč?

Mnoho lidí sype do SEO mnoho peněz, ale většina z nich měří výsledky této činnosti pouze pozicemi ve vyhledávačích na pár vybraných dotazů (a případně PageRankem, který je již zcela mimo). Tento přístup k měření je ale už nějakou dobu považován za dost nevhodný – hlavně z těchto důvodů:

  • Velmi důležitý při SEO je tzv. long tail, tedy získávání návštěvníků přes hodně různých dotazů, které jsou jednotlivě velmi málo hledané, ale v součtu tvoří velkou návštěvnost. Pozice na nejhledanější slova vašeho oboru nejsou z hlediska návštěvnosti ty nejdůležitější, často mají navíc nižší konverzní poměr.
  • Na Googlu jsou konkrétní pozice závislé na datacentrech, personalizaci výsledků vyhledávání konkrétnímu uživateli, různých jazykových a lokalizačních nastaveních a na neustálém testování Googlu (nové typy výsledků, různé vyhledávací pomůcky, nové algoritmy apod.). Pozice vaší stránky v Googlu v jednom konkrétním momentu tedy nevypovídá moc o tom, jestli děláte SEO dobře nebo ne.
  • SEO by se mělo soustřeďovat i na konverzní poměr a vůbec obchodní hodnotu různých dotazů. To jenom pozicemi sledovat nedokážete.
  • Stejně jako byste neměli sledovat jen pár konkrétních dotazů, neměli byste sledovat jen pár vybraných vstupních stránek, ale nějak pracovat s celým webem a úspěšností všech vstupních stránek.

H1.cz například pozice v podstatě nesledujeme. Výsledky SEO sledujeme pomocí KPI (metrik), jako třeba návštěvnost z vyhledávačů, konverze a konverzní poměry z vyhledávačů, počet vstupních stránek, bounce rate nebo počet prohlédnutých stránek na návštěvníka z vyhledávače (plus jejich různé poměry).

Vizionářský důvod

Vůbec si myslím, že sledování pozic je pozůstatek SEO z „doby kamenné“. Podle mě je cílem dnešního přístupu k SEO spíše dělat takové věci, aby i když jednoho dne vyhledávače přestanou fungovat, váš web nezemřel – shánět odkazy hodnotné i po stránce návštěvnosti, budovat komunitu a věrnost uživatelů, stavět značku. Zkrátka vytvářet dlouhodobou hodnotu.

Dnes už to zdaleka není jen o klasických vyhledávačích, jsou tu mapy, nákupní vyhledávače, záložkovací služby, IM, velké komunitní servery nebo google gadgets – a všechno to má daleko větší vliv než dřív. Už je daleko víc efektivních způsobů, jak můžete získat návštěvníka, jak mohou lidé najít to, co je zajímá – a stále více to směřuje k tomu, že se upřednostňují kvalitní weby oproti těm méně kvalitním. Ve starém SEO světě šlo získat dobré pozice i se špatným či průměrným webem, ale do budoucna to podle mě půjde stále hůře.

Proč tedy lidé pořád sledují pozice?

Mám pocit, že nevhodnost sledování pozic už je známá nějaký ten pátek, svět kolem SEO se ale od nich stále neodprostil. Proč?

Pokud bych měl vyjádřít svůj názor, tak podle mě je hodně lidí z marketingu a firemního sektoru dost posedlých tím, neustále se poměřovat se svou konkurencí. Nevidí podnikání jako snahu o zaujetí a získání zákazníků něčím výjimečným, o dosažení zisku, ale jako boj se svou konkurencí. Místo aby se více soustředili na sebe a svou cestu, neustále se bez strategie předhánějí s konkurenty.

Možná to také souvisí s naší genetickou touhou po vítězství. Těžko říct. Každopádně, rád si přečtu vaše názory v komentářích – i ty diametrálně protichůdné. Do toho! :-)

Související články

Kupovat či nekupovat odkazy?

16 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. zputnik | 5.11.2007, 9.11

Vynikající článek. Mám rád články, které v oblasti SEO, korektur apod. jdou k samotné podstatě problému. Pagerank není špatným údajem, ale má asi stejnou vypovídací hodnotu jako HDP v ekonomii. Má svou hodnotu, ale nepodchycuje vše.

