O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Jak navrhnout dobře použitelná URL

16.2.2006

Dozvíte se, jak dosáhnout krátkých a jednoduchých URL pro důležitý obsah webu, proč neuvádět v URL kategorii, do které stránka patří, proč používat variantu domény s www na začátku, jak zbavit URL nepotřebných součástí, a poznáte mnoho dalších praktických doporučení pro tvorbu URL.

Na úvod

URL je adresovací systém současného webu – každá stránka má na něm přiřazeno své jedinečné URL. Ne, tenhle článek nebude o teorii ani o technologiích. Úvodní větou jsem vám jenom chtěl sdělit jednu důležitou věc: odpoutejte se hned na začátku od spojování URL se systémem souborů na počítači.

Já vím, ono to k tomu svádí, přece jen jsou URL často namapována na systém souborů na serveru. Ale nemusí to tak být vždycky: v podstatě všechny platformy, na kterých se dnes budují dynamicky generované stránky, mapují URL pouze virtuálně, na neexistující soubory (jenom se zavolá příslušná aplikace) – nejznámější je v této oblasti mod_rewrite serveru Apache. O URL je proto podle mého názoru lepší uvažovat jako o pojmenovávacím schématu a nespojovat ho nutně se systémem souborů.

Základní požadavky na URL

Každé URL by mělo být:

  • Trvalé – URL, které je určité stránce či obsahu jednou přiřazeno, by se nemělo měnit (např. kvůli redesignu webu či přesunutí článku do archivu). Důvodem jsou hlavně odkazy na stránky z jiných webů: jakmile jednou URL zrušíte, tyto odkazy se stanou nefunkční, takže mohou být odstraněny nebo odradit správce daného webu od dalšího odkazování. Dalším problémem je indexace a hodnocení ve vyhledávačích.
  • Co nejkratší a nejjednodušší – mělo by být tak krátké, aby se nezalomilo v e-mailu (to znamená přibližně 70 znaků).
  • Snadné na zapamatování – normální člověk by měl být schopen URL opsat na papír i zpátky do počítače, nadiktovat do telefonu.
  • Psané malými písmeny – lidé si špatně pamatují velká a malá písmena v URL, proto je lepší nedělat jim to složitější.

Konkrétní pravidla pro psaní URL

V následujícím textu popíšu několik pravidel, které vám pomohou vytvořit URL vyhovující obecným požadavkům, o kterých byla řeč v předcházející části.

Žádné přípony souborů a jména technologií

Přípony souborů jsou při použití virtuálních URL zbytečné, pouze dělají URL složitějším. Stejně tak je zbytečná i část URL cgi-bin, která je často používána na webech, které využívají pro dynamické generování stránek technologii CGI.

Používejte variantu domény s www

Adresa www.example.com je mezi běžnými uživateli daleko více zažitá než adresa example.com. U domény cz je navíc další problém s tím, že některé organizace a firmy používají příponu cz ve svém názvu, souvislost s internetem je proto u této přípony ještě více oslabena. Doporučuji proto používat jako výchozí variantu adresy www.example.com a z adresy example.com na tuto adresu přesměrovávat (s HTTP kódem 301).

Neuvádějte v URL výchozí soubor složky

Nepoužívejte adresy typu www.example.com/složka/index.html. Jméno souboru je v tomto případě naprosto zbytečné, stačí uvést pouze složku – webový server potom sám předloží její výchozí soubor.

Toto pravidlo byste měli dodržovat velmi důsledně, odkaz na výchozí soubor by se neměl nacházet nikde na vašem webu. Často se v tom dělá chyba při odkazování na úvodní stránku, kdy odkaz vede na www.example.com/index.html místo na www.example.com.

Lomítka na konci

Je otázka, jestli používat adresy typu www.example.com/stranka/ nebo www.example.com/stranka (bez lomítka na konci). Pokud máte statický web a URL ukazují na reálné složky na serveru, potom logicky musíte používat variantu s lomítkem na konci – pokud lomítko neuvedete, server obvykle automaticky přesměrovává na variantu s lomítkem.

