O mně     Twitter

ARCHIV – tento článek je již staršího data. Doufám, že mnoho myšlenek v něm je stále platných, avšak některé informace již mohou být zastaralé.  

Použitelnost Ajaxu: Nic nevíme

3.4.2006

Použitelnost Ajaxu se zatím moc neřeší, chybí zde uživatelská testování a pevně vnímané standardy uživatelského rozhraní. Přesto už existuje pár rad, jak udělat Ajaxové aplikace použitelné: především je důležitá opatrnost a testování na lidech.

Donna Maurer píše v článku Usability for Rich Internet Applications (Digital Web, 20.2.2006) o problémech, které mají aplikace založené na Ajaxu s použitelností, a také o tom, co s tím dělat. (Pokud nevíte, co Ajax je, doporučuji vám můj starší článek AJAX – kde jsou hranice?)

Zajímavé je hlavně to, že se jedná o jeden z mála článků na toto téma, použitelnost Ajaxu se zatím moc neřeší – osobně si ale myslím, že jednoho dne zaznamená použitelnost i zde stejně drtivý nástup, jako měla všude jinde, třeba na klasickém webu.

Druhou zajímavostí je, že článek nepřichází v podstatě s žádnými konkrétními osvědčenými radami pro řešení naznačených problémů – použitelnost Ajaxu je opravdu zatím v plenkách, neexistují zde skoro žádné uživatelské testy ani pevně vnímané standardy uživatelského rozhraní. Vyzdvihnul bych proto nejprve takové dva základní principy:

  1. Uživatelské testování – všechny funkcionality realizované Ajaxem je potřeba testovat na uživatelích.
  2. Uživatelské rozhraní klasických (desktopových) aplikací – v klasických aplikacích již bylo mnoho problémů s použitelností vyřešeno a jejich řešení se dá použít i na webu. Druhou výhodou je, že na chování klasických aplikací jsou uživatelé již zvyklí, proto ho budou i na webu snadno chápat (uživatelé z pohledu uživatelského rozhraní příliš neodlišují aplikace a webové stránky).

Konkrétní rady z článku jsou následující:

  • Každé nasazení Ajaxu by mělo být dobře odůvodněné – mělo by přinést víc uživatelského komfortu než zmatení (zlepšení uživatelského komfortu by také mělo být adekvátní nákladům na vývoj). Nepoužívejte Ajax jen proto, že je to cool.
  • Každá funkcionalita realizovaná Ajaxem by měla být dobře vysvětlena. Nemusí to být zákonitě slovy, může to být i vzhledem a chováním jednotlivých prvků rozhraní. Použít se dá i instruktážní video (to by přicházelo v úvahu např. u složitějších funkcí na komunitních webech).
  • Jednotlivé prvky rozhraní by se na celém webu měly chovat konzistentně, stále stejně.
  • Pokud se v důsledku interakce uživatele se stránkou něco na stránce změní, měl by to uživatel zaznamenat. Ke zdůraznění se dá použít pohyb prvku či klasické prostředky grafického designu (velikost, barva atd.). Často používaná je v tomto případě tzv. yellow fade technique, tedy zvýraznění změny pomocí krátkého podbarvení žlutou barvou (je použita i tady na webu, když přidáte komentář).
  • Nesmí se stát, že uživatel bude chtít použít tlačítko Zpět a ono nebude fungovat tak, jak očekával. Tento bod je asi největším problémem Ajaxu po stránce použitelnosti – dá se sice v javascriptu obcházet, ale řešení je dost náročné a drahé. Východiskem je první rada z tohoto seznamu – používat Ajax jen pro usnadňující funkce, kde uživatel nebude chtít tlačítko Zpět používat.