Webové stránky jsou v konečném důsledku pro člověka a ne robota. Občas mám pocit, že "SEO odborníci" pouze hledají způsob jak oblbnout robota a tím nakonec i návštěvníka. Bohužel.

2. Petra | 5.11.2007, 9.26

Já myslím, že sledování pozic má své racionální důvody: Pokud mám v nějakém vyhledávači hodnotné konverze na hodně hledané slovo, logicky mi záleží na tom, aby bylo na stejně hodnotné pozici pořád. Dokud slovo na dané pozici není, nevím, jakou by to pro mě mělo hodnotu a tudíž se to snažím zjistit. Vzorek několika slov (obecných i konkrétních) může mít určitou vypovídací hodnotu o nějaké tendenci ("všechno spadlo dolů, něco se děje"). A v neposlední řadě cílem je sice konverze, ale bez návštěvníka konverze nejsou a návštěvnost mohou vždy do nějaké míry zajišťovat vyhledávače. Jasně, že si člověk nakonec změří, kolik lidí z vyhledávače přišlo a konvertovalo globálně za všechna slova, ale logicky si zároveň ve snaze dostat některá konkrétní slova co nejvýš průběžně měří jejich pozici.

3. Petr Soukup | 5.11.2007, 9.38

Opět pěkný článek, děkuji.

Myslím si, že takto to opravdu bude, ale prozatím proráží i SEO, které není úplně čisté a řekl bych, že ještě nějaký pátek to tak "v klidu" zůstane. Četl jsem články, ve kterých odborníci neustále opakují "dělejte čisté SEO". Někteří "webaři" opravdu takto postupují a myslím, že z dlouhodobého hlediska na tom budou dobře (doufám:). Ale někteří se nebojí např. duálního obsahu nebo "rádoby" stránek, které vyhledávače pouze zaindexují právě kvůli pozici, aby mohli tapetovat na prvních stránkách výpisu vyhledávání. Zákazník pak vyhledá stránky, které vedou na jiné stránky, ze kterých odešel před chvílí a diví se co tu opět dělá:/

Kontrola pozice ve vyhledávání je takový nejrychlejší způsob, jak zjistit zda je vše "v pořádku". Osobně jsem se o tom přesvědčil. Ale přesně jak uvádíš v článku není to úplně to hlavní. Nejdůležitější jsou zákazníci, kteří nakupují, tzn. můžeš být první na určitá vyhledávaná slova (pro obchod důležitá), ale zákazníci stále nenakupují v takovém rozsahu, jak by se dalo očekávat.

Větička na závěr. Stává se, že usilovný boj z konkurencí "o přední pozice" obchodníka vysiluje natolik, že zapomene co prodává! /ps

4. Jiří Lysek | 5.11.2007, 10.28

Velmi dobrý článek, Díky moc.
Podle mně to nevymizí asi nikdy. Vždy se budou lidi zajímat jestli je na tom a tom vyhledávači na to a to slovo nejvýše nebo ne. I když na jedno slovo to nemá vůbec žádný vliv. Nejdůležitější je Long Tile jak se píše v článku. Bez něho by skutčená návštěvnost klesla na minimum. My třeba vůbec neměříme jestli na to a to slovo je ta a ta firma nahoře nebo ne. Je to kničemu. Spíše se zabýváme jestli se zvyšuje počet objednávek nebo ne, když se zvyšuje je to ok, když ne něco se děje špatně a pak upravujeme tak aby se zvyšovaly objednávky v určitém poměru k návštěvnosti.

5. Tweety | 5.11.2007, 11.47

Martine, napsal jste hodnotny clanek, ale SEO (search engine optimization) neni o budovani komunity. Je to snaha dostat se ve vyhledavani na nejlepsi pozici. Jinak mate samozrejme pravdu, ze budovani komunity je nezbytne.

Long tail je moc skvela vec, ale pouze tehdy, kdyz mate rozsahly web. Spousta clanku, spousta stranek, ktere se musi napsat. Oni prijdou sami, kdyz se web rozjede, ale ze zacatku musite optimalizovat na konkretni slova, fraze.

Rikate, ze mereni kvality SEO podle vysledku ve vyhledavani je pozustatek z doby kamenne, ale jestli to ve skutecnosti neni tak, ze nejste schopni sve klienty na dobre pozice dostat.