Co když ale máte web s pouhými virtuálními URL? Tady už je technicky jedno, jakou variantu použijete. Osobně se v tomto případě klaním spíše k variantě bez lomítka, protože je jednodušší (o jeden složitý znak méně), ale asi je to věc názoru. V každém případě byste se měli rozhodnout pro jednu variantu a z té druhé na ni přesměrovávat HTTP kódem 301.

Používejte v URL text relevantní k cílové stránce

Název stránky nebo její stručný identifikátor v URL značně pomůže uživatelům, aby se v URL zorientovali a aby si ho zapamatovali. Jedná se proto o základní požadavek na použitelné URL. Pár dobrých rad:

  • Snažte se, aby URL s identifikátorem obsahu bylo dobře zapamatovatelné a co nejkratší. Příliš vhodné nejsou funkce pro automatický převod názvů článků či produktů do tvaru vhodného v URL, které bývají součástí systémů pro správu obsahu. Tyto funkce produkují často zbytečně složité a dlouhé identifikátory, které se vyplatí zkrátit jen na nejdůležitější část, případně na jednoduché označení obsahu. Pokud můžete, upravujte tímto způsobem svá URL.
  • Vedle textových identifikátorů obsahu se do URL často dostává i jeho číselné označení. Bývá někdy technicky obtížné ho odstranit, ale pokud to jde, tak doporučuji se čísel zbavit – jen zbytečně ztěžují běžným uživatelům používání URL.
  • Nepřehánějte to s klíčovými slovy v URL. Snažte se udržet URL hlavně použitelné pro lidi, pomůže vám to víc než drobné zlepšení hodnocení ve vyhledávačích.

Neuvádějte v URL strukturu webu

Struktura webu obvykle není jednou navždy dána, ale postupem času se mění. URL však mají být trvalá. Z toho vyplývá: neuvádějte v URL zařazení jednotlivých stránek do kategorií (adresa www.example.com/jméno-kategorie/stránka je špatným příkladem). V případě uvádění kategorií v URL budete muset při změně struktury webu měnit i strukturu URL, což je vůbec nejhorší věc, která se může vašim URL stát.

Vyhněte se špatně dostupným znakům

Nepoužívejte v URL znaky, s jejichž psaním na klávesnici mohou mít běžní uživatelé problémy. Znamená to vyvarovat se znaků @, ~, &, ale i třeba podtržítka (_).

Slova v URL oddělujte pomocí pomlček

Vyhledávače (tedy alespoň Google) chápou slovo1-slovo2 v URL jako dvě oddělená slova, zatímco slovo1_slovo2 jako jedno dlouhé slovo (podtržítko ignorují). Proto byste měli slova v URL oddělovat pomocí pomlčky (přesněji řečeno spojovníku) nebo tečky, ale více používané jsou pomlčky.

Jaká URL zvolit pro hlavní obsah

URL stránek, které tvoří hlavní obsah webu, je pravděpodobně nejlepší vytvořit pouze doménovým jménem a identifikátorem obsahu, tedy používat adresy www.example.com/identifikátor, ne www.example.com/obsah/identifikátor. Příkladem hlavního obsahu, pro který se taková URL dají použít, je web s články (www.example.com/název-článku) nebo internetový obchod (www.example.com/název-produktu).

Výhodou těchto URL je, že jsou krátká, a proto si je uživatelé zapamatují a použijí je s daleko větší pravděpodobností, než delší URL. Pokud se ptáte, jak odlišit tato URL od ostatních stránek, např. kategorií, dá se to udělat snadno předřazením další části před jméno stránky. Např. jako URL kategorie by se dalo použít www.example.com/kat/jméno-kategorie.

Další možností pro tvorbu obsahových URL je kategorizace podle data publikace obsahu, např. www.example.com/2005/11/23/název-obsahu. Osobně ale nejsem příznivcem této metody, podle mého názoru je takové URL zbytečně složité.