V komentářích k článku na Digital Webu jsem mimochodem našel odkaz na článek o uživatelském testování zmiňované yellow fade technique – a výsledky byly tristní. Uživatelé totiž často považovali toto chování za reklamu (protože ty také často blikají a chovají se výrazně), a proto ho ignorovali. To je jenom důkaz pro hlavní myšlenku tohoto příspěvku: O použitelnosti Ajaxu zatím skoro nic nevíme a místo dohadů musíme hlavně testovat a testovat. A potom můžeme začít řešit přístupnost Ajaxu. :-)

23 komentářů od čtenářů

 

Přidat komentář

1. Blu | 3.4.2006, 12.28

pokus se zlutym ztracejicim se nesmyslem

2. asdf | 3.4.2006, 12.42

taky test

3. Chose | 3.4.2006, 13.39

Z vlastni zkusenosti vim, ze AJAXova aplikace opravdu nemusi pro pouzitelnost predstavovat problem (ba nekdy i naopak).

Ale mas pravdu, vyrazne minus je opravdu "jinak" fungujici tlacitko zpet, ale to se da vyresit.

4. MiSHAK | 3.4.2006, 14.09

Zatím jsem přidal (mini)Ajax "jen" do "kalendáříku" uvidím, kdy mě to přestane bavit...

BTW: Ohledně "pouťových efektů", jak ty jsou na tom s přístupností?

"Yellow fade tech." - další příspěvek Gmailu :-)

5. Borek | 3.4.2006, 16.47

Myslím, že není použitelnost webu, použitelnost, AJAXu, použitelnost desktopových aplikací apod. Je prostě jen _použitelnost_. Buďto se daná aplikace (ať už normální, webová, WPF nebo jakákoliv) používá dobře nebo nikoliv. Základní pravidla musí být stejná u všech typů aplikací.

6. Martin Snížek | 3.4.2006, 17.44

[5] No jasně, obecná pravidla a principy použitelnosti jsou všude stejné. Jen si v konkrétních případech, třeba na webu nebo v aplikacích, obvykle musíte vytvořit jistá konkrétní pravidla specifická pro danou situaci. A zde už se dostanete k použitelnosti webu, použitelnosti aplikací i použitelnosti Ajaxu :-) Nevytvářím tím nový obor, jen je to snažší pro pojmenování.

7. Petr | 3.4.2006, 22.54

Problem je proste v tom ze uzivatele to zatim neznaji. Maji zazité standartni chovani webové aplikace. JE to uplně stejně se všim - chce to čas než to lidi začnou používat. Do budoucna v tom neviidm problem stejně jako třeba s flashovými reklamami, tkeré létají po celé stránce apod ;)

8. MiSHAK | 4.4.2006, 16.05

No v "lítacích" flashových reklamách vidím zase problém já! Někdy se stane, že překrytý zbytek webu pod reklamou je "neviditelný" a pak musím sáhnout po myši a kliknout na křížek!!!
Pokud je přístupnost těchto reklam zastoupena křížkem, tak to smekám klobouk...

Ohledně "zažívání": Zajděte si někdy mezi obyčejné lidi ze státního (pod něj spadá i školní) sektoru a pozorujte je při práci s počítačem...
"Kde jste mi (proboha) dal tu sponku..." nebo typická minimalizace aplikace přes již zmiňovaný křížek.

Ekonom vám řekne: "nejsou peníze", nebo ještě lépe "zbylo nám pár peněz, povinně si všichni zajdete na školeni". Přiklad z praxe - státní rezort zdravotnictví.

Stačí udělat pár školení... Buď stoupne produktivita nebo spokojenost zaměstnanců (kteří v našetřeném čase mohou brouzdat po netu).

Potom vám příjde zábavné, když se skupina lidí snaží definovat pojem přístupnost resp. "standartní" chování aplikace. Neměli bychom se bavit spíše o "intuitivnosti" a "bezmanuálovosti" aplikaci obecně?