Neberte to prosim jako nejaky flamy, i kdyz priznavam, ze jsem, se s tim neparal. Vasi prace si vazim. Nedavno jsem si zalozil blog o SEO a tam se podle me probira opravdove SEO, tak muzete kouknout - http://www.seoblog.cz .

Jinak souhlasim vicemene s tim, ze je potreba se divat, jaka je konverze, bounce rate a dalsi, ale to uz podle me neni seo. Je vsak dobre, ze to svym zakaznikum nabizite.

6. David Špinar | 5.11.2007, 12.44

[5] Tweety, vy jste napsal, že SEO je "snaha dostat se ve vyhledavani na nejlepsi pozici". Ale to je právě ta mýlka, kterou Martin chtěl popsat. Pravda, trochu se mu to rozkošatilo - komunity a tak - čili možná hlavní sdělení zapadlo. Já to zkusím zprecizovat.

Cílem SEO NENÍ snaha dostat se ve vyhledávaní na nejlepší pozici. Takto řečeno je to totiž značně zjednodušující a naprosto nedostatečné

Cílem SEO je zviditelnit web ve vyhledavačích tak, aby na něj přicházelo co nejvíce dobře zacílených návštěvníků za přijatelné náklady.

Konkrétně to pak je:
* Nalezení a volba vhodných klíčových slov a frází.
* Získání vysokých pozic na tato slova a fráze.
* Zajištění výstižných a dobře fungujících odkazů na stránce výsledků vyhledávání.
* Zajištění faktu, že na dané klíčové slovo a frázi vychází dobře správně zvolená cílová stránka (landing page).

To znamená, že Vás dobré pozice nezachrání, pokud:
* vycházíte dobře, ale na nevhodná slova a fráze
* hledajícím uživatelům předkládáte ve výsledcích hledání špatné odkazy
* posíláte lidi na nevhodné cílové stránky.

Pokud tedy chce opravdu a vážně zhodnotit, jak moc se Vám v SEO daří, z logiky věci si nemůžete vystačit pouze s monitoringem pozic.

7. Tomáš Fejfar | 5.11.2007, 13.51

Martine, mám pocit, že se toho drží především proto, že se toho drží zákazníci. Když pan šéf před pár lety dostal nabídku "buďte první na google, již od 999,-/měs", tak mu těžko budeš jako sám konzultant vysvětlovat, že je to teď (o tři roky později) úplně jinak. A narazíš často na to, co tu píše Tweety. Aha, vy tohle neděláte? Vy to neumíte? Mě jeden kolega říkal, že by to měl umět každý.

Tohle si může dovolit firma formátu H1, která má v referencích banky, ministerstva, ČEZ, O2 a další, ale ne člověk, který má sice znalosti, ale nemá za sebou zázemí silného jména.

[5] Jestli ono to nebude tím, že H1 optimalizuje weby, které jsou často ve vysoce konkurenční oblasti (ubytování, byty, auta, ...). A hlavně také proto, že jejich cílem není být první na Googlu, ale to, aby se zákazníkovi zvedli zisky. :)

BTW: Díky za tu hlášku, že konverze, bounce rate a další nesouvisí se SEO :D Už sem se dlouho tak nezasmál :) Ale pravda, že nějakému miniželezářství v Berouně bude stačit, že se na něj podívá 20 lidí z Brna a 10 z Olomouce :) Vždyť to není o konverzích :D

8. Tomáš Fejfar | 5.11.2007, 13.54

ad [5] Mi tam vypadla větička, že dostat se ve vysoce konkurenční oblasti na první pozici stojí 10x více nákladů než dostat se na 5. pozici. A odpovídá tomu sice velké, ale rozhodně né desetinásobné zvýšení výnosů.

9. Tweety | 5.11.2007, 15.34

[6] Davide, s tim uplne souhlasim, ale s tim, co jsem napsal to vubec nekoliduje. Trochu jsem to zjednodusil, ale to, co pisete je to same, co tvrdim ja. Co je a neni SEO si tady muzeme libovolne urcovat sami, ale stara definice viz. http://www.google.cz/search?q= … ficial&client=firefox-a

[7] Tomasi, tak primarne, byt prvni na googlu je pro ceskou firmu opravdu jenom otazka honeni ega. Smerodatny je Seznam. Tam, troufnu si rict, zpropagujete hodne slusne i uplne novy web. Pak je to otazka automatiky (zpetne linky, klicova slova, h1, h2), proste zadne carovani. Neni to jako u Googlu, ktery ma rad stare weby a prokousat se s novym je tezsi.