Další tipy

  • Dynamické parametry v URL (část za otazníkem) používejte pouze pro ty účely, pro které jsou určeny – pro ovlivňování chodu aplikace, např. pro změnu třídění údajů. Také připomínám, že ani s dynamickými parametry nemusíte v URL uvádět výchozí dokumenty – klidně se dá používat URL www.example.com/stránka/?parametr=hodnota.
  • Pokud provedete radikální redesign webu, při kterém je nutné změnit i strukturu URL, pečlivě přesměrujte všechna stará URL na nová pomocí HTTP kódu 301. (Samozřejmě je třeba přesměrovávat jen v tom případě, že na stará URL vedou odkazy z jiných webů nebo jsou tato URL zaindexována ve vyhledávačích.)
  • Pokud používáte doménu třetího řádu (neco.example.com), zajistěte, aby fungovala i její varianta s www. na začátku (www.neco.example.com). Mnoho uživatelů www na začátku automaticky používá.
  • V URL počítejte s překlepy a chybami uživatelů – zaregistrujte si překlepová doménová jména a zajistěte přesměrování (pomocí HTTP kódu 301) z adres v rámci domény, které by mohli uživatelé chybně zadat.

Další stránky o návrhu URL

32 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Ja On | 16.2.2006, 9.24

Dovolím si nesouhlasit se Základním požadavkem na URL č.4 - Psané malými písmeny. Já osobně lépe přečtu a zapamatuju "www.JakPsatWeb.cz" než "www.jakpsatweb.cz".

2. Hellish | 16.2.2006, 9.27

Další skvělý článek, díky.

Jen k tomu používání kategorií - neviděl bych to tak striktně. Pokud jde např. o zboží v internetovém obchodě, tam je to jasné - není vhodné používat kategorii v url, neboť ta se může časem přejmenovat, nemluvě o tom, že zboží může patřit do více kategorií. Ale jsou kategorie, které jsou "dostatečně pevné", takže nehrozí do budoucna ani jejich přejmenování ani zrušení. Příkladem budiž váš web - např. kategorie "články", která se objevuje i ve vašich url...

3. Petr Stříbný | 16.2.2006, 9.54

Víceméně souhlas ve všem, ale upřednostňování adres s www bych neviděl zase tak super. Máte pravdu, že spousta uživatelů před jakoukoli adresu to www napíše, ale tím spíše by měli zjistit nepotřebnost těchto písmen (samozdřejmě ne všude). Vedlo by to pak k zmenšení URL adresy, což považuju za lepší možnost. Pokud bych psal adresu na billboard, tak bych tam www nechal, aby bylo jasné, že se o URL jedná - to však neznamená, že pak z www nemůžu přesměrovávat na verzi bez www.

Asi úhel pohledu, věc názoru. (http://no-www.org/)

4. Jan Bien | 16.2.2006, 10.16

Ahoj Martine, pěkně článek, praktické shrnutí. Mám jen tři drobné poznámečky:

1. slovo1_slovo2 považují výhledávače jako jedno dlouhé slovo (podtržítko ignorují) ... do závorky bych napsal spíše: podtržítko nepovažují za oddělovač slov, ale tento znak je součástí slov. Tvá formulace "podtržítko ignorují" je IMHO nevhodná a zavádající.

2. U krátkých URL mluvíš o výhodě, že si ji uživatelé zapamatují a spíše použijí. No, upřímně, ruku na srdce, Tobě toto uživatelské chování přijde pravděpodobné, nebo máš dokonce v tomto směru nějakou svou zkušenost? Že by někdo psal přímo celou adresu (nejen doménu, ale i tu cestu) považuji já osobně za možné jen v případě, že ta celá adresa bude napsaná někde v novinách (nebo jiné tištěné reklamně). Pak by samozřejmě bylo vhodné, aby byla adresa co nejsnadněji přepsatelná, tedy i co nejkratší. Ale že by si ji uživatel zapamatoval a pak celou znovu psal, s tím jsem se ještě nesetkal.