PS: Třeba poznámky k psaní - Pro nový odstavec stiskněte 2x ENTER jak krásné by bylo, kdyby kolem textových polí zmizely dlouhé (velikostí ne obsahem) popisky podobného ražení... INTUITIVNÍ

Taky se musím smířit s tím, že polovinu vymožeností webu bude používat jen 1% uživatelů.

Tak a teďka mě můžete seřvat...

9. Hellish | 5.4.2006, 14.39

[5] Martin Snížek - Tady s vámi nebudu souhlasit. Uživatele prostě nezajímá, jak je web napsaný (stejně by tomu nerozuměli). Jakmile se na web dívají pomocí prohlížeče, je to prostě pokaždý stejný "typ aplikace", ať už je to napsané v HTML, Flashi nebo Ajaxu. Je podle mě nesmysl definovat pravidla použitelnosti specielně pro AJAX. Existuje prostě "použitelnost webových stránek" a ta platí pro všechny technologie stejně.

10. test | 6.4.2006, 23.15

test

11. David Špinar | 7.4.2006, 23.07

[9] Hellish - Ne, tady se musím rozhodně Martina zastat. Použitelnost není daná pouze tím aktuálním okamžikem, ale také mými uživatelskými návyky. Právě soulad toho, jak se daná věc používá, s tím, co jsem očekával a jak jsem na to navyklý, je jedním u určujících faktorů dobré použitelnosti.

A Ajaxové aplikace se zkrátka "pod rukama" často chovají velmi odlišně, než jak jsem zvyklý z webem pracovat. Aplikace jinak reaguje na mé navyklé užívání vstupních zařízení (myš, klávesnice) i jednotlivých ovládacích možností (různé použití myši, ovládací rozhraní prohlížeče - tlačítko zpět atp.). A právě v tom tkví to nebezpečí.

12. Michal Acler | 8.4.2006, 20.50

[11] David Špinar - Nějak jsem váš příspěvek nepochopil, nebo v něm tvrdíte to samé co Hellish? Tj. že uživatele nezajímá použitá technologie, ale chování dané aplikace - webu?

13. Hellish | 10.4.2006, 18.39

[11] a [12] - Ano, taky mi přijde, že jsme se oba shodli na tom samém:

Jakmile se webová stránka chová jinak, než jsem zvyklý (nebo než očekávám), je to špatně. To že je stránka udělaná v Ajaxu ji neomlouvá, to uživatel neví a ani ho to nezajímá...

14. test | 11.4.2006, 13.41

Taky si to musim zkusit :-))

15. Martin Snížek | 12.4.2006, 15.34

[13] Mluvíme všichni o tom samém :-) Uživateli to samozřejmě je jedno, Ajax pouze přináší do použitelnosti webu jisté specifické problémy, které se musí specifickým způsobem řešit.

16. test | 21.4.2006, 11.38

test

17. Štěpán | 22.4.2006, 15.55

Máte někdo tucha zda o AJAXu už něco vyšlo (kniha)? Děkuji za příp. odp.

Štěpán

PS: Taky si to musím zkusit :)

18. Martin Snížek | 23.4.2006, 10.42

[17] V ČR asi zatím nic nevyšlo, odhaduji zpoždění tak na rok. V angličtině už toho ale seženete hafo: http://www.amazon.com/gp/searc … Go.x=0&Go.y=0&Go=Go

19. test | 17.5.2006, 22.41

Já bych to, s dovolením, také zkusil.

20. dgx | 19.5.2006, 3.33

Omlouvám se, také jen zkouším yellow fade technique

21. dgx | 19.5.2006, 3.34

no v Opeře to nejspíš nefunguje...

22. co | 23.5.2006, 11.08

co?

23. test | 31.5.2006, 19.16

test

Přidat komentář

Lituji, ale komentáře k tomuto článku již byly uzavřeny. Další není možné přidávat. Pokud mi i přesto chcete sdělit svůj názor na článek, kontaktujte mě.

© Martin Snížek 2005-2016.   ISSN 1802-2103.