BTW: Neni zac:) Predpokladam, ze zelerastvi v Beroune bude mit na webu napsane, ze je v Beroune a ne v Brne nebo Olomouci. To je o klicovych slovech.

Jinak mate pravdu, ale aby se zákazníkovi zvedly zisky muzete treba vyhlasit soutez, dozvi se o vas vice lidi a vam se zvednou zisky. Je to taky seo?

Osobne si myslim, ze je fuk, jak tomu rikame, ale kvalitni sluzby, ktere H1 nabizi, jsou proste balik toho, jak zvysit zisk a snizit naklady pomoci internetu.

10. Jan Onesork | 5.11.2007, 17.30

Většina menších klientů něco málo slyšela o SEO a přicházejí s požadavkem, že chtějí být výš než jejich konkurence. Já si potom mohu vybrat, jestli splním jejich poptávku nebo je budu hodinu školit, co je pro jejich byznys opravdu dobré.

Osobně mám však vždycky radost, když se naskytne větší zakázka, ve které jde o skutečné zvýšení zisku. Naplňuje mě to daleko víc.

Návštěvnost samozřejmě sleduji, zhruba analyzuji a podle toho se zachovám, ale stejně by mi klienti vyprášili kožich, kdyby ta konkurence byla nad nimi.

Ad sledování pozic
Myslím že sledování pozic je stále důležitou částí skládanky. A to nejen pozice na konkrétní slovo, ale také titulek+popisek, který se zobrazuje, a hlavně kam odkaz vůbec směřuje. Ale to už myslím někdo nastínil v předchozích komentářích.

11. Jirka | 5.11.2007, 21.11

Měření na pozice je evergreen. Spousta firem to dělá tak, že někomu ukáže své výsledku práce stylem "my jsme na růžičkovou kapustu první v Google a dostaneme tam i váš web". A klient na to obvykle skočí, protože mu přijde úžasny, jak mají celý ten internet skvěle ochočený

12. Dundee | 6.11.2007, 0.03

Nnj. Brat SEO jako snahu o dobre pozice ve vysledcich je holt jednodussi. Zabere to daleko mene prace a mene premysleni. Vyraz "konverzni pomer" rada webmasteru ani nezna, natoz pak zakaznici.

Nedavno mi napriklad prisel takovyhle mail:

Dobry den!
Kolik stoji SEO sluzba pro slovy: seznameni, svadeni, apod?

Dekuji,

13. Martin Snížek | 6.11.2007, 17.54

ad [2] Nevím sice, jestli jsem správně pochopil, o čem píšeš, ale myslím, že přístup zaměřující se na konkrétní fráze právě neni ideální.

ad [5] Úvodem díky za komentář, právě zastánce tohoto názoru jsem se sem snažil přilákat :-)

"SEO (search engine optimization) neni o budovani komunity."

Komunita je přece pro SEO zlatým pokladem. :-) Lidé vám zdarma neustále vytváří často hodnotné obsahové stránky, komu by se to do "SEO mixu" nehodilo? Ale obecně uvažuji SEO jako širší termín, pod který se schovává většina moderních metod internetového marketingu dneška (protože skoro všechny mají nějaký vliv na vyhledávače), to je pravda.

"Long tail je moc skvela vec, ale pouze tehdy, kdyz mate rozsahly web. Spousta clanku, spousta stranek, ktere se musi napsat. Oni prijdou sami, kdyz se web rozjede, ale ze zacatku musite optimalizovat na konkretni slova, fraze."

Lidé v SEO si pořád myslí, že musí být možné s téměř nulovými náklady dostat jakýkoliv web v jakémkoliv oboru nahoru. Tak to ale přece není nikde v podnikání, vždycky musíte začínat s málem a postupně se rozvíjet, nebo je vstup spojen s velkými počátečními náklady.

Ze začátku tedy podle mě musíte pracovat na tom long tailu, protože on to není vedlejší produkt, ale prostředek k minimalizaci rizika z podnikání. Nový web s minimem stránek a odkazů přece není hoden, aby byl nahoře na konkurenční často hledané výrazy.