3. Radíš neuvádět strukturu webu. Dříve bych Ti oponoval, dnes asi s Tebou budu spíše souhlasit. Ne proto, že se struktura časem mění (to je pak chyba web architekta, nebo ne?) ale když nějaké uživatele sleduji, tak zjišťuji, že vůbec nemají pojem o tom, jak se skládá adresa URL a je pro ně tedy z hlediska navigace nepoužitelná. Dříve jsem se domníval, že uživatelé sledují kam odkaz míří, jak je vnořen, apod... Ale to dělám opravdu jen já, a přiznám se, že mám, adresy které korespondují se strukturou webu, rád. ;)

5. Martin Snížek | 16.2.2006, 10.30

[4] Ahoj, vezmu to po bodech:

1. To jsem nevěděl, opravdu jsem myslel, že ho vypouštějí. Praktický význam ale je v podstatě stejný.

2. Také jsem odmítal, že by uživatelé mohli URL vůbec nějak využívat, ale byl jsem někdy docela překvapen. Nejde mi ani tak o to, že by člověk přepisoval celé URL, ale že pochopí v URL jistý systém a bude schopen je sám odvozovat. Třeba já, když se potřebuju podívat na dokumentaci nějaké funkce PHP, tak automaticky píšu do adresního řádku php.net/funkce.

3. Ani nejlepší architekt webu nenavrhne navždy platnou strukturu, to by musel věštit z kříšťálové koule. Časem se změní struktura služeb firmy, přesunou se priority, přijde nová obchodní strategie, objeví se zásaní nové poznatky v oboru, lépe se odhalí chování uživatelů atd. Dopředu se to většinou odhadnout nedá, proto se tak jednou za dva roky musí udělat redesign...

6. Marty | 16.2.2006, 10.38

Celkem pěkný článek, občas bych s něčím nesouhlasil, ale vše bylo víceméně již řečeno v komentářích výše.

Jen bych ještě dodal k těm špatně dostupným znakům, že je dobré se vyvarovat i číslic. A některé servery můžou mít s používáním "_" i problémy (můj případ).

7. Michal Škrabálek | 16.2.2006, 10.40

Příjemné shrnutí poměrně známých skutečností. Takových článků by mělo vycházet více, ať lidé mají informace hezky po ruce.

8. llook | 16.2.2006, 14.50

Nesouhlasil bych s tím obchodem. Obchod není jen katalog zboží, pokud bude struktura doména/název-produktu, jak bude vypadat adresa pro nákupní vozík, statistiky, seznam zboží v kategorii apod.?

9. tonyk | 16.2.2006, 14.57

Marty, proč si myslíte, že je dobré se vyvarovat i číslic? Uživatel při psaní s tím problém nemá a vyhledávač by snad problém také mít neměl. Jediné co mě napadá je, že to snižuje hustotu klíčových slov v URL. Nebo máte ještě nějaký další důvod proč čísla nepoužívat?

10. XThom | 16.2.2006, 15.02

Uvádzať štruktúru stránky je zase vhodné z hľadiska "rýchlej" navigácie. V Opere je obsiahnuté (pre Firefox existuje rozšírenie) tlačidlo pre skok o úroveň vyššie, ktoré odmaže poslednú časť URL s lomítkom a návštevník sa tak dostane akoby na adresár vyššej úrovne. Samozrejme za predpokladu, ze autor stránky na to myslel a napr. v prípade e-shopu funguje ako /hardware/hdd/externe/, /hardware/hdd/ tak aj /hardware/.

11. dgx | 16.2.2006, 15.12

Určitá struktura je důležitá kvůli možným kolizním stavům. Například obchod prodávající sportovní potřeby a mající

- kategorii "BASKET" se zbožím souvisejícím s basketbalem
- ve zboží míč s názvem "BASKET"
- na ve struktuře webu stránku "basket" zobrazující obsah košíku

12. Martin Snížek | 16.2.2006, 16.31

ad [8], [11]: Není to pravda. Můžete si vytvořit interní pravidlo, že na example.com/produkt bude vždy produkt, zatímco všechny ostatní stránky budou na example.com/s/stranka, kategorie mohou být na example.com/kat/kategorie.

[10] Myslím, že zahrnutí kategorií do URL přece jen přinese více škody než užitku :-)

13. Jiří Sekera | 16.2.2006, 17.19

Používejte variantu domény s www - stále se opakující téma. Myslím, že Vilém Málek a Radek Hulán k němu napsali už dost a dost.

Lomítka na konci - Pokud vím, tak v případě adresářů je lomítko na konci dle RFC povinné. Osobně dokumenty preferuji spíš jako adresáře (pro budoucí rozšiřitelnost).

Neuvádějte v URL strukturu webu - Pokud je správně navržená, není důvod...? Nepoužíval bych v tom případě v URL text relevantní k cílové stránce. :)

14. Shaman | 16.2.2006, 17.45

Článek je obsáhlý a je dobře, že opakuje známá fakta. Nesouhlasím však se třemi body:

#1, "Neuvádějte v URL strukturu webu"
Vnímám URL jako jeden z navigačních prvků webu, právě proto bych naopak doporučoval URL stavět podle struktury webu.

Ať už kvůli pokročilejším uživatelům, kteří odmazáváním různých částí očekávají, že se dostanou o úroveň výše (nemám to povtvrzené žádným statisticky významným výzkumem, pouze odpozorované). Nebo kvůli prohlížečům, které toto ještě usnadňují (např. Opera CTRL + Backspace). A důvodem konečně může být i SEO (možnost vložit další slova do URL, aniž by to vyheldavačům mohlo vadit).

A důvody proti? Mají IMHO malou váhu. Struktura by rozhodně měněna být neměla (jak již píše Jan Bien) a je-li občas nutné ji pozměnit (např. při zmiňovaném redesignu), není problém stará URL přesměrovat - stejně jako to doporučujete u článků.

Zkrátka mi připadá škoda odepřít uživateli takovýto významný navigační prvek, srovnatelný s drobečkovou navigací.

#2, "Žádné přípony souborů a jména technologií"
Možná opět subjektivní názor, ale připadá mi, že pokud URL stránky končí lomítkem, lze z toho vyvodit, že se nacházím v nějaké kategorii, kde budou další články - tím zkrátka odlišuji adresář od souboru (či jejich virtuálních mirorů). Zbývá zmiňovaný problém s přechodem na jinou skriptovací technologii, ale ten lze opět řešit přesměrováním (nebo se snažím rovnou používat knocovku *.htm, která je neutrální)

#3, "Jaká URL zvolit pro hlavní obsah"
Výhrady vyplývají z výše uvedeného. Při vzniku výhody malinko lepší zapamatovatelnosti (při dvou dobře a krátce pojmenovaných kategoriích však url nebude méně zapamatovatelná) zanikají výhody ostatní (zmíněné výše) a hlavně tím zbytečně opět ubíráme pro některé uživatele důležitý navigační prvek.

15. dgx | 16.2.2006, 19.52

[12] to je pravda přesně do chvíle, než se do databáze zařadí produkt "kat" nebo "s". Dívám se na to samozřejmě obecně.

16. Vilém Málek | 16.2.2006, 22.08

Osobně preferuji ortodoxní Cool URIs s lomítkem na konci. Jaká je výhoda "bezlomítkových" URL? Jsou o jeden znak kratší. Jaká je výhoda "lomítkových" URL? Mohu je emulovat několika různými způsoby i bez složité technologie typu mod_rewrite či redirectoru, nepůsobí problémy v případě ztráty hlavičky (kdy se s bezlomítkovou adresou začne zacházet jako se souborem neznámého typu místo HTML) a tak dále a tak podobně. Především však u lomítkového URL poznám, kde končí. A to je pro mně naprosto extrémně ta nejdůležitější věc, protože si jako uživatel mohu být jist, že mám URL celé a nic mi nechybí (třeba v mailu, ICQ, někde na plakátu a podobně ;-)

17. Jiří Sekera | 17.2.2006, 11.08

Ono je taky dobré zamyslet se, jak bude web vypadat v offline verzi. V ní už má tvar /2006/11/21/ velký význam!