"Rikate, ze mereni kvality SEO podle vysledku ve vyhledavani je pozustatek z doby kamenne, ale jestli to ve skutecnosti neni tak, ze nejste schopni sve klienty na dobre pozice dostat."

Tak tohle jsem trochu čekal :-) Samozřejmě, že je chceme dostat nahoru i na ty "dobré pozice", primární je ale ekonomická návratnost (takže podle mě často long tail) - daleko méně rizikový, dlouhodobý, často lépe konvertující, obnášející často nižší náklady. O tom je koneckonců celý článek, že ty dobré pozice nejsou tak dobré a důležité, jak se zdají.

Na váš blog jsem se koukal, ale není to ten styl SEO, který bych asi někdy razil. Přijde mi to jako takové lehké obelhávání vyhledávačů, které nemá tu dlouhodobou hodnotu. Ale neříkám, že ho číst nebudu, občas jsou v této oblasti zajímavé věci.

14. Marek V. | 12.11.2007, 21.42

Už jsem to před časem psal na Sově, podle mého názoru SEO blogeři matou pojmy, protože se snaží význam zkratky "SEO" posunout do pozice synonyma k "marketing v prostředí internetu" nebo prostě "marketing na webu".
Nemohu si pomoci, budování značky, komunity, práce s konverzními poměry, copywriting, to jsou prostě jen další marketingové aktivity - mimo SEO. Před pár lety pro mnohé platilo, že marketing na webu = SEO, protože pohled na uživatele byl asi takový, že chce koupit boty, tak dá "boty" do altavisty (kdeže byl tenkrát google) a klikne na první íšop co mu to vyplivne. Nyní je svět webu mnohem komplexnější a proto je komplexnější i marketing v tomto světě, takže platí, že SEO je podmnožinou marketingových aktivit na webu - tedy měla by být. Pro mne je význam SEO jasně dán jako "search engine optimization" - nic víc, nic míň. A snaha posouvat SEO někam jinam (výše) v hierarchii pojmů je pro mne tedy matením.
Rýpnutí si na závěr: Není to vlastně snaha posunout někam jinam (výše) význam SEO expertů, respektive lidí, kteří se za SEO experty považují?

15. Marek V. | 12.11.2007, 22.02

Ještě poznámka k mottu tohoto článku - když vyhledávače přestanou fungovat, můj web nezemře. Zemře moje SEO, neboť už nebude pro co optimalizovat.

Jinak ano, své SEO pozicemi měřím. Konverze nesleduji, neb nic neprodávám, a na tvorbu komunity nemám technologii a hlavně nervy. S long tailem na tom nejsem zase tak zle, ale lidí, kteří vůbec přes long tail můžou přijít, je strašně málo, takže návštěvnost z vyhledávačů, která je cílem SEO, mi stojí a padá s pár klíčovými slovy a frázemi...

16. Tweety | 15.11.2007, 14.40

Marek V.:
Už jsem to před časem psal na Sově, podle mého názoru SEO blogeři matou pojmy, protože se snaží význam zkratky "SEO" posunout do pozice synonyma k "marketing v prostředí internetu" nebo prostě "marketing na webu".

Doufam, ze jsi tim nemyslel me:) Osobne si myslim, ze je do SEO zahrnovano az prilis mnoho veci, ale to, ale muzeme si tomu rikat jak chceme. Dulezite jsou vysledky a ne nejake bezpredmetne reci o tom, co je a co neni SEO.

Martin Snizek:
Mohl bych zacit psat dalsi odstavec na Vasi reakci, ale zkratim to - ok, v podstate je to tak. Na tom se shodneme.

"Na váš blog jsem se koukal, ale není to ten styl SEO, který bych asi někdy razil."

To ani ja ne, spis bych lidem rad ukazal, jak to muze fungovat. To, co si kdo zvoli je jeho vec.

"Přijde mi to jako takové lehké obelhávání vyhledávačů"
myslel jsem, ze o tom SEO je:) Muzete udelat krasny pouzitelny web, ale bez minimalni znalosti SEO z toho vetsinou nic nebude.

Nedavno jsem pomahal znamemu se SEO na jeho webu (jinak pro nikoho nenepracuji) a z 80ti lidi denne ma za dva mesice 2500 a to jen diky par malym zmenam, diky SEO. Jeho web se graficky ani funkcne nezmenil. User-friendly je porad stejne.

A o tom je podle me SEO.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.