18. Martin Snížek | 17.2.2006, 11.24

Ad lomítka na konci - jasně, dají se tam potom použít i klasické adresáře. Ale popravdě řečeno, myslíte, že toto chování ještě někdy budete potřebovat, když už jednou použijete aplikaci? To mi přijde spíš jako paranoia. Stejná paranoia, jako případ ztráty hlavičky nebo offline verze webu (jak dlouho tu s námi ještě budou?).

Ad struktura webu v URL - přesměrování mezi několika verzemi URL v případě více změn struktury, to bych nechtěl vidět :-) A argument, že se struktura nemění, to platí jen v pár případech, ve většině se bez změny po nějaké době prostě neobejdete.

[15] To je pravda, ale myslím, že se dá snadno zabránit používání produktů "s" a "kat" v CMS a ani se tím nepřipravujeme o žádnou výhodu. :-)

19. Vilém Málek | 17.2.2006, 13.43

[18] I v době "moderních" CMS je člověk občas vděčný za docela obyčejné adresáře. Třeba právě když je zapotřebí něco, co ten velemoderní CMS neumí ;-)

20. Shaman | 17.2.2006, 13.53

[18] Proč "mezi několika cerzemi URL"? Jedna je vždy ta správná a na ní přesměrovávám ze všech špatných... Nevidím žádný problém.

21. Michal Krutiš | 17.2.2006, 16.02

Ahoj Martine, musím se připojit k těm, co zastávají názor dávat "do URL strukturu webu".

Tedy poku budu mluvit o nějakém webu, který musí bojovat s vyšší konkurenčností. Obecně je to u eshopů.

Tím, že do url dostanu názvy rubrik, dostanu tam i klíčová slova. Jsou to "obecná klíčová slova", která mají ve vyhledávačích největší konkurenci a na webu se jim musí dát velmi veký prostor. Například ledničky, pračky, mobily, apod.

Ale nejspíše si u tohto pravidla eshop nemyslel. Asi nikdy nebudu chtít nějaký konkrétní typ pračky zařadit do jiného typu zboží. I když pokud bych použil příliš konkrétní URL typu www.example.com/bile-zbozi/pracky/calex/vestavene/cerne/typ-pracky/ tak bych s pri prestave webu problem mit mohl. Ale u www.example.com/pracky/typ-pracky/ to bude v pohodě.

Ale umím si představit weby, kde by se tvé pravidlo dalo uplatnit.

22. Jan Brašna | 17.2.2006, 20.49

Lomítka: Už jsem o tom plkal několikrát, ale spíš asi nadhodím jen to nejstručnější - ve struktuře (ano, jsem pro strukturu!) máš bod, kdy budeš URI "vnořovat" - pak se ti jednou dané URI chová jako soubor, podruhé jako adresář, a to je to, co mi na tom nesedí. Ať už se odprostím od filesystémového uspořádání sebevíc, jsou určité očekávané zvyklosti (nemluvě o RFC), které definují jisté chování z URI a toho se snažím držet.

Ad /s/ a /kat/: To je ale dost nesystémové, nemyslíš? A i tak to JE kategorizace, alespoň po stránce rozlišení typu obsahu. A dle mého evidentně špatná. Pak bys měl mít podobnou hierarchii po celé šíři sídla.

23. Martin Snížek | 18.2.2006, 0.14

Ty ledničky a pračky jsou asi trochu jiným příkladem. Je to něco podobného, jako když tady na webu používám v URL clanky a weblog, taky je to jistá kategorizace, ale jen základní, která se nezmění. Ale díky za přínosný komentář.

Ad /s/ a /kat/: Moc jsem asi nepochopil, co jsi chtěl napsat. Ale co se týče systémovosti, já mám systém taky rád, ale v použitelnosti je imho dobré od něj někdy ustoupit ve prospěch co největší jednoduchosti. Tzn. na co udržovat v URL systém /typ-stránky/id-stránky, když pro ty nejčastější stránky můžu použít jen /id-stránky? Systematičtější je to první, ale to druhé je použitelnější a tedy lépe plní můj cíl (udělat web co nejpoužitelnější). Systémovost je jenom moje subjektivní touha, od té se musím v tomto případě odprostit.

24. Kdosi | 18.2.2006, 17.05

Necet sem komentare, ale treba autor se svymi clanky neridi, bo clanek je pod http://www.snizekweb.cz/clanky/pouzitelna-url/ a nikoliv pod http://www.snizekweb.cz/pouzitelna-url/ jak uvadi jako nelepsi moznost.

25. Martin Snížek | 18.2.2006, 17.55

[24] Ano, to je pravda :-)

26. Petr Stříbný | 24.2.2006, 23.42

Navíc stačí vynechat lomítko a je malér ;) Myslím, že tohle není zrovna nejlepší řešení..

27. Tomáš Tintěra | 27.2.2006, 9.26

Dovolím si zde prezentovat pohled autora web aplikací. (Jiných než redakčních systémů)

Na úvod odbočka. Na svých webech se tomu snažím dělat použitelná URL. Zhruba tak jak je prezentováno vv článku. Ale jen pokud je to levné.

<b>A teď k věci</b>Spíš by mě zajímala statistika, jaký podíl obyvatel webu umí udělat a použít bookmark na konkrétní stránku. Věřím, že zdejš čtenáři všichni, ale co jsem si všim, tak kupa lidí bookmarkuje prostě hlavní stránku.

U web aplikací to platí ještě méně. Integruju jeden katalog už do třetiho e-shopu. A a je to druhý, ktery používa FRAMES, kde je v prohlížeči zobrazeno jen jedno URL. Na jednotlivé stránky shopu či katalogu pak vůbec nejde udělat bookmark.

Lidi mají rádi věci, které fungují vždy. A bohužel, díky výše uvedeným webům a jejich majitelům, tomu tak u web aplikaček stále není.

Tomáš Tintěra

28. Martin | 18.7.2006, 9.48

Dobrý článek. Několik připomínek:
URL bez "www." jsou o čtyři zbytečné znaky kratší. Preferuji je, uvádím je a přesměrovávám na ně.
Pan Snížek doporučuje se zbavit číselných identifikátorů v URL. Například Google News, má-li váš web zahrnout do svých zdrojů, požaduje, aby se v URL jednoznačný číselný identifikátor naopak vyskytoval. Je to specifický požadavek, ale pravidlo tudíž neplatí zcela obecně.

29. Jiří Lysek | 20.12.2006, 0.52

Užižečný a hezký článek.
[28]. asi bych tam nechával to www a nepřesměrovával na doménu bez www. Nevím mnoho uživatelů to píše tak proč jim to brát když si už dají tu námahu se psaním těch písmenek.

30. Martin Snížek | 20.12.2006, 23.47

Ad URL bez www: Lidé považují tuto předponu za integrální součást URL adresy, proto je lepší ji používat.

31. Honza | 29.12.2006, 12.37

Souhlasím s komentářem 30.

32. Petr Hejda | 8.3.2007, 16.13

Trošku pozdě, ale přeci. Velmi zajímavý článek, akorát bych se spíše přiklonil k názoru, že čím robusnější www aplikace tím je více důležité prezentovat vnitřní architekturu ve struktuře URL. Aplikace dostane jednoznačný tvar jak v backendu tak ve frontendu, odpadne mnoho aplikační (ne)logiky. Z hlediska navigace je to obdobná snaha jako nasazení drobečkové navigace nebo mapy stránek, ale to lze vnímat jako doplňkový efekt. Problémy s přesunem či rušení složek je spíše věc celkového návrhu.

Přidat komentář

Diskuse již není aktuální, další komentáře tedy není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.